Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017 17:36

Το νέο πλαίσιο για τις εμπορικές εκθέσεις

Νέο τοπίο στη διοργάνωση αλλά και τον ορισμό των εμπορικών και των διεθνών εμπορικών εκθέσεων διαμορφώνει νομοσχέδιο που κατάρτισε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]

Νέο τοπίο στη διοργάνωση αλλά και τον ορισμό των εμπορικών και των διεθνών εμπορικών εκθέσεων διαμορφώνει νομοσχέδιο που κατάρτισε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ το νέο πλαίσιο (σ.σ.: αρχές του 2018), οι εμπορικές και οι διεθνείς εκθέσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να διεξάγονται σε εκθεσιακούς χώρους ή εκθεσιακά κέντρα. Μάλιστα, στο σχέδιο νόμου υπάρχει σαφής ορισμός ποιοι χώροι και κέντρα μπορούν να επονομάζονται «εκθεσιακά».

Ειδικότερα, ως εκθεσιακός χώρος ορίζεται έκταση η οποία διαθέτει μόνιμα στεγασμένο χώρο μικτού εμβαδού τουλάχιστον 500 τετραγωνικών μέτρων και άδεια καταλληλότητας για τη διενέργεια εμπορικών εκθέσεων. Αντίστοιχα, εκθεσιακό κέντρο ορίζεται έκταση η οποία διαθέτει μόνιμα στεγασμένο χώρο μικτού εμβαδού τουλάχιστον 2.000 τετραγωνικών μέτρων και άδεια καταλληλότητας για τη διενέργεια εμπορικών εκθέσεων.

Πέραν του προσδιορισμού των εκθεσιακών κέντρων και χώρων, το νομοσχέδιο ορίζει και τις έννοιες «εμπορική έκθεση» και «διεθνής εμπορική έκθεση».

Ειδικότερα, ως εμπορική έκθεση θα ονομάζεται η σύντομης διάρκειας εκδήλωση, κατά την οποία προϊόντα, υπηρεσίες και πληροφορίες, εκτός έργων τέχνης, επιδεικνύονται και προωθούνται από σημαντικό αριθμό εκθετών σε εμπορικούς επισκέπτες και ενδεχομένως στο ευρύ κοινό και διενεργείται αποκλειστικά εντός εκθεσιακού χώρου ή εκθεσιακού κέντρου, ανεξαρτήτως του διακριτικού τίτλου ή της επωνυμίας που φέρει.

Αντίστοιχα, διεθνής εμπορική έκθεση θα καλείται η εμπορική έκθεση η οποία λαμβάνει χώρα αποκλειστικά εντός εκθεσιακού χώρου ή εκθεσιακού κέντρου και στην οποία συμμετέχει σημαντικός αριθμός διεθνών εκθετών ή την επισκέπτεται σημαντικός αριθμός διεθνών εμπορικών επισκεπτών.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με το υφιστάμενο πλαίσιο, η όποια εκθεσιακή δραστηριότητα μπορούσε να λάβει οποιαδήποτε ονομασία. Πλέον, από τη στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ ο νέος νόμος, θα απαγορεύεται η χρήση των όρων «έκθεση», «εμπορική έκθεση», «διεθνής έκθεση» και «διεθνής εμπορική έκθεση», καθώς και των αντίστοιχων αγγλικών όρων «exhibition», «commercial exhibition», «international exhibition» και «international commercial exhibition» στον διακριτικό τίτλο οποιασδήποτε εκδήλωσης λαμβάνει χώρα εκτός εκθεσιακού κέντρου ή εκθεσιακού χώρου.

Στο νέο πλαίσιο τίθενται και όροι λιανικής πώλησης προϊόντων στις εκθέσεις. Ειδικότερα, θα επιτρέπεται η λιανική πώληση προϊόντων σε διακριτούς χώρους εντός του εκθεσιακού κέντρου ή του εκθεσιακού χώρου κατά τη διάρκεια λειτουργίας εμπορικών εκθέσεων ή διεθνών εκθέσεων που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Ο διοργανωτής της εμπορικής έκθεσης οφείλει να γνωστοποιεί στην οικεία ΔΟΥ κατάλογο ο οποίος θα περιλαμβάνει την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο, την έδρα, το ΑΦΜ, τη ΔΟΥ και τον αριθμό ΓΕΜΗ των νομικών προσώπων ή των ατομικών επιχειρήσεων που πρόκειται να προβούν σε λιανική πώληση προϊόντων. Η παραπάνω γνωστοποίηση πρέπει να γίνεται τουλάχιστον δύο εργάσιμες ημέρες πριν από την έναρξη της εμπορικής έκθεσης.

Ανακοίνωση λειτουργίας

1. Προκειμένου να λειτουργήσουν εμπορικές εκθέσεις απαιτείται ανακοίνωση - γνωστοποίηση στον οικείο δήμο ή στην περίπτωση διεθνών εκθέσεων, στην οικεία Περιφέρεια.

2. Η ανακοίνωση της λειτουργίας εμπορικών εκθέσεων υποβάλλεται από τον διοργανωτή στο δήμο ή στην περίπτωση διεθνών εμπορικών εκθέσεων, στην Περιφέρεια, στα όρια των οποίων πρόκειται να διεξαχθεί η εμπορική έκθεση.

3. Η ανακοίνωση μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά υποβάλλεται τουλάχιστον έναν μήνα πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία λειτουργίας της εμπορικής έκθεσης.

4. Οι υπηρεσίες των δήμων ή των Περιφερειών στις οποίες κατατίθεται η ανακοίνωση, αναζητούν υπηρεσιακώς εντός 15 εργάσιμων ημερών αντίγραφο της άδειας καταλληλότητας των εγκαταστάσεων του εκθεσιακού χώρου ή του εκθεσιακού κέντρου στις οποίες θα λάβει χώρα η εμπορική έκθεση. Σε περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί η ως άνω άδεια οφείλουν να ενημερώσουν αμελλητί με κάθε πρόσφορο μέσο, συμπεριλαμβανομένης και της επίδοσης διά του ταχυδρομείου, της τηλεομοιοτυπίας και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και με απόδειξη παραλαβής, τον διοργανωτή ότι η εμπορική έκθεση δεν μπορεί να διοργανωθεί στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις.

5. Η υπηρεσία, στην οποία κατατίθεται η υπεύθυνη δήλωση της περίπτ. ε’ της παρ. 3 ενεργεί δειγματοληπτικό έλεγχο, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 3230/2004 (Α΄ 44).

Άλλες δραστηριότητες

Βάσει του νομοσχεδίου, επιτρέπεται η διοργάνωση εκθεσιακών δραστηριοτήτων σε αμιγώς υπαίθριους δημόσιους χώρους υπό τις εξής προϋποθέσεις:

α) Ο διοργανωτής της εκδήλωσης συνάπτει Έγγραφο Δεσμεύσεων με τον οικείο δήμο για τη διοργάνωση εκθεσιακών δραστηριοτήτων σε αμιγώς υπαίθριους δημόσιους χώρους. Σε αυτό καθορίζονται με λεπτομέρεια το τυχόν οικονομικό αντίτιμο για τη διάθεση του χώρου και οι όροι λειτουργίας της εκδήλωσης σε σχέση ιδίως με την προσβασιμότητα, την πυροπροστασία, την υγιεινή και ασφάλεια των επισκεπτών και την καθαριότητα του χώρου.

β) Δεν χρησιμοποιούνται οι όροι «έκθεση», «εμπορική έκθεση» και «διεθνής εμπορική  έκθεση» καθώς και οι αντίστοιχοι αγγλικοί όροι «exhibition», «commercial exhibition», «international exhibition» και «international commercial exhibition» στον διακριτικό τίτλο τέτοιων εκδηλώσεων.

Επίσης, επιτρέπεται η διοργάνωση εκθεσιακών δραστηριοτήτων και σε αμιγώς υπαίθριους ιδιωτικούς χώρους υπό τις εξής προϋποθέσεις:

α) Ο οικείος Δήμος εκδίδει Κανονισμό Λειτουργίας του χώρου, ύστερα από αίτημα του διοργανωτή της εκδήλωσης. Ο Κανονισμός Λειτουργίας περιέχει όλα τα σχετικά ζητήματα, και ιδίως την προσβασιμότητα, την πυροπροστασία, την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας των επισκεπτών καθώς και την καθαριότητα του χώρου.

β) Δεν χρησιμοποιούνται οι όροι «έκθεση», «εμπορική έκθεση» και «διεθνής εμπορική έκθεση» καθώς και οι αντίστοιχοι αγγλικοί όροι «exhibition», «commercial exhibition», «international exhibition» και «international commercial exhibition» στον διακριτικό τίτλο τέτοιων εκδηλώσεων.

Υπογραμμίζεται ότι στις υπαίθριες εκθεσιακές δραστηριότητες θα απαγορεύεται η λιανική πώληση εκθεμάτων.

Δημιουργία μητρώου

Με την εφαρμογή του νέου πλαισίου, οι δήμοι και οι περιφέρειες θα πρέπει να δημοσιεύουν στον διαδικτυακό τους τόπο πληροφορίες σχετικά με τις λειτουργούσες εμπορικές εκθέσεις και όσες προγραμματίζεται να διεξαχθούν, τυχόν μεταβολές στις προγραμματισθείσες εκθέσεις, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τον τόπο διεξαγωγής, το χαρακτήρα των εκθέσεων, το χρονικό διάστημα λειτουργίας τους, το είδος των εκθεμάτων και τα στοιχεία των διοργανωτών. Οι ίδιες πληροφορίες κοινοποιούνται σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή στη Διεύθυνση Θεσμικών Ρυθμίσεων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Για την καταγραφή, παρακολούθηση και εποπτεία της εκθεσιακής αγοράς, θα δημιουργηθεί στη ΓΓΕΠΚ ηλεκτρονικό μητρώο όπου καταχωρούνται όλες οι εμπορικές εκθέσεις που διεξάγονται στην επικράτεια. Στο ίδιο μητρώο καταχωρούνται τα στοιχεία των εκθεσιακών κέντρων ή χώρων της επικράτειας και άλλα δεδομένα που έχουν σχέση με την εκθεσιακή αγορά της χώρας. Το σύνολο ή τμήμα των στοιχείων που καταχωρούνται στο μητρώο είναι προσβάσιμο μέσω διαδικτύου για την πληροφόρηση των ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων για τις δυνατότητες προβολής και διάδοσης των προϊόντων τους και την ανάπτυξη των επιχειρηματικών συνεργασιών.

Οι κυρώσεις

Αυστηρές είναι οι προβλεπόμενες κυρώσεις του νομοσχεδίου στην περίπτωση παραβάσεων της νομοθεσίας.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι στην περίπτωση λειτουργίας εμπορικής έκθεσης χωρίς να έχει προηγηθεί η διαδικασία ανακοίνωσης-γνωστοποίησης επιβάλλεται με απόφαση του οικείου δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου σε βάρος του διοργανωτή της έκθεσης πρόστιμο 15.000 ευρώ.

Σε όσους διοργανωτές χρησιμοποιούν παρατύπως τους όρους «έκθεση», «εμπορική έκθεση» και «διεθνής εμπορική έκθεση» επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ.

Σε όσους διοργανωτές δεν γνωστοποιούν στην οικεία ΔΟΥ τα προς πώληση προϊόντα και τους εμπόρους αυτών, επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ.

Τέλος, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ο κύριος, νομέας ή κάτοχος του εκθεσιακού κέντρου ή εκθεσιακού χώρου έχει περιλάβει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία στην αίτησή του, προκειμένου να του χορηγηθεί ή να ανανεωθεί από την αρμόδια υπηρεσία του οικείου δήμου σχετική άδεια, τότε επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20.000 ευρώ και η χορηγηθείσα άδεια ανακαλείται προσωρινά. O κύριος, νομέας ή κάτοχος του εκθεσιακού κέντρου ή εκθεσιακού χώρου, δύναται να διορθώσει τα ανακριβή στοιχεία ή δικαιολογητικά εντός 90 ημερών από την κοινοποίηση της ανωτέρω απόφασης, οπότε και αίρεται η ανάκληση. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας, η χορηγηθείσα άδεια ανακαλείται οριστικά.

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου

ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έκταση η οποία διαθέτει μόνιμα στεγασμένο χώρο μικτού εμβαδού τουλάχιστον 500 τετραγωνικών μέτρων και άδεια καταλληλότητας για τη διενέργεια εμπορικών εκθέσεων.

ΕΚΘΕΣΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Έκταση η οποία διαθέτει μόνιμα στεγασμένο χώρο μικτού εμβαδού τουλάχιστον 2.000 τετραγωνικών μέτρων και άδεια καταλληλότητας για τη διενέργεια εμπορικών εκθέσεων.

ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η σύντομης διάρκειας εκδήλωση κατά την οποία, προϊόντα, υπηρεσίες και πληροφορίες, εκτός έργων τέχνης, επιδεικνύονται και προωθούνται από σημαντικό αριθμό εκθετών σε εμπορικούς επισκέπτες και ενδεχομένως στο ευρύ κοινό και διενεργείται αποκλειστικά εντός εκθεσιακού χώρου ή εκθεσιακού κέντρου.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η εμπορική έκθεση η οποία λαμβάνει χώρα αποκλειστικά εντός εκθεσιακού χώρου ή εκθεσιακού κέντρου και στην οποία συμμετέχει σημαντικός αριθμός διεθνών εκθετών ή την επισκέπτεται σημαντικός αριθμός διεθνών εμπορικών επισκεπτών.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΕΚΘΕΣΕΩΝ

Προκειμένου να λειτουργήσουν εμπορικές εκθέσεις απαιτείται ανακοίνωση - γνωστοποίηση στον οικείο δήμο ή στην περίπτωση διεθνών εκθέσεων, στην οικεία περιφέρεια.

ΛΙΑΝΙΚΗ ΠΩΛΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Θα επιτρέπεται η λιανική πώληση προϊόντων σε διακριτούς χώρους εντός του εκθεσιακού κέντρου ή του εκθεσιακού χώρου, έπειτα από γνωστοποίηση στην αρμόδια ΔΟΥ των επιχειρήσεων που πρόκειται να προβούν σε λιανική πώληση προϊόντων.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ

Για την καταγραφή, παρακολούθηση και εποπτεία της εκθεσιακής αγοράς, θα δημιουργηθεί στη ΓΓΕΠΚ ηλεκτρονικό μητρώο όπου καταχωρούνται όλες οι εμπορικές εκθέσεις που διεξάγονται στην επικράτεια, τα στοιχεία των εκθεσιακών κέντρων ή χώρων της επικράτειας και άλλα δεδομένα που έχουν σχέση με την εκθεσιακή αγορά της χώρας.