Προχωρά το σχέδιο για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες στις αρχές Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας από την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ισραήλ και την Ιταλία, για την προώθηση του σχεδιασμού του έργου. Η υπογραφή θα γίνει στο πλαίσιο τετραμερούς διάσκεψης που θα διεξαχθεί στην Κύπρο και στην οποία θα πάρουν μέρος οι υπουργοί Ενέργειας των τεσσάρων χωρών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Προχωρά το σχέδιο για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες στις αρχές Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας από την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ισραήλ και την Ιταλία, για την προώθηση του σχεδιασμού του έργου. Η υπογραφή θα γίνει στο πλαίσιο τετραμερούς διάσκεψης που θα διεξαχθεί στην Κύπρο και στην οποία θα πάρουν μέρος οι υπουργοί Ενέργειας των τεσσάρων χωρών.
Μάλιστα, για την προετοιμασία της διακυβερνητικής συμφωνίας, στις 12 Σεπτεμβρίου, θα πραγματοποιηθεί στη Ρώμη συνάντηση της τετραμερούς ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί για την παρακολούθηση της προόδου του έργου και η οποία αποτελείται από ανώτατους υπηρεσιακούς παράγοντες των τεσσάρων κρατών. Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, από ελληνικής πλευράς το «παρών» στη συνάντηση θα δώσει και ο Μιχάλης Βερροιόπουλος, γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών.
Στα 3 χλμ. το βάθος
Στόχος του EastMed (Eastern Mediterranean Pipeline) είναι να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης (Ισραήλ, Κύπρος) στην Ευρώπη, μέσω της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας. Με βάση τον σχεδιασμό του, το μεγαλύτερο τμήμα (1.300 χιλιόμετρα) θα είναι υποθαλάσσιο, ενώ θα διέρχεται από περιοχές με βάθος έως 3 χιλιόμετρα. Έτσι, αν κατασκευασθεί, θα αποτελέσει τον μεγαλύτερο και βαθύτερο υποθαλάσσιο αγωγό στον κόσμο.
Παράλληλα, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να αυξηθεί στα 16 δισ. κυβικά μέτρα. Επιπλέον, θα δώσει τη δυνατότητα να αυξηθεί η τροφοδοσία της αγοράς της Κύπρου με φυσικό αέριο κατά 1 δισ. κυβικό μέτρο. Από τον Ιούλιο του 2014 η διαχείριση του έργου ανήκει στην IGI POSEIDON, θυγατρική της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison.
Η διακυβερνητική συμφωνία των τεσσάρων χωρών θεωρείται ορόσημο για την «ωρίμανση» του αγωγού και έρχεται μετά την υπογραφή της κοινής διακήρυξης από τους αρμόδιους υπουργούς των τεσσάρων χωρών που πραγματοποιήθηκε στο Τελ Αβίβ τον περασμένο Απρίλιο. Δύο μήνες αργότερα, κατά την τριμερή σύνοδο κορυφής Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που διεξήχθη τον Ιούνιο στη Θεσσαλονίκη, οι υπουργοί Ενέργειας των τριών κρατών υπέγραψαν κοινή διακήρυξη, όπου αναγνωριζόταν η σημαντική πρόοδος των προκαταρκτικών τεχνοοικονομικών μελετών στον σχεδιασμό του EastMed, ανοίγοντας τον δρόμο για τη διακυβερνητική συμφωνία μέχρι το τέλος του 2017.
Το κόστος κατασκευής
Σε αφιέρωμα των «Financial Times» για τον αγωγό, ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Yuval Steinitz έχει δηλώσει πως θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2025, με το κόστος της κατασκευής του να εκτιμάται μεταξύ 6 και 7 δισ. δολαρίων. Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτες των οίκων IHS, Intec SEA και C&M Engineering για τον αγωγό, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της IGI Poseidon, ο East Med είναι τεχνικά εφικτός και οικονομικά βιώσιμος, καθώς το κόστος μεταφοράς είναι συγκρίσιμο σε σχέση με τις εναλλακτικές επιλογές διοχέτευσης του αερίου προς τις αγορές της Δύσης.
Ενδεχόμενη υλοποίηση του αγωγού θα βοηθούσε την Ε.Ε. να διαφοροποιήσει τόσο τις πηγές εφοδιασμού με φυσικό αέριο όσο και τις «οδούς» διέλευσής του. Κάτι που αναφέρει ο επίτροπος Ενέργειας Miguel Arias Canete σε απάντησή του τον Ιούλιο σε ερώτηση του επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλη, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή υποστηρίζει σθεναρά και επιδιώκει την ταχεία περάτωση των προκαταρκτικών μελετών.