Θετικοί είναι οι οιωνοί για το μέλλον του κλάδου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, αλλά και διεθνών οργανισμών που αναθεωρούν επί το θετικότερο τους ρυθμούς παγκόσμιας ανάπτυξης. Ειδικότερα η Bimco επισημαίνει ότι οι τροχοί της παγκόσμιας οικονομίας γυρίζουν γρηγορότερα και ταχύτερα, όπως αποδεικνύεται από την αυξανόμενη αύξηση της παραγωγής, φθάνοντας σε επίπεδα προ της κρίσης σε ορισμένες προηγμένες οικονομίες. Μάλιστα η Bimco επικαλείται εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που αναθεωρούν προς τα πάνω τους δείκτες της παγκόσμιας ανάπτυξης με προφανή τα οφέλη και για τη ναυτιλία.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Θετικοί είναι οι οιωνοί για το μέλλον του κλάδου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, αλλά και διεθνών οργανισμών που αναθεωρούν επί το θετικότερο τους ρυθμούς παγκόσμιας ανάπτυξης. Ειδικότερα η Bimco επισημαίνει ότι οι τροχοί της παγκόσμιας οικονομίας γυρίζουν γρηγορότερα και ταχύτερα, όπως αποδεικνύεται από την αυξανόμενη αύξηση της παραγωγής, φθάνοντας σε επίπεδα προ της κρίσης σε ορισμένες προηγμένες οικονομίες. Μάλιστα η Bimco επικαλείται εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που αναθεωρούν προς τα πάνω τους δείκτες της παγκόσμιας ανάπτυξης με προφανή τα οφέλη και για τη ναυτιλία.
Ωστόσο σπεύδει να προσθέσει ότι η ναυτιλία θα αξιοποιήσει το θετικό αυτό κλίμα μόνο εάν βελτιώσει την εικόνα της προσφοράς χωρητικότητας, μειώνοντας με άλλα λόγια τους ρυθμούς ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου.
Παράλληλα, χρηματοοικονομικοί οίκοι, μεταξύ των οποίων και η Fearnley Securities, βλέπουν περαιτέρω άνοδο του κλάδου και των αξιών των πλοίων τον επόμενο χρόνο.
Αναλυτικότερα, οι αξίες στα second-hand πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αναμένεται να κερδίσουν άλλο ένα 10% τον επόμενο χρόνο, καθώς η ανάκαμψη του κλάδου εισήλθε στη δεύτερη φάση, σύμφωνα με τη Fearnley Securities. Οι αναλυτές του νορβηγικού οίκου αναλύσεων εκτιμούν ότι θα υπάρξει και σημαντική άνοδος των τιμών των μετοχών των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται bulk carriers, παρά το γεγονός ότι ορισμένες εξ αυτών έχουν ήδη κερδίσει πάνω από 25% κατά το τρέχον έτος.
Η πρώτη φάση ανάκαμψης έχει ήδη ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τους αναλυτές της Fearnley Securities, ωστόσο όπως προσθέτουν μένει η δεύτερη φάση. Υπάρχουν ακόμη περιθώρια, σημειώνουν, για επιπλέον άνοδο κατά 10% των αξιών των πλοίων το επόμενο έτος. Με τον τρέχοντα ναύλο των 20.000 δολ. την ημέρα στα capesize να υποστηρίζει μία άνοδο των αξιών κατά 20%.
Παράλληλα η Fearnley Securities διατηρεί τις προβλέψεις αμετάβλητες σε ό,τι αφορά τον μέσο ναύλο σε ετήσια βάση για τα πλοία capesizes στα 14.500 δολ. για το 2018 και στα 18.000 δολ. για το 2019.
Παρά την άνοδο της ναυπηγικής δραστηριότητας το τελευταίο διάστημα οι αναλυτές αναμένουν μηδενική αύξηση του στόλου για το 2019, ενώ για το 2020 η ρύθμιση για τα καύσιμα νέου τύπου (μειωμένου θείου) θα διώξει από την αγορά μεγάλης ηλικίας πλοία.
Να σημειωθεί ότι οι τιμές των μετοχών των «dry cargo» εταιρειών έχουν αυξηθεί κατά 27% το 2017, ενώ ορισμένων εταιρειών οι τιμές των μετοχών, όπως των Eagle Bulk, Navios Maritime Partners και Pangea Logistics έχουν αυξηθεί 60%-80%.
Από την πλευρά της πάντως η Bimco σε ανάλυσή της εστιάζει σε ό,τι αφορά τις προοπτικές του κλάδου στην αυτορρύθμιση του και την εικόνα της προσφοράς χωρητικότητας.
Όλοι οι δείκτες των παγκόσμιων οργανισμών δείχνουν άνοδο των θεμελιωδών μεγεθών, ενώ το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αναθεωρεί τις εκτιμήσεις του για το 2017 σε ό,τι αφορά την παγκόσμια ανάπτυξη από το 3,8% στο 4,2% για το 2017.
Η Bimco επισημαίνει ότι η παγκόσμια ναυτιλία δεν μπορεί να βρει καλύτερη αναπτυξιακή προοπτική αυτή την περίοδο. Ενώ κατηγορίες της ναυτιλιακής βιομηχανίας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν «γκρίζες» προοπτικές όσον αφορά τα μελλοντικά τους κέρδη, αυτό οφείλεται σε ζημιές που προκλήθηκαν από τον ίδιο τον κλάδο και όχι από έλλειψη ζήτησης.
Η Bimco παρατηρεί μία θεμελιώδη ανισορροπία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης, οι επιπτώσεις της οποίας θα διαρκέσουν για αρκετά χρόνια σε ορισμένες κατηγορίες του παγκόσμιου στόλου, εάν δεν επικεντρωθεί στη μείωση του ρυθμού αύξησης της προσφοράς χωρητικότητας.
Τέλος, η Bimco υπογραμμίζει την ανάγκη της διατήρησης των ανοικτών συνόρων και του ανοικτού εμπορίου.