Αίτημα εταιρείας με έδρα τις ΗΠΑ ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, η αιτία που οδήγησε στην ολιγοήμερη παράταση για την πρώτη φάση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του 66% του ΔΕΣΦΑ και την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία σχεδιάζει να συμμετάσχει στον διαγωνισμό μέσω κοινοπραξίας με Ευρωπαίο διαχειριστή, ενώ ζήτησε μία μικρή προθεσμία για τη συγκέντρωση των απαραίτητων πιστοποιητικών.
Από την έντυπη έκδοση
Αίτημα εταιρείας με έδρα τις ΗΠΑ ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, η αιτία που οδήγησε στην ολιγοήμερη παράταση για την πρώτη φάση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του 66% του ΔΕΣΦΑ και την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία σχεδιάζει να συμμετάσχει στον διαγωνισμό μέσω κοινοπραξίας με Ευρωπαίο διαχειριστή, ενώ ζήτησε μία μικρή προθεσμία για τη συγκέντρωση των απαραίτητων πιστοποιητικών.
Στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ γίνεται αναφορά σε αίτημα ενδιαφερόμενου επενδυτή, το οποίο έκανε το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου να αποφασίσει να μεταθέσει τη διορία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος έως στις 7 Αυγούστου, από χθες που έληγε κανονικά. Όπως προστίθεται στην ανακοίνωση, η παράταση αποφασίσθηκε με τη σύμφωνη γνώμη των ΕΛΠΕ.
Έντονο ενδιαφέρον
Όπως προσδιορίζει τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που υπερψηφίσθηκε τον Ιούνιο, μία εταιρεία εκτός Ευρώπης μπορεί να πάρει μέρος στον διαγωνισμό μόνον ως μέλος κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχει επίσης κάποιος Ευρωπαίος διαχειριστής συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου ή ένα νομικό πρόσωπο το οποίο ελέγχει ένα μέλος του αντίστοιχου ευρωπαϊκού δικτύου (ENTSO-G). Επομένως, για να διεκδικήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ η αμερικανική επιχείρηση θα πρέπει να «κατέβει» με κάποιο αντίστοιχο σχήμα, καταθέτοντας στην πρώτη φάση και τα απαραίτητα έγγραφα που να πιστοποιούν ότι πληροί τους όρους.
Παράλληλα με την πρόθεση συμμετοχής στον διαγωνισμό από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με βάση το διερευνητικό ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί έως σήμερα, εκφράζεται αισιοδοξία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από αρκετούς Ευρωπαίους διαχειριστές. Έτσι, άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν πως στην πρώτη φάση της διαδικασίας θα δώσουν το «παρών» οι Fluxys, Gasunie και Snam, διαχειριστές του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου του Βελγίου, της Ολλανδίας και της Ιταλίας αντίστοιχα. Επίσης, δεν αποκλείουν τη συμμετοχή της ρουμανικής Transgaz, η οποία διαχειρίζεται το σύστημα μεταφοράς της βαλκανικής χώρας, αν και δίνουν λιγότερες πιθανότητες στο συγκεκριμένο ενδεχόμενο.
Αισιοδοξία για το τίμημα
Υπενθυμίζεται πως με βάση τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές, ο νέος διαγωνισμός θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Όσον αφορά το τίμημα που μπορεί να προκύψει από την πώληση, βάση αναφοράς αποτελούν όπως είναι φυσικό τα 400 εκατ. ευρώ που είχε προσφέρει η αζέρικη Socar, η οποία είχε ανακηρυχθεί πλειοδότης στον πρώτο διαγωνισμό, που τελικά ακυρώθηκε. Πάντως, η κυβέρνηση εκφράζει την αισιοδοξία ότι το ποσό εξαγοράς θα κυμανθεί τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα.
Χαρακτηριστική ήταν η σχετική απάντηση που είχε δώσει πριν από 15 ημέρες στη συνέντευξή του στη «Ν» ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης, σημειώνοντας ότι το τίμημα θα είναι το ίδιο ή και μεγαλύτερο, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν βελτιωθεί κατά πολύ οι προοπτικές του ΔΕΣΦΑ. Μία εκτίμηση που κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με την ανάλυση που έκανε η ιταλική Banca Imi για λογαριασμό της Snam και η οποία ανεβάζει στα 900 εκατομμύρια ευρώ την αξία του διαχειριστή του ελληνικού συστήματος μεταφοράς. Ένα ποσό που «μεταφράζεται» σε 494 εκατ. για το 66% των μετοχών.