Με περισσότερη αισιοδοξία αναμένεται να υποδεχθεί το 2018 η παγκόσμια ναυτιλία, τουλάχιστον στους τρεις βασικούς κλάδους, το χύδην ξηρό φορτίο, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η πορεία της διεθνούς οικονομίας οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υψηλότερη της προσφοράς με αποτέλεσμα να αναμένεται άνοδος των ναύλων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Με περισσότερη αισιοδοξία αναμένεται να υποδεχθεί το 2018 η παγκόσμια ναυτιλία, τουλάχιστον στους τρεις βασικούς κλάδους, το χύδην ξηρό φορτίο, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η πορεία της διεθνούς οικονομίας οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υψηλότερη της προσφοράς με αποτέλεσμα να αναμένεται άνοδος των ναύλων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Στο χύδην ξηρό φορτίο με τον Baltic Dry Index κοντά στα υψηλά τριετίας, οι αναλυτές αλλά και οι πλοιοκτήτες αναμένουν περαιτέρω ανοδική πορεία της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 2018. Μια έρευνα της Lloyd’s List δείχνει ότι οι αναλυτές αναμένουν ότι τον επόμενο χρόνο οι ναύλοι θα είναι πολύ υψηλότεροι από τα λειτουργικά κόστη των πλοίων. Έτσι όσοι πλοιοκτήτες επένδυσαν τα προηγούμενα χρόνια σε αγορές πλοίων σε χαμηλές τιμές θα αποκομίσουν τώρα τα κέρδη τους.
Σύμφωνα με τις αναλύσεις των ειδικών το 2018 η Κίνα θα εξακολουθήσει να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου.
Το επόμενο έτος αναμένεται μεγαλύτερη ζήτηση για εισαγωγές υψηλής ποιότητας άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος λόγω των μέτρων περιβαλλοντικού χαρακτήρα που έχει λάβει η κινεζική κυβέρνηση, μέτρα που οδηγούν στον περιορισμό της αξιοποίησης των εγχώριων πρώτων υλών που δεν είναι καλής ποιότητας.
Το κλείσιμο των κινεζικών ορυχείων σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακος θα απαιτήσει υποκατάσταση από την εισαγωγή σιδηρομεταλλεύματος υψηλής ποιότητας από τη Βραζιλία και την Αυστραλία, καθώς και υψηλότερης ποιότητας άνθρακα από την Αυστραλία, τις ΗΠΑ, τη Νότια Αφρική, την Κολομβία και άλλους εξαγωγείς που είναι μακριά από Κίνα, εκτιμά ο Khalid Hashim, διευθύνων σύμβουλος της Precious Shipping.
Επίσης η αύξηση της προσφοράς σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία προσθέτει περισσότερα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου. Συνολικά, η ζήτηση ανά τονομίλια στο εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος θα φθάσει τα 8,6 δισ. το επόμενο έτος, από 8,3 δισ. το 2017, σύμφωνα με πρόβλεψη των Clarksons.
Γενικότερα η ζήτηση για χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά 2% με 3% το 2018, ενώ η πλευρά της προσφοράς φαίνεται ακόμα πιο ελκυστική. Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι ο στόλος θα αυξηθεί κατά λιγότερο από 1% το 2018 σε περίπου 819 εκατ. dwt, καθώς πολλά μεγάλης ηλικίας πλοία θα βάλουν ρότα προς τα διαλυτήρια.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Banchero Costa εκτιμά, σύμφωνα με τους LloydsList, ότι ο ρυθμός διάλυσης θα αυξηθεί τα επόμενα δυο χρόνια λόγω των διεθνών κανονισμών αναφορικά με το περιβάλλον, αλλά και από μία ανάκαμψη των τιμών των καυσίμων που θα ασκήσει πιέσεις στα παλαιότερα και λιγότερο αποδοτικά πλοία. Επιπλέον, οι παραδόσεις νεότευκτων θα είναι το 2018 50% λιγότερες με όρους dwt από ό,τι το 2017.
Ωστόσο, η μικρότερη ανάπτυξη του στόλου μπορεί ως παράγων ισορροπίας να υπονομευθεί από μία αύξηση στις ταχύτητες των πλοίων, δήλωσε ο αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.
Επιπλέον, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνει ο Βασίλης Καρατζάς, διευθύνων σύμβουλος της Karatzas Marine Advisors. Η έλλειψη χρηματοδότησης διατηρεί τον έλεγχο στην αγορά, αλλά οι νέες πηγές χρηματοδότησης μπορούν να θέσουν την αγορά εκτός ελέγχου και να οδηγήσουν σε αύξηση της χωρητικότητας, προειδοποιεί.
Τα ναυπηγεία ρίχνουν τις τιμές περιμένοντας παραγγελίες και στην περίπτωση που η ναυλαγορά ανέβει και άλλο, χρηματοδοτήσεις μέσω οργανισμών εξαγωγικών πιστώσεων μπορεί να οδηγήσουν σε νέο κύμα ναυπηγήσεων, εξηγεί ο κ. Καρατζάς.
Για τον ίδιο, πάντως, τα πλοία μεγέθους Capesize και Newcastlemax θα έχουν μεγαλύτερο ρίσκο το 2018, καθώς η πορεία τους και οι ναύλοι τους εξαρτώνται άμεσα από την κινεζική ζήτηση, ενώ τα ultramax προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία και τα panamax θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τις μεταφορές σιτηρών.
Η έρευνα των Lloyd’s List για την κερδοφορία των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου δείχνει ότι μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων το 2018 θα παρουσιάσουν τα πλοία τύπου panamax, (+14,9%), ακολουθούμενα από τα τύπου supramax και handies με αύξηση 11,2% και 10,3% αντιστοίχως, ενώ τα capes θα εμφανίσουν άνοδο κατά 8,4%!
Containerships: Σύγκρουση στη γραμμή Ασίας-Ευρώπης
Οι γραμμές Ασίας - Ευρώπης θα είναι όπως όλα δείχνουν το επόμενο «θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων» στον κλάδο των containerships, τα θεμελιώδη μεγέθη του οποίου φαίνεται να βελτιώνονται τον τελευταίο χρόνο. Οι ώριμες αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής καταγράφουν στοιχεία υγιούς ανάπτυξης, ενώ αναδυόμενες αγορές όπως η Βραζιλία, η Δυτική Αφρική, η Μέση Ανατολή και η Ρωσία κινούνται ανοδικά υποβοηθούμενες από τις υψηλότερες τιμές πετρελαίου.
Καθώς πλησιάζει το τέλος του 2017, σύμφωνα με την ανάλυση της LloydsList, υπάρχουν πολλά ελπιδοφόρα σημάδια, με τους ναύλους να είναι σε καλύτερη κατάσταση καθώς αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση. Αυτό που βοήθησε επίσης ουσιαστικά ήταν ο περιορισμός της ναυπηγικής δραστηριότητας. Οι νέες παραγγελίες ήταν ελάχιστες το 2016 και το 2017. Το 2016 τοποθετήθηκαν παραγγελίες σε containerships αξίας μόλις 2,9 δισ. δολ., όταν το 2015 είχαν ανέλθει στα 19 δισ. δολ. Το 2017 οι παραγγελίες παρέμειναν στα ίδια χαμηλά επίπεδα με αποτέλεσμα το βιβλίο παραγγελιών να αποτελεί τώρα το 13% του υφιστάμενου στόλου από το 60% πριν από μερικά χρόνια. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί οι πρόσφατες κινήσεις των CMA CGM και MSC που υπέγραψαν συμβάσεις ναυπηγήσεις για πλοία μεταφορικής ικανότητας 22.000 teu συνολικής αξίας 3 δισ. δολ. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στις νέες «συμμαχίες» που θα αναπτυχθούν το 2018 όπως είναι η Ocean Network Express (ΟΝΕ), η νέα «συμμαχία» που δημιουργήθηκε από τις Nippon Yusen Kaisha, Mitsui OSK Lines και Kawasaki Kisen Kaisha, η οποία θα ξεκινήσει την 1η Απριλίου 2018, στις αρχές της νέας ναυτιλιακής περιόδου 2018/19, η οποία κατατάσσεσαι στην έκτη θέση στον κόσμο με βάση τη μεταφερόμενη χωρητικότητα.
Επίσης πρέπει να υπογραμμισθεί η μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι τρεις πρώτες εταιρείες σε μέγεθος, όλες ευρωπαϊκές και συγκεκριμένα οι Maersk, MSC και CMA CGM από την κινεζική Cosco Shipping η οποία εκτός της εξαγοράς της OOCL προχωρεί σε εξαγορές λιμενικών terminals σε όλο τον κόσμο και την Ευρώπη και αναπτύσσει νέες αλυσίδες εφοδιασμού. Οι άλλοι μεγάλοι πρέπει να απαντήσουν. Η Maersk το επιτυγχάνει τοποθετώντας στην ίδια διεύθυνση τη ναυτιλιακή δραστηριότητα με τη λιμενική προκειμένου να εκμεταλλευτεί πλήρως τις συνέργειες μεταξύ των διαφόρων δραστηριοτήτων. Η μάχη της γραμμής Ευρώπη - Ασία μόλις άρχισε, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Tankers: Στοίχημα η ανάκαμψη
Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι τα χαμηλότερα για την αγορά των δεξαμενόπλοιων τα είδαμε το 2017 και το 2018 θα είναι μια καλύτερη χρονιά. Σε αυτό συνηγορούν και τα αποτελέσματα της έρευνας της Lloyds list η οποία δείχνει ότι όλες οι κατηγορίες δεξαμενόπλοιων θα απολαύσουν κέρδη στη spot αγορά το 2018. Ειδικότερα οι ημερήσιοι ναύλοι στα Very large Crude Carriers (VLCC) θα αυξηθούν στα 26.240 δολάρια την ημέρα από 24.048 δολάρια το 2017. Στα suezmaxes ο μέσος ημερήσιος ναύλος θα κυμανθεί στα 19.012 δολάρια από τα 15.968 δολάρια φέτος και στα aframaxes στα 15.648 δολ. από 13.182 δολ. το τρέχον έτος.
Η άνοδος θα στηριχθεί από την αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου, την ανάκαμψη της παραγωγής της Νιγηρίας και της Λιβύης και την αμείωτη δίψα της Κίνας για ενέργεια.
Ωστόσο, η ανάκαμψη θα μπορούσε εύκολα να εκτροχιαστεί, κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών παραμένει ογκώδες. Τα στοιχεία του Clarksons δείχνουν ότι 46 VLCCs, 35 suezmaxes και 63 aframaxes οφείλονται για παράδοση το 2018, γεγονός που σημαίνει διατήρηση του ρυθμού αύξησης του στόλου.
Επίσης συνολικά 6,3 δισ. δολάρια δαπανήθηκαν για παραγγελίες δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, έναντι 3,2 δισ. δολάρια που δαπανήθηκαν στο σύνολο του 2016. Εάν συνεχιστεί αυτή η τάση, η υπερπροσφορά θα συνεχιστεί περισσότερο από το αναμενόμενο.