Εκδόθηκε με απόφαση του ειδικού γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτη Κουρμούση ο κώδικας δεοντολογίας για τους συντονιστές που θα αναλάβουν τις διαδικασίες εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του Ν. 4469/2017.
Εκδόθηκε με απόφαση του ειδικού γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Φώτη Κουρμούση ο κώδικας δεοντολογίας για τους συντονιστές που θα αναλάβουν τις διαδικασίες εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του Ν. 4469/2017.
Σύμφωνα με όσα προβλέπει ο οδηγός, τον οποίο δημοσιοποιεί το ΑΜΠΕ, ο συντονιστής έχει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:
Υποχρέωση εχεμύθειας-τήρηση απορρήτου-ευθύνη
Ο συντονιστής οφείλει να διαφυλάττει το απόρρητο των πληροφοριών που περιέρχονται εις γνώση του στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του και να μην κοινοποιεί με οποιονδήποτε τρόπο σε οποιονδήποτε τρίτο τις αιτήσεις υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4469/2017 και τα στοιχεία αυτών, εκτός αν είναι υποχρεωμένος να το κάνει εξαιτίας διάταξης νόμου ή για λόγους δημόσιας τάξης. Στο πλαίσιο της υποχρέωσης αυτής, ο συντονιστής οφείλει:
Επίσης, κάθε πληροφορία η οποία κοινολογείται εμπιστευτικά στο συντονιστή από ένα μέρος δεν επιτρέπεται να κοινολογείται στα άλλα μέρη, εκτός αν παρέχεται σχετική συγκατάθεση ή η κοινολόγηση της εκάστοτε πληροφορίας είναι υποχρεωτική βάσει του νόμου ενώ ο συντονιστής ευθύνεται κατά τη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών μόνο για δόλο.
Αμοιβή συντονιστή
Ο οφειλέτης και οι συμμετέχοντες πιστωτές μπορούν να συμφωνήσουν αμοιβή με τον συντονιστή για τη συμμετοχή του στη διαδικασία αυτή. Αν δεν έχει οριστεί αμοιβή, τότε αυτή ορίζεται δυνάμει του άρθρου 10 Ν. 4469/2017 στα κάτωθι ποσά:
Η αμοιβή του συντονιστή ανέρχεται στα ανωτέρω ποσά, πλέον ΦΠΑ. Αν ο οφειλέτης και οι συμμετέχοντες πιστωτές δεν συμφώνησαν, το ποσό της αμοιβής βαρύνει το μέρος που προκάλεσε την υποβολή αίτησης για έναρξη της διαδικασίας και προκαταβάλλεται στο συντονιστή πριν από τον έλεγχο της πληρότητας της αίτησης για την υπαγωγή στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού. Επισημαίνεται ότι για την είσπραξη της αμοιβής θα πρέπει να εκδοθεί το νόμιμο παραστατικό και να αποδεικνύεται η εξόφλησή του (π.χ. extrait).
Τυχόν λοιπές δαπάνες (π.χ. μετακίνησης, διανυκτέρευσης, έξοδα ταχυδρομείου κλπ) βαρύνουν το μέρος που καταβάλλει και την αμοιβή του συντονιστή, για τα οποία θα πρέπει να το ενημερώνει προκαταβολικά και να λαμβάνει εγγράφως (π.χ. με email) τη σχετική έγκριση της δαπάνης.
Σε περίπτωση που ο συντονιστής επιδιώξει αμοιβή άλλη από την αναφερόμενη στο άρθρο 10 του Ν. 4469/2017, οφείλει σε κάθε περίπτωση να παράσχει στο μέρος που προκάλεσε την αίτηση υπαγωγής στο νόμο αυτό, πλήρη ενημέρωση για τον τρόπο αμοιβής του, αμέσως μόλις αποδεχθεί τον διορισμό του και οπωσδήποτε πριν τον έλεγχο πληρότητας. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας μεταξύ τους, ο συντονιστής δύναται να παραιτηθεί από την υπόθεση που έχει αναλάβει, αλλά στην περίπτωση αυτή οφείλει άμεσα να ενημερώνει μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, ώστε να ορίζεται νέος συντονιστής.
Διεξαγωγή διαπραγμάτευσης
Η διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών διενεργείται με ανταλλαγή ηλεκτρονικής ή άλλου τύπου αλληλογραφίας ή τηλεφωνική ή άλλη επικοινωνία (π.χ. skype) μεταξύ του συντονιστή, του οφειλέτη και των πιστωτών, χωρίς να απαιτείται ο ορισμός συνάντησης με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων. Προκρίνεται η ηλεκτρονική επικοινωνία και αλληλογραφία με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών και φυσικών πόρων, καθώς και τη βέλτιστη αξιοποίηση του χρόνου προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα διαχείρισης περισσότερων υποθέσεων. Ωστόσο εφόσον η εξ αποστάσεως επαφή δεν ευοδωθεί, με αίτημα που υποβάλλεται από συμμετέχοντες πιστωτές που είναι δικαιούχοι τουλάχιστον του ενός τρίτου του συνόλου των απαιτήσεων που συμμετέχουν στη διαδικασία, μπορεί να ζητηθεί από τον συντονιστή ορισμός συνάντησης σε τόπο και χρόνο που περιλαμβάνεται στο αίτημα. Αν η διαπραγμάτευση δεν ολοκληρωθεί σε μία συνάντηση, ο συντονιστής μπορεί να ορίσει επαναληπτικές συναντήσεις.
Στην περίπτωση που ζητηθεί η διεξαγωγή διαπραγμάτευσης με τη φυσική παρουσία των συμμετεχόντων, σύμφωνα με τα αναφερόμενα ανωτέρω, ο συντονιστής συνεννοείται με τα μέρη σχετικά με τις κατάλληλες ημερομηνίες και δύναται όπως ορίσει τον τόπο διεξαγωγής της διαπραγμάτευσης που έχουν ζητήσει τα μέρη (π.χ. κέντρα διαμεσολάβησης, επιμελητήρια, δικηγορικοί σύλλογοι κλπ) σύμφωνα με τη διαδικασία του αρθ. 8 παρ. 12 του Ν. 4469/2017. Στην περίπτωση που ζητηθεί από κάποιο από τα μέρη η παράταση των προθεσμιών του νόμου, ο συντονιστής οφείλει να αναβάλλει τη συνάντηση και να ορίζει νέα ημερομηνία εντός των προθεσμιών που ορίζονται στην ανωτέρω παράγραφο.
Κατά την πρώτη συνάντηση με φυσική παρουσία των συμμετεχόντων, ο συντονιστής ενημερώνει τα μέρη σχετικά με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τα προσόντα που διαθέτει και απαιτούνται για τον συντονισμό της διαδικασίας μεταξύ των διαπραγματευόμενων μερών, προσόντα που προκύπτουν τόσο από την πιστοποίησή του ή από την κατάλληλη επαγγελματική του κατάρτιση και την εμπειρία του. Σε περίπτωση δε που του ζητηθεί, παρέχει στα μέρη οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία εμπίπτει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, όπως αυτές ορίζονται από τον ν. 4469/2017.
Κατά τη διεξαγωγή της διαπραγμάτευσης, ο συντονιστής λαμβάνει μέριμνα ούτως ώστε τα μέρη που συμμετέχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης να κατανοούν τα χαρακτηριστικά αυτής, καθώς και τον ρόλο του συντονιστή και των μερών. Ο συντονιστής βεβαιώνεται, ιδίως, ότι πριν από την έναρξη της διαπραγμάτευσης τα μέρη έχουν κατανοήσει και συμφωνήσει ρητώς με τους κανόνες και τη διαδικασία υπαγωγής στις διατάξεις του Ν. 4469/2017 και ιδίως τους υποχρεωτικούς κανόνες της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών του άρθρου 9 αυτού.
Επίσης, ο συντονιστής φροντίζει για την προσήκουσα διεξαγωγή της διαδικασίας, λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της εκάστοτε υπόθεσης και διασφαλίζοντας ότι όλα τα μέρη έχουν επαρκή δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία. Αν το κρίνει σκόπιμο, ο Συντονιστής δύναται να ακροασθεί έκαστο μέρος χωριστά.
Μετά το πέρας της διαδικασίας, ο συντονιστής καταρτίζει πρακτικό περαίωσης και το αναρτά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Αντικατάσταση συντονιστή - παροχή υποστήριξης στο νέο συντονιστή
Στις περιπτώσεις οφειλετών που εμπίπτουν στην κατηγορία της μεγάλης επιχείρησης, ο συντονιστής που διορίστηκε μπορεί, με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των συμμετεχόντων πιστωτών, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τη διαπίστωση απαρτίας, να αντικατασταθεί από συντονιστή της επιλογής τους. Με την ίδια απόφαση οι πιστωτές μπορούν να ορίζουν και άλλο πρόσωπο, μη εγγεγραμμένο στο Μητρώο Συντονιστών, για να συνεπικουρεί το νέο συντονιστή στα καθήκοντά του και να του παρέχει την απαιτούμενη υποστήριξη.
Κοινοποίηση των υπηρεσιών του Συντονιστή
Οι Συντονιστές δύνανται να διαφημίζουν ή εν γένει κοινοποιούν τις υπηρεσίες που προσφέρουν, κατά τρόπο επαγγελματικό, ειλικρινή και αξιοπρεπή.
Κυρώσεις
Οι συντονιστές που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις του Οδηγού Δεοντολογίας Συντονιστών θα διαγράφονται από το Μητρώο Συντονιστών, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης ή την καθ` υποτροπή συμπεριφορά του συντονιστή. Η επανειλημμένη άρνηση αποδοχής από τον Συντονιστή του διορισμού του σε υποθέσεις, χωρίς σοβαρό λόγο θα λαμβάνεται υπόψη για τον διορισμό του κάθε επόμενη φορά.