Τον Σεπτέμβριο θα προσληφθεί ο σύμβουλος της ΔΕΗ ο οποίος θα βοηθήσει στην πιο αποτελεσματική διαχείριση του πελατολογίου της και ιδιαίτερα των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μέσα από τον σχετικό διαγωνισμό που προκήρυξε το καλοκαίρι η Δημόσια Επιχείρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, στον διαγωνισμό κατατέθηκαν δύο προσφορές από πολυμελή εταιρικά σχήματα, τα οποία θα διεκδικήσουν το έργο και τα 12 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Τον Σεπτέμβριο θα προσληφθεί ο σύμβουλος της ΔΕΗ ο οποίος θα βοηθήσει στην πιο αποτελεσματική διαχείριση του πελατολογίου της και ιδιαίτερα των ληξιπρόθεσμων οφειλών, μέσα από τον σχετικό διαγωνισμό που προκήρυξε το καλοκαίρι η Δημόσια Επιχείρηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, στον διαγωνισμό κατατέθηκαν δύο προσφορές από πολυμελή εταιρικά σχήματα, τα οποία θα διεκδικήσουν το έργο και τα 12 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός του.
Στόχος της ΔΕΗ είναι η αξιολόγηση των προσφορών και η ανάθεση να γίνουν μέσα στον επόμενο μήνα, ώστε να δρομολογηθούν όσο το δυνατόν πιο σύντομα νέες τακτικές και τρόποι αντιμετώπισης των πελατών με χρέη που χρονίζουν. Η ΔΕΗ έχει ξεκαθαρίσει πως η κοινοπραξία που θα προκύψει δεν θα παίξει τον ρόλο εισπρακτικής εταιρείας, αλλά θα προτείνει νέα μέτρα, τα οποία μάλιστα θα χρησιμοποιούνται «στοχευμένα» σε συγκεκριμένα προφίλ καταναλωτών, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες πρακτικές.
Επιβράδυνση της ανάκτησης οφειλών
Παράλληλα, μέσω του κ. Μ. Παναγιωτάκη, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της επιχείρησης, η ΔΕΗ έχει διαβεβαιώσει πως θα συνεχισθεί η πολιτική των διευκολύνσεων προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα τα προγράμματα διακανονισμών. Ωστόσο, όπως είχε παραδεχθεί ο ίδιος μιλώντας στον τέλος Ιουνίου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, τα μέτρα αυτά έχουν πλέον φτάσει στα όριά τους, υπό την έννοια ότι έχει επιβραδυνθεί η ανάκτηση οφειλών, κάτι που σημαίνει πως πρέπει να εμπλουτισθούν και με επιπλέον τρόπους διαχείρισης.
Αυτή η επιβράδυνση επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που ο πρόεδρος της ΔΕΗ παρουσίασε μερικές ημέρες αργότερα, στο πλαίσιο της τακτικής συνέλευσης των μετόχων της επιχείρησης. Με βάση την παρουσίαση, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μειώθηκαν μόλις κατά 27 εκατομμύρια ευρώ στο πρώτο πεντάμηνο της χρονιάς, με συνέπεια στο τέλος Μαΐου να διαμορφώνονται στα 2,231 δισ. ευρώ, έναντι 2,258 δισ. που ήταν στις 31 Δεκεμβρίου 2016.
Η «διαστρωμάτωση» των 2,231 δισ. ευρώ
Αξιοσημείωτο είναι πως από τα 2,231 δισ. το μεγαλύτερο ποσό (και πιο συγκεκριμένα τα 483 εκατομμύρια) προέρχεται από πελάτες που χρωστούν περισσότερα από 3.000 ευρώ έκαστος, και οι οποίοι αριθμούν τις 83.000. Σε 200.000 ανέρχονται οι καταναλωτές που χρωστούν από 1.000-3.000 ευρώ, με το συνολικό ποσό οφειλής προς τη ΔΕΗ να αγγίζει τα 263 εκατομμύρια, ενώ 135 εκατομμύρια ευρώ είναι το συνολικό ύψος των χρεών προς την επιχείρηση από 258.000 καταναλωτές ο καθένας από τους οποίους έχει ανεξόφλητες οφειλές από 500-1.000 ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η συντριπτική αριθμητικά μερίδα των πελατών που χρωστούν (1,069 εκατ.) έχουν οφειλές μικρότερες από 500 ευρώ, με συνέπεια να πρέπει να αναμένει να εισπράξει από αυτούς η επιχείρηση 125 εκατομμύρια.
Η παραπάνω διαστρωμάτωση των οφειλετών δείχνει γιατί η ΔΕΗ ζητά από τον σύμβουλο να διαμορφώσει μία εξειδικευμένη πολιτική διεκδίκησης των χρεών από νοικοκυριά και επιχειρήσεις με ληξιπρόθεσμους λογαριασμούς. Έτσι, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διακήρυξη του διαγωνισμού, ο σύμβουλος θα διαχωρίσει τους πελάτες με βάση ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια, δημιουργώντας για καθέναν το προφίλ του με κριτήρια όπως η οικονομική του δυνατότητα, η δραστηριότητα που ασκεί ή η γεωγραφική περιοχή, καθώς και το ύψος των χρεών του.
Για κάθε κατηγορία που θα προκύψει από την ομαδοποίηση των προφίλ, θα καθορισθεί η καλύτερη δυνατή προσέγγιση, όπως και το πώς κλιμακώνονται τα μέτρα που θα λαμβάνονται, ενώ επίσης θα σχεδιασθούν και νέα κίνητρα ή προγράμματα διακανονισμών για κάθε καταναλωτική ομάδα που θα προκύψει.
Βελτίωση της εισπραξιμότητας
Ο ανάδοχος θα αναλάβει επίσης να αναλύσει στη βάση του κόστους-απόδοσης τα μέτρα που χρησιμοποιεί ήδη η επιχείρηση για τη βελτίωση της εισπραξιμότητάς της. Παράλληλα, στόχος της ΔΕΗ είναι να εξετασθεί το ενδεχόμενο τιτλοποίησης μέρους των χρεών. Έτσι, θα εκπονήσει έκθεση για τη διαχείριση των τρεχουσών και ληξιπρόθεσμων λογαριασμών και τη δυνατότητα υλοποίησης προγράμματος χρηματοδότησης, με εγγύηση τις υπάρχουσες απαιτήσεις έναντι των πελατών της.
Σε θετική περίπτωση, η έκθεση θα συνοδεύεται από σχέδιο των βασικών όρων της συναλλαγής, στο οποίο θα αποτυπώνονται οι απαιτήσεις της ΔΕΗ, όπως και η ανάλυση του ελληνικού και διεθνούς επενδυτικού περιβάλλοντος της αγοράς ομολόγων για την πιθανή έκβαση ενός τέτοιου εγχειρήματος.