Συνθήκες ευνοϊκής μεταχείρισης των ξένων τεχνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας έναντι των ελληνικών, διαπιστώνει η κατασκευαστική αγορά, με αφορμή τις πληροφορίες ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) προτίθεται να δημοσιοποιήσει τμηματικά το πόρισμα της έρευνάς της περί ύπαρξης καρτέλ στον κλάδο.
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Συνθήκες ευνοϊκής μεταχείρισης των ξένων τεχνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας έναντι των ελληνικών, διαπιστώνει η κατασκευαστική αγορά, με αφορμή τις πληροφορίες ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) προτίθεται να δημοσιοποιήσει τμηματικά το πόρισμα της έρευνάς της περί ύπαρξης καρτέλ στον κλάδο.
Η διαφαινόμενη απόφαση της ΕΑ να επισπεύσει τη δημοσιοποίηση του μισού πορίσματος που αφορά όσες εταιρείες μπήκαν στη διαδικασία της διευθέτησης (οι ξένες δεν μπήκαν) έρχεται σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη χρονική στιγμή, λίγο πριν από την υποβολή των υποψηφιοτήτων για τη γραμμή 4 του Μετρό (Γαλάτσι – Γουδή) το μοναδικό μεγάλο έργο που είναι προγραμματισμένο να δημοπρατηθεί το επόμενο διάστημα, αρχικού προϋπολογισμού 1,45 δισ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, η κίνηση αυτή προκαλεί εύλογες απορίες, καθώς η ΕΑ επιλέγει να «βγάλει στη σέντρα» μόνο τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, επιβεβαιώνοντας τις υποψίες της αγοράς για «σκανδαλώδη εύνοια» προς τις ξένες κατασκευαστικές πολυεθνικές που εμπλέκονται στην υπόθεση.
Τις παραπάνω κατηγορίες απορρίπτει ο πρόεδρος της Επιτροπής Δημήτρης Κυριτσάκης ο οποίος σε σύντομη επικοινωνία του με τη «Ν», πριν λίγη ώρα, σημείωσε πως ο χρόνος δημοσιοποίησης του πορίσματος για τη διευθέτηση ήταν γνωστός, ενώ οποιαδήποτε στιγμή και να δημοσιοποιηθεί το επίμαχο πόρισμα αναγκαστικά θα συμπέσει με τη διαδικασία για τη γραμμή 4 του Μετρό. Ο ίδιος τόνισε πως «η Επιτροπή δεν πρόκειται να χαριστεί σε κανέναν» και δεν μπορεί να «γίνεται μπαλάκι στις επιθυμίες των κατασκευαστών» καθώς και ότι όποιες εταιρείες καταδικαστούν και δεν έχουν μπει στη διευθέτηση δεν θα έχουν τα ευεργετήματα όσων μπήκαν.»
Υπενθυμίζεται ότι στις ελληνικές εταιρείες που υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε διευθέτηση με την ΕΑ (μεταξύ άλλων Ελλάκτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, J&P Άβαξ και Ιντρακάτ) έχουν επιβληθεί βαρύτατα πρόστιμα άνω των 80 εκατ. ευρώ, τα οποία υποχρεώθηκαν ουσιαστικά να δεχθούν, καθώς αν δεν έμπαιναν στη διευθέτηση απειλούνταν με πολλαπλάσια εξοντωτικά πρόστιμα, τα οποία θα τις οδηγούσαν σε άμεσο λουκέτο.
Έτσι οι ξένες τεχνικές εταιρείες που έχουν καταδικαστεί για καρτελικές συμπεριφορές σε πολλές χώρες στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Ολλανδία, Μεγάλη Βρετανία, αλλά και Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Πολωνία, Δανία και αλλού) και τον υπόλοιπο κόσμο βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση χωρίς να τους έχουν επιβληθεί πρόστιμα, χωρίς να υπάρχει για αυτές κάποια απόφαση της ΕΑ, με λευκό ποινικό μητρώο και με την επιπλέον δυνατότητα να προσφύγουν στη δικαιοσύνη για οποιαδήποτε απόφαση πάρει η ΕΑ αργότερα.
Σημειώνεται ότι οι αντιδράσεις των ελληνικών εταιρειών ξεκίνησαν από την αρχή της διερεύνησης της υπόθεσης και συγκεκριμένα όταν η ΕΑ έκανε τις επιδρομές στα γραφεία τους για να συλλέξει στοιχεία, αλλά δεν έκανε το ίδιο και στους ξένους κατασκευαστές, όταν γνώριζε ότι τα μεγάλα έργα τα οποία διερευνούσε έχουν εκτελεστεί από σχήματα στα οποία είχαν ηγετικό ρόλο ή συμμετείχαν ξένες πολυεθνικές (Siemens, Hochtief, Vinci, FCC, ACS κ.λπ.).
Γενικότερα, σύμφωνα με την κατασκευαστική αγορά, η Επιτροπή καθυστέρησε αδικαιολόγητα να συμπεριλάβει στην έρευνά της και τις ξένες εταιρείες και όταν το θυμήθηκε, έναν ολόκληρο χρόνο αργότερα, οι ξένοι είχαν αποκτήσει πλήρη γνώση των ερευνών που βρίσκονταν σε εξέλιξη με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τύχη των στοιχείων που τους ενοχοποιούσαν.
Πέρα από την καθυστερημένη ενασχόλησή της με τις ξένες εταιρείες, η ΕΑ επέλεξε να σπάσει την υπόθεση στα δύο και να ασχοληθεί μόνο με τις ελληνικές εταιρείες που είχαν εισέλθει στη διαδικασία της διευθέτησης. Και αφού οι ελληνικές εταιρείες αποδέχθηκαν να υπογράψουν την προτεινόμενη διευθέτηση, μόλις προ τριμήνου, άρχισε να ασχολείται με τις ξένες εταιρείες.
Η όλη κατάσταση εντείνεται εξαιτίας της επερχόμενης την Δευτέρα 31 Ιουλίου κατάθεσης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο της γραμμής 4 του Μετρό για το οποίο ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ελλάκτωρ θα διεκδικήσει το έργο με τον όμιλο Ansaldo STS, του οποίου το 51% του μετοχικού κεφαλαίου ελέγχει η Hitachi Rail Italy Investments, η ΓΕΚ Τέρνα σε συνεργασία με τη γαλλική Vinci και τον γερμανικό κολοσσό Siemens, η J&P Άβαξ με την ιταλική Ghella, ενώ προσφορά ετοιμάζεται να καταθέσει και η ΜΕΤΚΑ (η οποία μέχρι πρόσφατα δραστηριοποιούνταν στο εξωτερικό και δεν είναι από τις εταιρείες που διερευνήθηκαν από την ΕΑ) σε συνεργασία με την FCC. Πιθανό θεωρείται και ένα 5ο σχήμα με τη συμμετοχή της GD Infrastrutture.