Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 20 Σεπτεμβρίου 2017 10:00

Η Postlane απέσυρε την πρόταση εξαγοράς των ναυπηγείων Σύρου

Με μια κατατεθειμένη προσφορά, αυτή του ομίλου Onex του Πάνου Ξενοκώστα, έχει μείνει η κυβέρνηση για τα ναυπηγεία Σύρου. Χθες ο δεύτερος ενδιαφερόμενος, η Postlane Partner’s, με επιστολή της προς τον πρόεδρο του ομίλου Νεώριον Νίκο Ταβουλάρη, η οποία κοινοποιείται και προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους υπουργούς, ξεκαθαρίζει ότι αποσύρει την πρότασή της.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Με μια κατατεθειμένη προσφορά, αυτή του ομίλου Onex του Πάνου Ξενοκώστα, έχει μείνει η κυβέρνηση για τα ναυπηγεία Σύρου. Χθες ο δεύτερος ενδιαφερόμενος, η Postlane Partner’s, με επιστολή της προς τον πρόεδρο του ομίλου Νεώριον Νίκο Ταβουλάρη, η οποία κοινοποιείται και προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους υπουργούς, ξεκαθαρίζει ότι αποσύρει την πρότασή της.

Στην επιστολή της μάλιστα επισημαίνει ότι κατά την άποψή της, ο όμιλος Onex είναι πολύ καλά τοποθετημένος προκειμένου να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των ναυπηγείων Σύρου.

Σημειώνεται ότι για τα ναυπηγεία υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι μέχρι χθες όμως δεν είχαν καταθέσει συγκεκριμένη προσφορά. Τις εξελίξεις παρακολουθεί και ένας μεγάλος ελληνικός ναυτιλιακός όμιλος ο οποίος έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του να κάνει εργασίες στα συγκεκριμένα ναυπηγεία, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο. Από κοντά και οι εταιρείες της ακτοπλοΐας, που επιθυμούν να έχουν μια επιπλέον διαθέσιμη δεξαμενή για τις απαραίτητες επισκευές, ενώ και το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό είναι εν αναμονή προκειμένου να κάνει χρήση για τη συντήρηση των πλοίων που επιχειρούν στη Μεσόγειο.

Από την πλευρά του το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται τις επόμενες ημέρες να καλέσει όλους τους ενδιαφερόμενους σε κλειστή σύσκεψη ώστε να τους ενημερώσει για τα δεδομένα.

Σημειώνεται ότι, όπως έχει επισημάνει η «Ν», έχει εκφραστεί ανεπίσημο ενδιαφέρον για την αλλαγή χρήσης των ναυπηγείων (επισκευές), με μετατροπή της σε ναυπηγείο αποκλειστικά για mega yachts και μαρίνα. Θέση που όμως βρίσκει αντίθετους τους εργαζόμενους στην επιχείρηση, αφού θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό δεν διασφαλίζονται όλες οι θέσεις εργασίας. Στο ναυπηγείο μέχρι πρόσφατα απασχολούνται περίπου 550 με 600 μόνιμοι και εποχικοί.  Στόχος της κυβέρνησης είναι να δώσει το «σήμα» για τον τελευταίο γύρο στον αγώνα για τη διεκδίκηση της επιχείρησης.

Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα εστιάζεται στα χρέη της επιχείρησης προς το Δημόσιο, και το απαραίτητο hair cut που χρειάζεται ώστε η επένδυση να είναι βιώσιμη. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το υπουργείο Οικονομικών εκφράζει την αντίθεσή του, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το μέγεθος των περικοπών που συζητούνται στην προκειμένη περίπτωση. Επισημαίνεται ότι η πρόταση που έχει καταθέσει ο όμιλος Onex περιλαμβάνει την καταβολή ενός ποσού περίπου 10 εκατ. ευρώ προς τους εργαζόμενους για τους οφειλόμενους μισθούς περίπου 20 μηνών, ακόμα 10 εκατ. ευρώ για την εξόφληση χρεών της εταιρείας και τέλος 20 εκατ. ευρώ για επενδύσεις μέσα στο ναυπηγείο ώστε να μπορεί να τεθεί και πάλι σε λειτουργία.

Οι ΗΠΑ

Υψηλό ενδιαφέρον για το μέλλον των ναυπηγείων της Σύρου έχουν επιδείξει οι ΗΠΑ. Ο Αμερικανός πρέσβης Geoffrey Pyatt επισκέφτηκε στα μέσα Αυγούστου το Νεώριον και είχε συναντηθεί με τους εργαζόμενους. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ είχε δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις και είχε κάνει αναφορά στις προτάσεις που είχε καταθέσει και η ελληνοαμερικανικών συμφερόντων Onex. Εκτιμάται ότι η απόκτηση μίας ναυπηγικής μονάδας στο κέντρο των διελεύσεων της Μεσογείου, μπορεί να αποτελέσει μία κίνηση στρατηγικής σημασίας, καθώς εξυπηρετεί άμεσα τον στόλο που σταθμεύει στη Σούδα, κατόπιν και των τελευταίων κυβερνητικών συμφωνιών για την ετήσια ανανέωση, έως τον Νοέμβριο του 2018, της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας των δύο χωρών.

Οι εργαζόμενοι

Σε δηλώσεις τους το Σωματείο Εργαζομένων της επιχείρησης επισημαίνει: «Εμείς είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε, όσο μπορέσουμε, τα συμφέροντα των εργαζομένων. Και το συμφέρον τους είναι να βρεθεί ένας αγοραστής που θα είναι πραγματικός και θα μας βγάλει από αυτό το αδιέξοδο. Εμείς σαν εργαζόμενοι νομιμοποιούμαστε να κάνουμε οποιαδήποτε ενέργεια διότι συμπεριλαμβανόμαστε στους πιστωτές, αλλά και πάλι δεν θα είμαστε εμείς που θα κρίνουμε το τελικό αποτέλεσμα».