Κρίσιμο για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις χαρακτηρίζεται το επόμενο διάστημα, με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να καλείται σε «αγώνα δρόμου» προκειμένου να επιτευχθούν οι μνημονιακοί στόχοι. Πέραν, όμως, του αμιγούς οικονομικού σκέλους, που σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καλυφθεί, οι αποκρατικοποιήσεις θα δώσουν και το μήνυμα της μεταρρύθμισης της ελληνικής οικονομίας, η οποία πρέπει να καταστεί ελκυστική στους επενδυτές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Κρίσιμο για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις χαρακτηρίζεται το επόμενο διάστημα, με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) να καλείται σε «αγώνα δρόμου» προκειμένου να επιτευχθούν οι μνημονιακοί στόχοι. Πέραν, όμως, του αμιγούς οικονομικού σκέλους, που σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καλυφθεί, οι αποκρατικοποιήσεις θα δώσουν και το μήνυμα της μεταρρύθμισης της ελληνικής οικονομίας, η οποία πρέπει να καταστεί ελκυστική στους επενδυτές.
Με γνώμονα τις δύο παραπάνω παραμέτρους, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες (αν και πολλές φορές δεν είναι στο «χέρι» του καθώς λαμβάνονται υπ’ όψιν κι άλλοι παράγοντες) προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της εισροής 6 δισ. ευρώ την τριετία 2016-2018, δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου 2016 έως την 31η Αυγούστου 2018, οπότε και λήγει το τρίτο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Πλέον ο στόχος που έχει τεθεί είναι αρκετά φιλόδοξος, δεδομένου ότι το 2016, όπως προκύπτει από τον ισολογισμό του ΤΑΙΠΕΔ που δημοσιεύθηκε χθες, εισπράχθηκαν 447,7 εκατ. ευρώ. Για το τρέχον έτος στόχος του Ταμείου είναι η είσπραξη περίπου 2 δισ. ευρώ, ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι ποσό 1,2 δισ. ευρώ έχει εισρεύσει από την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. Για το τρέχον έτος εισπράξεις αναμένονται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον ΟΛΘ και από πωλήσεις ακινήτων. Συνεπώς, εντός του επόμενου έτους θα πρέπει να εισρεύσει το ποσό των 3,5 δισ. ευρώ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού και της έκθεσης του ΤΑΙΠΕΔ, κατά τη διάρκεια της χρήσης που έληξε την 31η Δεκεμβρίου 2016 ολοκληρώθηκαν συναλλαγές ύψους 447,7 εκατ. ευρώ. Το συσσωρευμένο ύψος των βεβαιωμένων συναλλαγών από την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή από το 2011 μέχρι και την ημερομηνία αναφοράς, ανέρχεται σε 3,58 δισ. ευρώ, ενώ το συσσωρευμένο ύψος των εισπραχθέντων τιμημάτων για το ίδιο χρονικό διάστημα ανέρχεται σε 3,44 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την έκθεση, «το ΤΑΙΠΕΔ, για την περίοδο από 01/01/2016 έως 31/12/2016, κατέγραψε ζημίες ύψους 2,08 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 5,32 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του 2015». Το σύνολο της αμοιβής του ΤΑΙΠΕΔ από την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων για την ίδια περίοδο ανέρχεται σε 7 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική αμοιβή από τη σύσταση του ΤΑΙΠΕΔ να ανέρχεται σε 24,32 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα η αμοιβή του ΤΑΙΠΕΔ για την κάλυψη των λειτουργικών του εξόδων για την υπό εξέταση περίοδο ανέρχεται σε ποσοστό 0,2% για τους πρώτους πέντε μήνες και 0,5% για τους υπόλοιπους μήνες επί του τιμήματος της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων και υπολογίζεται επί του βεβαιωμένου τιμήματος.
Αναφορικά με τους νέους διαγωνισμούς, ο μόνος μεγάλος που αναμένεται εντός του 2017 σχετίζεται με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, με την προκήρυξη κατάθεσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος να αναμένεται σύντομα. Οι λοιποί διαγωνισμοί και ειδικά αυτοί που σχετίζονται με τις ενεργειακές επιχειρήσεις (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, Ελληνικά Πετρέλαια) και με την πώληση ποσοστών σε άλλες ΔΕΚΟ (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) ή του ΟΤΕ μεταφέρονται στο 2018.
Το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί συμμετοχές σε 24 κρατικές επιχειρήσεις, καθώς και τα δικαιώματα του Δημοσίου επί 78 περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ των οποίων οι συμβάσεις παραχώρησης οδικών αξόνων (από την Αττική Οδό μέχρι τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου), η υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου ανοικτά της Καβάλας, τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν, μικρά λιμάνια και μαρίνες κ.ο.κ.
Κατέχει, επίσης, τα δικαιώματα άσκησης ψήφου του Δημοσίου στην Εγνατία Οδό, την ΕΛΒΟ, τα ΕΛΤΑ και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς και 111 κρατικά ακίνητα. Υπογραμμίζεται ότι μέχρι το τέλος του 2016 είχε πραγματοποιηθεί ή συμφωνηθεί η μεταβίβαση 27 κρατικών ακινήτων σε ιδιώτες.