Στασιμότητα ή οριακή μείωση αναμένουν οι αναλυτές της ICAP για την αγορά των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο σύνολο της χρήσης του 2017. Σύμφωνα με τον Μάρκο Κοντοέ, Senior Consultant Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP GROUP, το μέγεθος της αγοράς των αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών κινήθηκε συνεχώς ανοδικά το χρονικό διάστημα 2000-2008. Ωστόσο, την περίοδο 2009-2016, επηρεασμένη η συγκεκριμένη αγορά από τη ραγδαία επιδείνωση της εγχώριας οικονομίας, κατέγραψε πτώση (με εξαίρεση το 2014) με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 6,3%.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Στασιμότητα ή οριακή μείωση αναμένουν οι αναλυτές της ICAP για την αγορά των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο σύνολο της χρήσης του 2017. Σύμφωνα με τον Μάρκο Κοντοέ, Senior Consultant Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP GROUP, το μέγεθος της αγοράς των αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών κινήθηκε συνεχώς ανοδικά το χρονικό διάστημα 2000-2008. Ωστόσο, την περίοδο 2009-2016, επηρεασμένη η συγκεκριμένη αγορά από τη ραγδαία επιδείνωση της εγχώριας οικονομίας, κατέγραψε πτώση (με εξαίρεση το 2014) με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 6,3%.
Ειδικότερα, το 2016 η αγορά εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 3,1% έναντι του προηγούμενου έτους.
Μειώσεις στο εισόδημα των νοικοκυριών
Οι συνθήκες ύφεσης των τελευταίων ετών και οι αλλεπάλληλες μειώσεις στο εισόδημα μεγάλης μερίδας νοικοκυριών είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση της καταναλωτικής δαπάνης, με συνέπεια η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών (μέσω καταστημάτων αλυσίδων) να παραμείνει σε πτωτική τροχιά το εξεταζόμενο διάστημα. Το περιθώριο μικτού κέρδους για το σύνολο των εταιρειών του δείγματος της μελέτης της ICAP εμφάνισε πτωτική πορεία την εξεταζόμενη περίοδο. Το μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους και το περιθώριο EBITDA των εξεταζόμενων εταιρειών του κλάδου ήταν αρνητικά την τελευταία πενταετία, ενώ το 2012 εμφάνισαν ραγδαία επιδείνωση.
Αλλαγή του χάρτη της αγοράς
Η ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα προέρχεται κατά κύριο λόγο από τρεις βασικές παραμέτρους: την αντικατάσταση λόγω βλαβών και παλαιότητας, τη δημιουργία νέων νοικοκυριών και την εμφάνιση προϊόντων που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες. Όπως αναφέρει η Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, σχετικά με τη σύνθεση των πωλήσεων των αλυσίδων του κλάδου, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών το 2016 αφορούσε κυρίως Λευκές Συσκευές και Κλιματιστικά σε ποσοστό 41% και Μαύρες Συσκευές σε ποσοστό 19%, ενώ η συμμετοχή των Μικροσυσκευών εκτιμάται σε 14%. Η Κινητή και Σταθερή Τηλεφωνία απέσπασε 12% των πωλήσεων, ενώ τα προϊόντα Πληροφορικής το 11%.
Μικρή η εγχώρια αγορά για τις αλυσίδες
Πηγές του κλάδου τονίζουν ότι το μέγεθος της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών θεωρείται «μικρό» για να συντηρήσει πολλές αλυσίδες λιανικού εμπορίου, επικαλούμενοι το γεγονός ότι σε ευρωπαϊκές χώρες με πολλαπλάσιο πληθυσμό λειτουργούν λιγότερα εμπορικά σήματα. Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει επίσης τη ζήτηση ηλεκτρικών οικιακών συσκευών είναι ο ρυθμός προσθήκης νέων κατοικιών. Η δραστική πτώση λοιπόν στη δημιουργία νέων κατοικιών αλλά και στην ευρύτερη ζήτηση επέφερε μεγάλες αλλαγές και ανακατατάξεις στην αγορά των αλυσίδων καταστημάτων πώλησης ηλεκτρικών οικιακών συσκευών, τόσο στην πλευρά των «εταιρειών» αλυσίδων όσο και στα δίκτυα των αγοραστικών ομίλων.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα δίκτυα να κλείσουν ενώ οι μεγάλες αλυσίδες που παραμένουν στην αγορά έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των δαπανών τους και της γενικότερης εταιρικής αναδιάρθρωσης, σε συγχωνεύσεις καταστημάτων και ανακατάταξη του δικτύου τους. Επίσης, μεγάλες αλλαγές σημειώθηκαν στην πλευρά των αγοραστικών ομίλων και των δικτύων τους, με την «ανάδειξη» ομίλων με νέο εμπορικό σήμα, οι οποίοι όμως απαρτίζονται κυρίως από μέλη που έχουν αποχωρήσει από παλαιότερα σχήματα που διέκοψαν τη λειτουργία τους. Παράλληλα η συμπίεση του περιθωρίου κέρδους όσο και ο «πόλεμος τιμών», σε συνδυασμό με την πολιτική των διευκολύνσεων και προσφορών, είχαν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω όξυνση του ανταγωνιστικού κλίματος.