Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου 2006 13:59

H ατζέντα των συμβουλίων Eurogroup και Ecofin

Για τις Βρυξέλλες αναχώρησε το μεσημέρι ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιώργος Αλογοσκούφης για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Συμβούλια Υπουργών Eurogroup και Ecofin, τα οποία συνεδριάζουν σήμερα και αύριο (27-28/11/2006), αντίστοιχα. Ακολουθεί η ημερήσια διάταξη των Συμβουλίων:

EUROGROUP

1. Οικονομική κατάσταση

Θα παρουσιασθούν οι τελευταίες απόψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου σχετικά με τις οικονομικές και νομισματικές συνθήκες στην ευρωζώνη και θα ακολουθήσει ευρύτερη συζήτηση για την οικονομική κατάσταση και τις πρόσφατες εξελίξεις.

2. Δημοσιονομική διακυβέρνηση

Θα συζητηθούν προτάσεις για τη βελτίωση της ενδιάμεσης επισκόπησης των δημοσιονομικών πολιτικών των κρατών-μελών.

3. Δυναμική προσαρμογή στην ευρωζώνη

Η Ε. Επιτροπή ανακοίνωσε την επισκόπηση για το 2006 όσον αφορά τη δυναμική προσαρμογή στην ευρωζώνη. Επιμέρους θέματα είναι οι μακροοικονομικές διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών.

ECOFIN

1. Εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης: Πολωνία

Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2007, το έλλειμμα της Πολωνίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 3,7% του ΑΕΠ, ενώ σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το έλλειμμα εκτιμάται ότι θα είναι ελαφρώς υψηλότερο. Με βάση τις προοπτικές αυτές, η Ε. Επιτροπή θα προτείνει στο Συμβούλιο ECOFIN να απευθύνει νέα σύσταση στην Πολωνία για τη διόρθωση της κατάστασης του υπερβολικού της ελλείμματος.

2. Οικονομικές μεταρρυθμίσεις

α) Στρατηγική της Λισσαβόνας

Θα συζητηθεί η έκθεση της Επιτροπής Οικονομικής Πολιτικής - σε συνέχεια των Εκθέσεων Εφαρμογής 2006 των Εθνικών Προγραμμάτων Μεταρρυθμίσεων που υπέβαλαν τα Κ-Μ φέτος τον Οκτώβριο - στην οποία καταγράφεται η πρόοδος που έχει σημειωθεί ως προς την επίτευξη των στόχων της Λισσαβόνας. Η έκθεση εστιάζει σε τέσσερις βασικούς τομείς - την ενέργεια, την αγορά εργασίας, την καινοτομία και την βελτίωση του ρυθμιστικού περιβάλλοντος. Γενικό συμπέρασμα της έκθεσης είναι ότι τα Κ-Μ, στο σύνολό τους, έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς την επίτευξη των στόχων της Λισσαβόνας και ότι πρέπει να εκμεταλλευτούν τις τρέχουσες ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες και προοπτικές για να προχωρήσουν σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις, κυρίως σε τομείς όπου η πρόοδος είναι ανεπαρκής.

β) Παγκοσμιοποίηση: Παγκόσμιες κινήσεις των συντελεστών παραγωγής

Θα συζητηθεί η πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής Οικονομικής Πολιτικής σχετικά με τις πολιτικές για την ανάπτυξη σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Η έκθεση αυτή επισημαίνει ότι μπορούν να συμβάλουν στην προσέλκυση επενδύσεων και ανθρωπίνου κεφαλαίου:

- Η μετατροπή της Ε.Ε. σε ελκυστικό προορισμό για τις επιχειρήσεις, με την άρση των υφισταμένων εμποδίων.

- Η αναμόρφωση του νομικού πλαισίου που ρυθμίζει τις κρατικές ενισχύσεις.

- Η άσκηση εξωτερικής πολιτικής με στόχο την ενίσχυση των δεσμών με αναπτυσσόμενες και δυναμικές οικονομίες.

- Η ανάπτυξη ενός νέου, ισχυρού και περισσότερο συντονισμένου πλαισίου πολιτικής σχετικά με τη μετανάστευση, τόσο από τρίτες χώρες όσο και εντός της Ε.Ε.

3. Μείωση του Διοικητικού Βάρους από τις Στατιστικές

Θα συζητηθεί πρόταση της Ε. Επιτροπής για την απλοποίηση των στατιστικών απαιτήσεων της Ε.Ε. και τη μείωση της επιβάρυνσης που αυτές δημιουργούν για τις επιχειρήσεις και ειδικότερα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

4. Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

α) FEMIP

Θα κατατεθεί προς συζήτηση σχέδιο συμπερασμάτων, με το οποίο υιοθετούνται τα κυριότερα πορίσματα της έκθεσης σχετικά με το Μηχανισμό Ευρωμεσογειακών Επενδύσεων και Εταιρικής Σχέσης (FEMIP). Με το σχέδιο συμπερασμάτων προκρίνεται η διατήρηση της υπάρχουσας οργανωτικής δομής του FEMIP, ενώ τονίζεται η ανάγκη για: α) ενίσχυση του στρατηγικού χαρακτήρα του δανεισμού, β) αποδοτικότερη χορήγηση κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου και τεχνικής βοήθειας και γ) ενίσχυση της εταιρικής σχέσης και της συμμετοχής των μεσογειακών χωρών στις διαδικασίες προγραμματισμού και λήψης αποφάσεων, με την ίδρυση μόνιμης συμβουλευτικής επιτροπής.

β) Χορήγηση εγγύησης της Κοινότητας στην ΕΤΕπ

Αναμένεται ότι θα συνεχιστεί η συζήτηση επί της πρότασης που έχει καταθέσει η Ε. Επιτροπή για την ανανέωση των εντολών εξωτερικού δανεισμού της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων την περίοδο 2007 -13. Οι υφιστάμενες εντολές της ΕΤΕπ για εξωτερική δανειοδότηση λήγουν κανονικά τον Ιανουάριο του 2007. Οι δραστηριότητες της Τράπεζας εκτός Ε.Ε. αποτελούν συνήθως το 10% των συνολικών της δραστηριοτήτων, ανήλθαν δε το 2005 σε 5,1 δισεκατομμύρια ευρώ, το 72,5% των οποίων τελούσε υπό την εγγύηση του κοινοτικού προϋπολογισμού.

5. Χρηματοπιστωτικές Υπηρεσίες

α) Οδηγία σχετικά με τις Υπηρεσίες Πληρωμών στην Εσωτερική Αγορά

Το Συμβούλιο ECOFIN του Μαΐου 2006, υπογραμμίζοντας την κομβική σημασία του «ενιαίου χώρου πληρωμών σε ευρώ» (SEPA) για την αποτελεσματική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, κάλεσε την Επιτροπή και την Οικονομική και Νομισματική Επιτροπή να εξετάσουν μέχρι το Φθινόπωρο του 2006 με ποιόν τρόπο θα επιτευχθεί αποτελεσματικότερη πρόοδος στο συγκεκριμένο τομέα έως το 2010.

β) Κώδικας Δεοντολογίας στην Εκκαθάριση και τον Διακανονισμό των Χρηματιστηριακών Συναλλαγών

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τη θέσπιση ενός Κώδικα Δεοντολογίας που θεωρείται το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της ενοποίησης και βελτίωσης της αποτελεσματικότητας όσον αφορά τον διακανονισμό των χρηματιστηριακών συναλλαγών. Τα μέτρα του κώδικα, σύμφωνα με την Ε. Επιτροπή, θα πρέπει να εφαρμοστούν βαθμιαία και να τεθούν σε πλήρη εφαρμογή μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2008. Μια αυστηρή διαδικασία παρακολούθησης θα εξασφαλίζει την ορθή και έγκαιρη εφαρμογή των εν λόγω μέτρων.

6. Φορολογία

α) Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης: Ελάχιστοι φορολογικοί συντελεστές στα οινοπνευματώδη ποτά

Θα συζητηθεί συμβιβαστική πρόταση της Ε. Επιτροπής για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με το ύψος των ελάχιστων φορολογικών συντελεστών για τα οινοπνευματώδη ποτά. Σημειώνεται ότι για την Ελλάδα η πρόταση της Επιτροπής δεν επιφέρει ουσιαστικά αλλαγές, καθώς δεν αυξάνεται ο φόρος στη μπύρα και στα αλκοολούχα ποτά (π.χ. ουίσκι, βότκα, κ.λπ.), αλλά μόνο στα λεγόμενα ενδιάμεσα προϊόντα ( λικέρ, βερμούτ) που έχουν ελάχιστη κατανάλωση στη χώρα μας.

β) ΦΠΑ και Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης: Οδηγία για τις φοροαπαλλαγές ταξιδιωτών

Το βασικό ζήτημα που απομένει να επιλυθεί αφορά στο χρηματικό όριο των φοροαπαλλαγών (σήμερα είναι € 175) για εκείνους που εισέρχονται στην Ε. Ένωση.

Οι θέσεις της Επιτροπής, με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας, συνοψίζονται στην εξασφάλιση ενός χρηματικού ορίου ύψους €500 για όσους ταξιδεύουν με αεροπλάνο και €300 για όλους τους άλλους.

γ) Πακέτο ΦΠΑ

Το Συμβούλιο ECOFIN στη συνεδρίασή του στις 7.6.2006 συμφώνησε για την ανανέωση του καθεστώτος για το φόρο προστιθέμενης αξίας στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου από την 1η Ιουλίου έως τις 31η Δεκεμβρίου 2006, παράλληλα με τη συνέχιση των εργασιών και για τα άλλα στοιχεία της δέσμης ΦΠΑ, προκειμένου να επιτευχθεί συνολική λύση μέχρι το τέλος του χρόνου.

δ) Αίτημα του Ηνωμένου Βασιλείου για παρέκκλιση από το άρθρο 21(1)(α) της 6ης Οδηγίας ΦΠΑ

Το αιτούμενο μέτρο παρέκκλισης συνίσταται στην εφαρμογή του μηχανισμού αντιστροφής της υποχρέωσης καταβολής του ΦΠΑ, έτσι ώστε υπόχρεος για την καταβολή του να είναι πλέον ο αγοραστής του αγαθού και όχι ο πωλητής, όπως ισχύει με βάση το υφιστάμενο καθεστώς.

ε) Καταπολέμηση της φορολογικής απάτης

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μεγάλα ποσά δεν εισπράττονται, λόγω φοροδιαφυγής. Το γεγονός αυτό δημιουργεί προβλήματα στην Εσωτερική Αγορά, διότι στρεβλώνονται οι όροι του ανταγωνισμού μεταξύ αυτών που καταβάλλουν και αυτών που δεν καταβάλλουν φόρους. Η Ε. Επιτροπή καλεί τα κράτη- μέλη να συνεργαστούν και να ενώσουν τις δυνάμεις τους, προκειμένου να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή.

στ) Κώδικας Δεοντολογίας για τον Αθέμιτο Φορολογικό Ανταγωνισμό

Θα παρουσιασθεί και θα συζητηθεί η νέα έκθεση της Ομάδας «Κώδικας Δεοντολογίας» σχετικά με τη φορολογία των επιχειρήσεων.

ζ) Κοινή Ενοποιημένη Φορολογική Βάση για τις Επιχειρήσεις

Το θέμα για την εφαρμογή Κοινής Ενοποιημένης Βάσης, παρουσιάστηκε στο ¶τυπο Συμβούλιο ECOFIN στις 7/4/2006, όπου συμφωνήθηκε ότι η προσέγγιση αυτή είναι η πλέον ενδεδειγμένη, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα φορολογικά εμπόδια των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε περισσότερα του ενός κράτη- μέλη. Επιπλέον, θεωρήθηκε ότι η δημιουργία της Ενιαίας Φορολογητέας Βάσης θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους για τις επιχειρήσεις και σε απλοποίηση των εθνικών φορολογικών συστημάτων.