Σε επίπεδα-ρεκόρ εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου, κυρίως χάρη στην εντυπωσιακή ζήτηση που παρατηρείται στην Κίνα.
Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Σε επίπεδα-ρεκόρ εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου, κυρίως χάρη στην εντυπωσιακή ζήτηση που παρατηρείται στην Κίνα.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων ξεπέρασαν τις 287.000 στη διάρκεια του τριμήνου που έληξε τον Σεπτέμβριο, αριθμός αυξημένος κατά 63% από την αντίστοιχη περσινή περίοδο καθώς και 23% συγκριτικά με το δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Η Κίνα εκπροσώπησε περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεων παγκοσμίως, καθώς η αγορά της για ηλεκτρικά αυτοκίνητα διπλασιάστηκε εν μέσω των κυβερνητικών προσπαθειών να περιορίσει την περιβαλλοντική μόλυνση. «Η κινεζική κυβέρνηση εστιάζει σημαντικά στην προώθηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Ένας βασικός λόγος είναι τα επίπεδα μόλυνσης στις κινεζικές πόλεις και ο άλλος ότι η Κίνα προσπαθεί να δημιουργήσει εθνικούς πρωταθλητές ικανούς να ανταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές» εκτιμούν αναλυτές.
Οι ίδιοι αναλυτές προβλέπουν ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων θα ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο φέτος για πρώτη φορά. Η αγορά ηλεκτροκίνητων μέσων μεταφοράς αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο προβάδισμα, από τη στιγμή που οι υποδομές γίνονται πιο προσιτές και οι κατασκευαστές παρουσιάζουν μοντέλα ικανά να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις. Το 2017, πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, από Jaguar Land Rover έως Volvo Cars, ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους να παρουσιάσουν νέες παραλλαγές σε ηλεκτρικά οχήματα τα προσεχή έτη.
Αρκετές κυβερνήσεις έχουν επίσης ανακοινώσει τους στόχους τους για πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, μετά μάλιστα από το σκάνδαλο με την παραβίαση περιβαλλοντικών ρύπων που έπληξε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. Η Γαλλία και η Βρετανία ανακοίνωσαν ότι θα απαγορεύσουν τη χρήση νέων βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2040, ενώ η Ολλανδία έχει θέσει ως στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητά τους που θα πωλούνται έως το 2030 να έχουν μηδενικούς ρύπους στο περιβάλλον. Η Κίνα, η μεγαλύτερη στον κόσμο αγορά αυτοκινήτου, προωθεί αντίστοιχη απαγόρευση, ενώ ακόμη και η Καλιφόρνια αναμένεται να ακολουθήσει σύντομα.
Η Ευρώπη αποτέλεσε τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά όσον αφορά τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου, εκπροσωπώντας το 24% των συνολικών πωλήσεων, με τη Β. Αμερική να ακολουθεί. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο αυξανόμενος όγκος πωλήσεων σε ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα υποστηρίζεται από κίνητρα που προσφέρει η ίδια η κυβέρνηση. Αναλυτές εκτιμούν ότι αυτά τα κίνητρα θα μπορούσαν να καταστήσουν τα ηλεκτρικά οχήματα 40% φθηνότερα από τα κανονικά βενζινοκίνητα οχήματα.
Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα εκπροσωπούν την πλειονότητα των νέων παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2040, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg. Οι προβλέψεις κάνουν λόγο ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων θα ανέλθουν από το ρεκόρ των 700.000 το 2016, στα 3 εκατομμύρια έως το 2021. Αυτό σημαίνει ότι θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 5% των πωλήσεων αυτοκινήτων ελαφρού βάρους στην Ευρώπη από το σημερινό 1%. Το βασικό στοιχείο ενός ηλεκτρικού οχήματος, η μπαταρία, αναμένεται να παρουσιάσει μείωση της τιμής του. Ήδη, από το 2010, οι τιμές των μπαταριών από ιόντα λιθίου έχουν υποχωρήσει 73% ανά κιλοβατώρα. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι «αυτοί που θα ελέγχουν την αλυσίδα προσφοράς λιθίου θα ελέγχουν και το μέλλον των ηλεκτρικών οχημάτων».
Η Κίνα έχει περιορισμένες πηγές λιθίου αυτή τη στιγμή, γι’ αυτό και στρέφει το βλέμμα της στο εξωτερικό. Τον Σεπτέμβριο η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall Motor αγόρασε μερίδιο στη Pilbara Minerals, αυστραλιανό ορυχείο λιθίου. Επίσης, στις αρχές του έτους, η κινεζική Ganfeng Lithium αγόρασε μερίδιο 20% σε κοίτασμα λιθίου της Αργεντινής, ενώ η κινεζική Tianqi Lithium εξασφάλισε μερίδιο 2% στη SQM της Χιλής, ένα από τα κορυφαία μεταλλεία λιθίου στον κόσμο.