Σημαντική υστέρηση στην παραλαβή νεότευκτων πλοίων παρουσιάζεται στην αγορά, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τις ναυλαγορές, καθώς μειώνεται ο ρυθμός αύξησης του παγκόσμιου στόλου και η προσφορά χωρητικότητας. Οι καθυστερήσεις στην παράδοση μπορεί να οφείλονται σε πολλούς λόγους, όπως στην έλλειψη χρηματοδότησης ή και στην πορεία των ναυλαγορών που είναι ακόμη αδύναμη αν και σε θετική τροχιά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σημαντική υστέρηση στην παραλαβή νεότευκτων πλοίων παρουσιάζεται στην αγορά, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τις ναυλαγορές, καθώς μειώνεται ο ρυθμός αύξησης του παγκόσμιου στόλου και η προσφορά χωρητικότητας. Οι καθυστερήσεις στην παράδοση μπορεί να οφείλονται σε πολλούς λόγους, όπως στην έλλειψη χρηματοδότησης ή και στην πορεία των ναυλαγορών που είναι ακόμη αδύναμη αν και σε θετική τροχιά.
H εταιρεία αποτιμήσεων VesselsValue αναφέρει ότι από τα 2.440 νεότευκτα πλοία που ήταν προγραμματισμένο να παραδώσουν τα ναυπηγεία στους πλοιοκτήτες το 2017, παραδόθηκαν δυο μήνες πριν από το τέλος του έτους συνολικά 1.220 πλοία.
Με άλλα λόγια, το 50% των προγραμματισμένων παραδόσεων δεν έχει γίνει ακόμη. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι ένα μεγάλο μέρος των μη εκτελεσθέντων παραδόσεων είναι πλοία ειδικού τύπου (OSV), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει μία σημαντική καθυστέρηση στις παραδόσεις πλοίων και στις βασικές κατηγορίες, όπως τα bulkers και τα δεξαμενόπλοια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η VesselsValue για τη «Ναυτεμπορική», από τα 609 bulkers που ήταν σχεδιασμένο να παραδοθούν από τα ναυπηγεία στους ιδιοκτήτες τους το 2017, δυο μήνες πριν τη λήξη της χρονιάς έχουν παραδοθεί 412 πλοία και υπολείπονται 197, ήτοι το 32,3% παραμένει ακόμη στα ναυπηγεία. Επίσης από τα 596 δεξαμενόπλοια έχουν παραδοθεί 377 ενώ άλλα 219, δηλαδή λίγο περισσότερο από το ένα τρίτο (36,74%) δεν έχει παραδοθεί.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στα containerships και στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers), ενώ στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου η εικόνα είναι ελαφρώς χειρότερη, καθώς από τα 45 πλοία που ήταν σχεδιασμένο να παραδοθούν από τα ναυπηγεία το 2017 παραδόθηκαν μέχρι τώρα τα 22, λιγότερα δηλαδή λιγότερα από τα μισά.
Όπως σχολιάζει η VesselsValue οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων τυπικά κινούνται ακόμη πιο αργά προς το τέλος του χρόνου. Οι πλοιοκτήτες περιμένοντας μερικές εβδομάδες μπορούν να παραλάβουν το πλοίο τους με το νέο έτος και να το θεωρούν ως νεότατο. Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα προφανώς ένα σημαντικό μέρος των υπό παράδοση πλοίων θα πέσει στο νερό με το νέο έτος.
Οι καθυστερήσεις αυτές μπορεί να λειτουργήσουν και θετικά για τις ναυλαγορές, δεδομένου ότι γενικότερα παρατηρείται μία υστέρηση και σε νέες παραγγελίες τα τελευταία χρόνια, άρα η καθαρή αύξηση του στόλου στις διάφορες κατηγορίες πλοίων θα είναι χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν.
Να σημειωθεί ότι πολύ μεγαλύτερες καθυστερήσεις παρουσιάζονται στις παραδόσεις των νεότευκτων πλοίων ειδικού τύπου (OSV, MODU, OCV), ένας κλάδος που αντιμετωπίζει κρίση.
Ειδικότερα επρόκειτο να παραδοθούν 715 πλοία αλλά τελικά παραδόθηκαν μόλις 156, ενώ το 78,18% των πλοίων δεν έχει παραδοθεί!
Η ελληνική παρουσία
Οι Έλληνες εφοπλιστές φαίνεται να έχουν παραλάβει αναλογικά μεγαλύτερο αριθμό πλοίων συγκρίνοντας με το σύνολο των πλοιοκτητών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κοινοποίησε ειδικά στη «Ν» η VesselsValue, από τα 2.443 πλοία που ήταν σχεδιασμένο να παραδοθούν το 2017 τα 212 πλοία είναι ελληνικών συμφερόντων. Εξ αυτών έχουν παραληφθεί ήδη 155 πλοία και μένουν ακόμη να παραδοθούν από τα ναυπηγεία 57 πλοία, ήτοι ποσοστό 26,8%.
Αναλυτικότερα, από τα 89 bulker που ήταν για παράδοση έχουν παραληφθεί 64 και μένουν ακόμη 25 πλοία για παράδοση (28,08%).
Στα δεξαμενόπλοια από τα 89 έχουν παραδοθεί τα 72 και μένουν ακόμη 17 (19,10%). Στα πλοία μεταφοράς υγραερίου η εικόνα είναι ελαφρώς διαφορετική, καθώς από τα 18 πλοία τα 10 δεν έχουν παραδοθεί.