Πτώση σε πέντε από τις επτά επιμέρους κατηγορίες σημείωσε η ελληνική αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων το δεύτερο τρίμηνο του 2017, συνεχίζοντας την αρνητική πορεία του α’ τριμήνου του τρέχοντος έτους. Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της GFK, η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών αγαθών στην Ελλάδα για ένα ακόμη τρίμηνο είχε πτώση πωλήσεων.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Πτώση σε πέντε από τις επτά επιμέρους κατηγορίες σημείωσε η ελληνική αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων το δεύτερο τρίμηνο του 2017, συνεχίζοντας την αρνητική πορεία του α’ τριμήνου του τρέχοντος έτους. Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της GFK, η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών αγαθών στην Ελλάδα για ένα ακόμη τρίμηνο είχε πτώση πωλήσεων.
Ειδικότερα, κατέγραψε απώλειες κατά 2,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016, με τη συνολική αξία της αγοράς να ανέρχεται σε 415 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα και από το α’ τρίμηνο του έτους, οπότε η αξία της αγοράς είχε προσδιοριστεί στα 428 εκατ. ευρώ. Καθοδικά κινήθηκαν τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά, τα φωτογραφικά είδη, οι μικρές οικιακές συσκευές, τα προϊόντα πληροφορικής, τα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων. Οι ανοδικοί τομείς ήταν οι μεγάλες οικιακές συσκευές (MDA) και οι τηλεπικοινωνίες. Σε επίπεδο εξαμήνου οι απώλειες ανήλθαν στο 3,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο α’ εξάμηνο του 2016 και η αξία της αγοράς διαμορφώθηκε στα 843 εκατ. ευρώ έναντι 875 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2016.
Αξίζει να σημειωθεί πως η ελληνική αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων έχει χάσει μεγάλο μέρος της αξίας της. Σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία της GFK, στο πρώτο τρίμηνο του 2010 η αξία της συγκεκριμένης αγοράς ήταν στα 750 εκατ. ευρώ. Από τότε μέχρι σήμερα κινείται συνεχώς πτωτικά, με μια μικρή συγκράτηση το 2014-2015 (540 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2011, 450 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2012, 410 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2013, 410 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2014, 500 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2015 και 450 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2016). Το πρώτο τρίμηνο του 2017 η αξία της έφτασε, όπως σημειώθηκε και πιο πάνω, στα 428 εκατ. ευρώ και στο β’ τρίμηνο στα 415 εκατ. ευρώ.
Κατηγορίες προϊόντων
Ανά κατηγορίες, τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά στο β’ τρίμηνο σημείωσαν απώλειες κατά 9,2% και στο εξάμηνο κατά 5,8%. Σε αυτή την κατηγορία κατάφεραν να ξεχωρίσουν μόνο οι κονσόλες παιχνιδιών που είχαν ανοδική πορεία, βοηθούμενες από τις έντονες προσφορές και το λανσάρισμα νέων συσκευών, οι συσκευές αποθήκευσης όπως κάρτες μνήμης και USB sticks και τα συστήματα με δυνατότητα σύνδεσης μέσω bluetooth με άλλες συσκευές. Από την άλλη πλευρά, πτωτικά κινήθηκαν οι συσκευές πλοήγησης αυτοκινήτου, τα DVD-players και τα Mp3 λόγω της αποκαλούμενης «σύγκλισης τεχνολογιών». Η τηλεόραση επίσης διατήρησε το αρνητικό της πρόσημο και για το δεύτερο τρίμηνο του 2017. Τα φωτογραφικά είδη πέρασαν σε αρνητικό πρόσημο (-4,2%) έναντι θετικής πορείας το α’ τρίμηνο (3,1%). Οι μικρές οικιακές συσκευές είχαν πτώση στο τρίμηνο κατά 1,8%, αλλά στο εξάμηνο πέρασαν σε θετικό πρόσημο (1,6%). Τα προϊόντα πληροφορικής συνέχισαν την καθοδική τους πορεία σε διψήφιο ποσοστό (β’ τρίμηνο -11,8%, εξάμηνο -11,2%). Σύμφωνα με τους αναλυτές της GFK, τα tablets συνέχισαν να καταγράφουν σημαντική πτώση επηρεάζοντας συνολικά την εικόνα των προϊόντων τεχνολογίας. Παρόμοια ήταν και η εικόνα όσον αφορά τα desk PCs. Στον αντίποδα, οι οθόνες συνέχισαν για άλλο ένα τρίμηνο να έχουν ανοδική πορεία λόγω αύξησης του gaming αλλά και τα καινούργια τεχνολογικά χαρακτηριστικά (4K, curved). Τα gaming & leisure devices επίσης συνέχισαν τη ραγδαία άνοδο, με τις κάρτες ψηφιακών αγορών να αποτελούν τον κύριο άξονα της ανάπτυξης. Οριακή άνοδο κατέγραψαν και τα mobile computing εκμεταλλευόμενα την καθαρή άνοδο των 2 in 1 συσκευών και την άνοδο της μέσης τιμής των notebooks.
Στις κατηγορίες που σημείωσαν άνοδο συμπεριλαμβάνονται οι τηλεπικοινωνίες, οι οποίες σημείωσαν στο β’ τρίμηνο του 2017 θετικό πρόσημο (2,8%). Ωστόσο ο απολογισμός του εξαμήνου ήταν αρνητικός (-5,3%). Σε αυτή την κατηγορία τα σταθερά τηλέφωνα σημείωσαν πτώση, σε αντίθεση με τα ακουστικά και τα core wearables που συνέχισαν να καταγράφουν σημαντική άνοδο και το β’ τρίμηνο της χρονιάς. Τα κινητά τηλέφωνα επίσης σημείωσαν μικρή άνοδο αντιστρέφοντας την αρνητική πορεία του 1ου τριμήνου και σε αυτό οφείλεται το θετικό πρόσημο των τηλεπικοινωνιών. Στα είδη εξοπλισμού γραφείου το πρόσημο έδειξε -1,6% το β’ τρίμηνο του έτους και -0,7% στο εξάμηνο. Όπως τονίζεται στην ανάλυση της GFK, η συγκεκριμένη κατηγορία επηρεάστηκε κυρίως από την πτώση των εκτυπωτών και όχι των πολυμηχανημάτων.