Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 13 Οκτωβρίου 2006 11:03

Emirates: Ισχύουν οι παραγγελίες του Α380, παρά τις καθυστερήσεις

Η Εmirates, ο μεγαλύτερος πελάτης των αεροσκαφών της Airbus SAS, A380, ανακοίνωσε ότι δεν θα ακυρώσει τις παραγγελίες αεροσκαφών, ακόμη και εάν η μεγαλύτερη κατασκευάστρια αεροσκαφών στον κόσμο, καθυστερήσει την παράδοσή τους για τρίτη φορά.

Η αεροπορική εταιρεία που σχεδιάζει να αγοράσει 43 αεροσκάφη τύπου Α380 και να προχωρήσει στο leasing δύο, θα μισθώσει πέντε αεροσκάφη τύπου 777-300ER της Boeing Co., για να αυξήσει τη δυναμικότητά της, μετά την καθυστέρηση του Α380, σύμφωνα με τον πρόεδρό της Tim Clark, σε συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα στη Σιγκαπούρη. Στις 3 Οκτωβρίου η Airbus ανέβαλε την παράδοση του αεροσκάφους των 555 θέσεων, εξ αιτίας προβλημάτων στην καλωδίωση.

Η Emirates, η μεγαλύτερη αραβική αεροπορική εταιρεία θα παραλάβει τώρα το πρώτο superjumbo τον Αύγουστο του 2008, αντί του Οκτωβρίου του 2007. Η εταιρεία με παραγγελίες 123 αεροσκαφών, αξίας περίπου 33 δισ. δολ., μετέφερε 14,5 εκατ. επιβάτες και 1 εκατ. τόνους εμπορευμάτων τη χρήση που έληξε τον Μάρτιο, όπως αναφέρεται στο Web site της. Η Emirates που άρχισε να πραγματοποιεί πτήσεις το 1985 με δύο μισθωμένα αεροσκάφη, πετά σήμερα σε περισσότερους από 80 προορισμούς.

Τον Ιούνιο η αεροπορική εταιρεία είπε ότι θα επιδιώξει αποζημίωση από την Airbus, μετά την πρώτη καθυστέρηση παραλαβής του πρώτου Α380 για τον Οκτώβριο του 2007, αντί για τον Απρίλιο του ίδιου έτους. Η καθυστέρηση αυτή, είναι ενός έτους από την στιγμή που η Emirates παρήγγειλε τα αεροσκάφη. Πληροφορίες για το θέμα της αποζημίωσης, δεν έγιναν γνωστές.

Όπως η Emirates, και άλλες αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Singapore Airlines Ltd. και της Qantas Airways Ltd. της Αυστραλίας, εξετάζουν το θέμα των καθυστερήσεων παράδοσης των Α380.

Η Singapore Airlines, που έκανε παραγγελία για 10 αεροσκάφη τύπου Α380 και υπέγραψε επιστολή για την αγορά άλλων εννέα αεροσκαφών θα αποζημιωθεί για δεύτερη φορά, σύμφωνα με ανακοίνωσή της στις 4 Οκτωβρίου, στην οποία δεν αναφερόντουσαν περισσότερες λεπτομέρειες. Η αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να εισπράξει έως 300 εκατ. δολ. Σιγκαπούρης (189 εκατ. δολ. ΗΠΑ) ως αποζημίωση για τις καθυστερήσεις παράδοσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Morgan Stanley.

H Qantas Airways, που έχει παραγγείλει 12 αεροσκάφη Α380, είπε τον Αύγουστο ότι εισέπραξε 104 εκατ. δολ. Αυστραλίας (77 εκατ. δολ. ΗΠΑ), για τις ζημίες που προκλήθηκαν εξ αιτίας των καθυστερήσεων.

Η Air France-KLM SA, που έχει παραγγείλει 10 αεροσκάφη Α380, είπε νωρίτερα μέσα στον Οκτώβριο ότι διαπραγματεύεται με την Airbus για μια οικονομική αποζημίωση, αφού ενημερώθηκε ότι θα παραλάβει το πρώτο Α380 την Ανοιξη του 2009.

Η Airbus έχει συνολικά 159 υπογεγραμμένες παραγγελίες από 16 αεροπορικές εταιρείες για το Α380, αξίας τουλάχιστον 13,5 δισ. δολ., για να κατασκευαστούν. Οι πρώτες καθυστερήσεις παράδοσης του Α380, που ανακοινώθηκαν τον Ιούνιο του 2005, νευρίασαν τους πελάτες της που ζητούν αποζημιώσεις και είχαν ως αποτέλεσμα την αποχώρηση δύο υψηλόβαθμων στελεχών της Airbus SAS.

O πρώην αναπληρωτής ανώτατος εκτελεστικός διευθυντής της EADS, Noel Forgeard, που διοίκησε την Airbus από το 1998 έως το 2005, ελέγχεται από τις γαλλικές και τις γερμανικές αρχές για την πώληση μετοχών πριν από την αποκάλυψη της Airbus για τα προβλήματα παραγωγής του Α380.

Το Α380, που μπορεί να διανύσει 14.820 χλμ. και κοστίζει – βάσει καταλόγου – από 282 εκατ. έως 302 εκατ. δολ., προβλέπεται να αυξήσει τα κέρδη μιας αεροπορικής εταιρείας έως και 35%. Το αεροσκάφος καταναλώνει 12% λιγότερα καύσιμα ανά θέση, όπως αναφέρεται στο Web site της Airbus SAS.

Το εξάμηνο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου, τα καθαρά κέρδη της Emirates, ήταν «πολύ καλύτερα», σε σύγκριση με τα αντίστοιχη της προηγούμενης χρήσης, ανέφερε σήμερα ο Clark, ο οποίος δεν έδωσε περισσότερα στοιχεία.

Το πρώτο εξάμηνο του 2005 που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου, τα κέρδη της αεροπορικής εταιρείας σημείωσαν αύξηση 6,4%, φθάνοντας στα 251 εκατ. δολ. και τα έσοδα σημείωσαν αύξηση 28%, φθάνοντας στα 2,8 δισ. δολάρια.