Για επιδείνωση των προβλημάτων στις εξαγωγικές επιχειρήσεις από τη συνεχιζόμενη αναστολή της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) σε ανοιχτή επιστολή του προς το Υπουργείο Οικονομικών, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ).
Για επιδείνωση των προβλημάτων στις εξαγωγικές επιχειρήσεις από τη συνεχιζόμενη αναστολή της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) σε ανοιχτή επιστολή του προς το Υπουργείο Οικονομικών, την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και την Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ).
Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα έρευνας του ΣΕΒΕ στα μέλη του:
1. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων (88,7%) που συμμετείχαν στην έρευνα αντιμετωπίζει ήδη δυσκολίες από τις τελευταίες απεργιακές κινητοποιήσεις των Τελωνειακών και την προσωρινή κατάργηση της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
2. Οι καθυστερήσεις στην φορτοεκφόρτωση των πλοίων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των επιχειρήσεων (81,8%).
Aκολουθούν:
3. Λόγω της διαρκούς αλλαγής ή κατάργησης δρομολογίων από τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι επιχειρήσεις δηλώνουν αδυναμία εκτίμησης του χρόνου παράδοσης/παραλαβής των εμπορευμάτων και οποιουδήποτε προγραμματισμού ακόμη και στην αναπλήρωση του στοκ των προϊόντων τους. Ιδιαίτερα, μάλιστα, σε μία περίοδο όπως αυτή των Χριστουγέννων που η αγορά αναμένει να καλύψει ένα μέρος του τζίρου που ούτως ή άλλως είναι μειωμένος, το πρόβλημα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις.
4. Το πλήγμα που θα δεχθεί η αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων από τις καθυστερήσεις αποστολής ή/και παραλαβής εμπορευμάτων, η αύξηση των τιμών λόγω αναγκαστικής επιλογής εναλλακτικών λιμανιών και κατά συνέπεια η μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, ακόμη και η απώλεια πελατών είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, σε περίπτωση οριστικής κατάργησης της γ’ βάρδιας.
5. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις αναφέρονται στη σημαντική αύξηση του χρόνου αναμονής και εξυπηρέτησης των πλοίων στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, όχι απαραίτητα όπως αυτός διαμορφώνεται τυπικά με βάση τα επίσημα στοιχεία αναμονής και εξυπηρέτησης πλοίων, αλλά όπως οι ίδιες τον βιώνουν ως προς την όλη διαδικασία (αρχικό προγραμματισμό για φόρτωση παραγγελίας σε πλοίο που τελικά δεν έρχεται στο λιμάνι Θεσσαλονίκης ή δεν μπορεί να φορτώσει τελικώς τα συγκεκριμένα προϊόντα που θα φορτωθούν σε επόμενο πλοίο, κ.λ.π.), αλλά και στις δυσκολίες αναζήτησης εναλλακτικών λιμανιών, στην περίπτωση που συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, γνωρίζοντας ότι αυτό: α. θα επιβαρύνει σημαντικά το κόστος για τους ίδιους, β. θα οδηγήσει στην απώλεια πελατών, εφόσον δεν μπορέσουν να επιλέξουν αυτή τη λύση για όλους τους πελάτες τους.
Ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΘ ΑΕ:
Ζητεί την άμεσης επαναφοράς της γ’ βάρδιας στην Πύλη 16 του Λιμένα Θεσσαλονίκης ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω επιπτώσεις στις εξαγωγές, στις παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις, στην τοπική και εθνική οικονομία και στην απασχόληση.
Αναγνωρίζοντας σε κάθε περίπτωση τη διαχρονική αδυναμία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης να δημιουργήσει χώρο προσωρινής εναπόθεσης, ο ΣΕΒΕ καλεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος.