Επιστρέφουν στις ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές, διατηρώντας την κυριαρχία τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της Naftiliakis, οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο τέλος Οκτωβρίου 2017 είχαν σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 238 πλοία χωρητικότητας 23,9 εκατ. τόνων (dwt). Πρόκειται για παραγγελίες που έχουν κατατεθεί από 58 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και αφορούν 105 δεξαμενόπλοια, 73 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 11 LPG’s, 19 LNG’s, 2 LEGc, 21 containerships, τρία offshore και τρία drilling ships.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Επιστρέφουν στις ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές, διατηρώντας την κυριαρχία τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη της Naftiliakis, οι Έλληνες πλοιοκτήτες στο τέλος Οκτωβρίου 2017 είχαν σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για 238 πλοία χωρητικότητας 23,9 εκατ. τόνων (dwt). Πρόκειται για παραγγελίες που έχουν κατατεθεί από 58 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και αφορούν 105 δεξαμενόπλοια, 73 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 11 LPG’s, 19 LNG’s, 2 LEGc, 21 containerships, τρία offshore και τρία drilling ships.
Οι αριθμοί είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από προηγούμενα χρόνια, αφού το 2013 την ίδια περίοδο ήταν υπό κατασκευή 390 πλοία από 83 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ το 2011, μεσούσης της ναυτιλιακής κρίσης, ναυπηγικά προγράμματα έτρεχαν 124 ελληνικές εταιρείες για 481 πλοία συνολικής χωρητικότητας 44,4 dwt.
Ο αριθμός των πλοίων υπό ναυπήγηση, συνολικά για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, υποχωρεί σταδιακά σε παγκόσμιο επίπεδο τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να μειωθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα και να δημιουργηθούν συνθήκες ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Ωστόσο, τη φετινή χρονιά, όπως φαίνεται, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιστρέφουν στις ναυπηγικές κλίνες. Σύμφωνα με το report της Naftiliakis, τους πρώτους εννέα μήνες του 2017 έχουν υπογραφεί συμφωνίες για τη ναυπήγηση 86 πλοίων. Επιπλέον, επισημαίνεται στο report, έχουν αποσταλεί επιστολές προθέσεων για την κατασκευή μέχρι οκτώ bulk carriers για λογαριασμό της Golden Union της οικογένειας Βενιάμη, αλλά και για δύο newcastlemax για τον όμιλο Αγγελικούση.
Η πρώτη δεκάδα
Το μεγαλύτερο σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Naftiliakis, τρέχει αυτή την περίοδο ο όμιλος Αγγελικούση. Μέσω της Maran Tankers έχει υπό κατασκευή 9 δεξαμενόπλοια τύπου VLCC, συνολικής χωρητικότητας 2,869 εκατ. τόνων. Επίσης, για λογαριασμό μιας δεύτερης εταιρείας του ομίλου της Maran Gas ναυπηγούνται αυτή την περίοδο εφτά LNG carriers 662.200 dwt. Το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα σε εξέλιξη, με όρους χωρητικότητας, έχει η Star Bulk, συμφερόντων Oaktree Capital και Πέτρου Παππά, με εννέα πλοία χωρητικότητας 1,7 εκατ. dwt, και ακολουθεί η Chartworld Shipping, της οικογένειας Κολλάκη, με 14 πλοία χωρητικότητας 1,27 εκατ. dwt.
Οι εταιρείες Euronav και Gaslog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού, τρέχουν ένα ναυπηγικό πρόγραμμα χωρητικότητας 1,08 εκατ. dwt. H Enesel, συμφερόντων Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού, έχει υπό ναυπήγηση τρία δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 957.000 τόνων, ενώ στην έκτη θέση ακολουθεί η Kyklades Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου, με εφτά πλοία χωρητικότητας 891.000 τόνων. Πολύ κοντά η Aegean Shipping Management, συμφερόντων ομίλου Μελλισανίδη, με 10 πλοία χωρητικότητας 882.00 dwt, όπως και ο όμιλος Καλλιμανόπουλου με εννέα πλοία χωρητικότητας 836.450 dwt. Στην ένατη θέση οι εταιρείες Alpha Bulkers και Pantheon Tankers, της οικογένειας Άννας Αγγελικούση, με 10 πλοία χωρητικότητας 758.000 dwt και στη δέκατη θέση o όμιλος Οικονόμου (TMS Tankers, TMS Cardiff GAS και Ocean Rig) με 690.000 dwt.
Σε αξία
Όσον αφορά την αξία των υπό ναυπήγηση πλοίων, η Ιαπωνία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vessels Value, που υπολογίστηκαν για λογαριασμό της Naftiliakis, είναι πρώτη με 20,1 δισ. δολάρια. Η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 15,2 δισ. δολάρια και η Κίνα στην τρίτη θέση με 15 δισ. δολάρια. Κάτω από τα 10 δισ. δολάρια (9,9 δισ. δολάρια) είναι η Σιγκαπούρη και στα 8,7 δισ. δολάρια οι ναυτιλιακές εταιρείες από τη Νορβηγία.