Στην καλύτερη εξαγωγικά χρονιά της τελευταίας δεκαετίας αναδεικνύεται για τον κλάδο του ελληνικού ενδύματος το 2017, σύμφωνα με την εικόνα και στοιχεία που έχει από τα μέλη του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), με την κλωστοϋφαντουργία επίσης σε ανοδική τροχιά, όπως και τον πρωτογενή τομέα (εξαγωγές βαμβακιού).
Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Στην καλύτερη εξαγωγικά χρονιά της τελευταίας δεκαετίας αναδεικνύεται για τον κλάδο του ελληνικού ενδύματος το 2017, σύμφωνα με την εικόνα και στοιχεία που έχει από τα μέλη του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), με την κλωστοϋφαντουργία επίσης σε ανοδική τροχιά, όπως και τον πρωτογενή τομέα (εξαγωγές βαμβακιού).
Τα προβλήματα όμως δεν λείπουν με ένα από τα σημαντικότερα, όπως τονίζει στη «Ν» ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου, Θεόφιλος Ασλανίδης, την έλλειψη βιομηχανικών «χεριών» λόγω νοοτροπίας της ελληνικής κοινωνίας, ενώ οι εγχώριες πωλήσεις καταγράφουν πτώση όσον αφορά τα ελληνικά προϊόντα.
«Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία εννεαμήνου που μόλις εξετάσαμε», τονίζει μιλώντας στη «Ν» ο κ. Ασλανίδης, «η χρονιά φαίνεται να πηγαίνει καλά εξαιτίας των εξαγωγών. Οι εξαγωγικές εταιρείες -κυρίως στο ρούχο- φαίνεται ότι έχουν την καλύτερή τους χρονιά την τελευταία δεκαετία. Οι εξαγωγές στο ένδυμα είναι περίπου στο 10% πάνω. Και η κλωστοϋφαντουργία πάει καλά, με άνοδο 7,4%, και ο πρωτογενής τομέας (βαμβάκι) κινείται ανοδικά, δηλαδή όλη η αλυσίδα είναι αθροιστικά ανοδική εξαγωγικά σε ποσοστό άνω του 10%, περί το 12%, σε αξία».
Οι αξίες των εξαγωγών στο ένδυμα εκτιμώνται για το εννιάμηνο του 2017 στα 500 εκατ. ευρώ και συνολικά οι εξαγωγές όλης της αλυσίδας -από το βαμβάκι ως το τελικό προϊόν, το ένδυμα- ξεπερνάνε στο εννιάμηνο το 1 δισ. ευρώ. Τα μέλη του ΣΕΠΕΕ είναι 300 εταιρείες των δυο κλάδων, κυρίως μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, απ’ όλη τη χώρα, εκ των οποίων το 70% εδρεύει στην Κεντρική Μακεδονία - παραδοσιακή «πρωτεύουσα» των δυο κλάδων.
Στην εσωτερική αγορά τα πράγματα, όμως, όπως σημειώνει ο γ.σ. του ΣΕΠΕΕ είναι πάλι δύσκολα, καθώς ο κύκλος εργασιών των εταιρειών στο ρούχο είναι καθοδικός κατά 4%, δηλαδή οι χονδρικές πωλήσεις είναι μειωμένες 4%. Οι λιανικές πωλήσεις είναι οριακά αυξημένες, σε ποσοστό 1,5%-2%, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες, που πωλούν εισαγόμενα προϊόντα.
Τα μείζονα προβλήματα του κλάδου κλωστοϋφαντουργίας και ενδύματος είναι τα «κλασικά» όλων σχεδόν των ελληνικών βιομηχανικών-παραγωγικών κλάδων.
«Η υπερβολική φορολόγηση τσακίζει τις εταιρείες, η αδυναμία του τραπεζικού συστήματος τις εμποδίζει να έχουν πρόσβαση στη ρευστότητα, το υψηλό κόστος της ενέργειας χτυπά όλη την αλυσίδα της κλωστοϋφαντουργίας, των επεξεργασιών», επισημαίνει σχετικά ο κ. Ασλανίδης και προσθέτει: «Εμείς έχουμε δυο βασικές προτεραιότητες, από τη στιγμή που τα υπόλοιπα είναι προβλήματα, που τα αντιμετωπίζουν όλοι και αν δεν λυθούν συνολικά για όλους δεν μπορούμε να ζητάμε λύσεις μόνο για εμάς. Είμαστε καθαρά εξαγωγικός κλάδος που φαίνεται ότι οι συγκυρίες τον ευνοούν. Μετά τα τρόφιμα-ποτά είμαστε ο δεύτερος κυριότερος εξαγωγικός κλάδος, κατά συνέπεια εκτιμούμε ότι μπορούν να ληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις ενίσχυσης των εξαγωγών του κλάδου, να ενισχυθεί το κομμάτι της εξωστρέφειας των εταιρειών με συγκεκριμένες δράσεις. Ένα δεύτερο ζήτημα είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Πώς να πάνε μπροστά οι επιχειρήσεις αν δεν έχουν ανθρώπινο δυναμικό; Οι εταιρείες ακόμη και σήμερα αν θέλουν να φέρουν τη ραφή τους από τη Βουλγαρία δεν μπορούν, βάζουν λ.χ. αγγελίες για γαζώτριες και έρχονται ηλικίες μόνο από 55 και πάνω. Νέοι άνθρωποι δεν έρχονται, νέοι άνθρωποι δεν πάνε να δουλέψουν σαν βιομηχανικοί εργάτες. Πώς λοιπόν θέλουμε να κάνουμε βιομηχανία στην Ελλάδα; Πιστεύουμε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα και σε νέους ανθρώπους και στις εταιρείες να προσελκύσουν νέο ανθρώπινο δυναμικό. Τι θα κάνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι, όλοι υπηρεσίες θα έχουν; Προτιμά μία κοπελίτσα να πάει να δουλέψει σε ένα καφέ όρθια ανασφάλιστη, επί 15 ώρες, παρά να πάει σε μια βιοτεχνία-βιομηχανία. Νομίζω ότι είναι θέμα φιλοσοφίας και τρόπου ζωής, οι Έλληνες θέλουν τα παιδιά τους να μην είναι βιομηχανικοί εργάτες».
Στήριξη από την ΠΚΜ
Στην κατεύθυνση της ζητούμενης στήριξης της εξωστρέφειας του κλάδου, ο πρόεδρος του ΣΕΠΕΕ και ο κ. Ασλανίδης πραγματοποίησαν προ μερικών ημερών συνάντηση με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, στον οποίο τόνισαν τη σημασία του κλάδου για την τοπική και εθνική οικονομία και συζητήθηκαν οι δυνατότητες στήριξης του κλάδου από την ΠΚΜ, με προτεραιότητα ακριβώς τις εξαγωγές και το ανθρώπινο δυναμικό. Η συζήτηση, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΣΕΠΕΕ έγινε σε καλό κλίμα και ο κ. Τζιτζικώστας αναγνώρισε τη σημασία του κλάδου για την Περιφέρεια και ζήτησε από τους υπηρεσιακούς παράγοντες να αναζητήσουν τρόπους ενίσχυσης των επιχειρήσεων από το ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν, επίσης, ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Κώστας Γιουτίκας, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες της ΠΚΜ.