Τη χρηματοδότηση έργων σε επτά χώρες των Δυτικών Βαλκανίων στο πλαίσιο του Ελληνικού Σχεδίου Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ), με ελληνική συμμετοχή 150 εκατομμυρίων ευρώ, ενέκρινε σήμερα η διυπουργική επιτροπή παρακολούθησης του ΕΣΟΑΒ, υπό την προεδρία του υφυπουργού Εξωτερικών Ε. Στυλιανίδη.
Ο κ. Στυλιανίδης ενημέρωσε την Επιτροπή, η οποία συνήλθε σε επίπεδο γενικών γραμματέων (και της οποίας προϊσταται ο γ.γ. του υπουργείου Εξωτερικών και ΔΟΣ Θ. Σκυλακάκης) για την πορεία του ΕΣΟΑΒ και τις νέες προτεραιότητες που δίνονται από το υπουργείο Εξωτερικών που περιλαμβάνουν:
1. τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο "Δέκα" που συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με Σκόπια, Βελιγράδι και φτάνει ως την κεντρική Ευρώπη. Χρηματοδοτείται για το τμήμα του στην ΠΓΔΜ και τη Σερβία μήκους 107 χιλιομέτρων, συνολικού κόστους 640 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα 150 θα δοθούν από το ΕΣΟΑΒ.
2. τον οδικό αξονα στην Αλβανία, Σαγιάδα, Κονίσπολη, Αγιοι Σαράντα, μήκους 40 χιλιομέτρων, ο οποίος περνάει από περιοχές με ελληνικό πληθυσμό και η κατασκευή του θα βοηθήσει τόσο στην άρση της απομόνωσης του πληθυσμού αυτού, όσο και στην ανάπτυξη του διασυνοριακού εμπορίου. Το έργο θα στοιχίσει 37,5 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 30 θα δοθούν από το ΕΣΟΑΒ.
3. τον εξοπλισμό ή την βελτίωση νοσοκομείων και κέντρων υγείας εκ των οποίων τα τρία στη Βουλγαρία, ένα στη Ρουμανία, ένα στη Βοσνία Ερζεγοβίνη και ένα στο Μαυροβούνιο. Το έργο αυτό εκτός από το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες θα συμβάλει στην ανάσχεση του κύματος προς τα νοσοκομεία της Β. Ελλάδας, όπως αυτό που παρατηρήθηκε από την Αλβανία προς το νοσοκομείο Ιωαννίνων.
4. την ανακατασκευή Μουσείου στην Κοστάντζα της Ρουμανίας και
5. τη διαδικτυακή σύνδεση υψηλής ταχύτητας- οπτικών ινών - μεταξύ όλων των Πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων των Βαλκανίων.
«Εχουμε αυξήσει τους δεσμευμένους πόρους και την απορροφητικότητα του ΕΣΟΑΒ», τόνισε ο υφυπουργός Εξωτερικών, διευκρινίζοντας ότι έχουν δεσμευθεί 268,2 εκατομμύρια ευρώ για δημόσια και ιδιωτικά έργα, έναντι 35,6 εκατομμυρίων το 2004, ενώ -όπως σημείωσε- η απορροφητικότητα έφτασε το 16,6% το 2006 έναντι 6,1% το 2004. Ειδικά για τα δημόσια έργα, η απορροφητικότητα έχει φτάσει στο 10% έναντι 0,5% το 2004.
Το τελευταίο διάστημα, συνέχισε ο κ Στυλιανίδης, επισκεφθήκαμε όλες αυτές τις χώρες και επαναδιαπραγματευτήκαμε τις προτεραιότητες με κριτήριο η προσφορά μας να είναι χρήσιμη για τη χώρα στην οποία απευθύνεται αλλά να είναι ταυτόχρονα και ανταποδοτική για την Ελλάδα είτε οικονομικά, είτε πολιτικά, είτε εθνικά.
Στο σημείο αυτό υπογράμμισε ότι υπάρχουν επαφές της ελληνικής με τη σερβική και την αλβανική πλευρά για τη την ενθάρρυνση της συμμετοχής και ελληνικών εταιριών στην κατασκευή του Διαδρόμου Δέκα και του δρόμου Σαγιάδα-Κονίσπολη.΄
Όπως επεσήμανε, από την ελληνική συμμετοχή μέσω ΕΣΟΑΒ, έχουν δημιουργηθεί 4.100 θέσεις εργασίας στις γειτονικές χώρες, ενώ ευχαρίστησε το ΥΠΕΧΩΔΕ, για τη βοήθεια τεχνογνωσίας, με την επέκταση του αντικειμένου της Εγνατίας ΑΕ, ως τεχνικού συμβούλου για τα οδικά εργα ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε την αποτελεσματικότερη και καλύτερη δυνατή υλοποίησή τους.
Στην επιτροπή εκπροσωπήθηκαν τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Μακεδονίας-Θράκης.