Μήνυμα στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ότι το Λονδίνο θα είναι εκεί και στη μετά Brexit εποχή έστειλαν χθες κορυφαία στελέχη από το City, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην οικία της πρέσβειρας της Βρετανίας στην Αθήνα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Μήνυμα στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ότι το Λονδίνο θα είναι εκεί και στη μετά Brexit εποχή έστειλαν χθες κορυφαία στελέχη από το City, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην οικία της πρέσβειρας της Βρετανίας στην Αθήνα.
Ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών Jinh Haves, ο οποίος έστειλε μαγνητοσκοπημένο μήνυμα, η πρέσβειρα του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα Kate Smith, αλλά και ο πρόεδρος του Maritime London, λόρδος Mountevans, απευθυνόμενοι σε περίπου 100 Έλληνες εφοπλιστές και επιχειρηματίες, εξήγησαν ότι οι προκλήσεις που φέρνει το Brexit είναι μεγάλες, αλλά προσέθεσαν ότι η βρετανική πρωτεύουσα είναι και θα παραμείνει ένα πολύ ισχυρό επιχειρηματικό κέντρο, το μεγαλύτερο «one stop shop» για υπηρεσίες στον κόσμο.
Ωστόσο, κατά τις τοποθετήσεις τους δεν δόθηκε αναλυτική περιγραφή των προβλημάτων και των προκλήσεων που θα αντιμετωπίσει το Λονδίνο κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά το Brexit. Για παράδειγμα, δεν υπήρξε σαφής τοποθέτηση για το ποιο θα είναι το μέλλον όσων μη Βρετανών ζουν και εργάζονται εκεί. Σημειώνεται ότι ήδη όσοι συμπληρώνουν 15 χρόνια παραμονής στη Βρετανία, εξαιτίας του χαρακτηρισμού «Non Dom» που τους αποδίδει το αγγλικό κράτος θα υπάγονται πλέον σε φορολόγηση ως Βρετανοί για όλα τους τα εισοδήματα.
Είναι γεγονός πάντως ότι η Βρετανίδα πρέσβης, η οποία χαρακτήρισε το Λονδίνο κορυφαίο επιχειρηματικό κέντρο σε ολόκληρο τον κόσμο και όχι μόνο στην Ευρώπη, σημείωσε ότι θα δοθεί η ευκαιρία σε όλους που διαμένουν στη χώρα να μπορέσουν να παραμείνουν εάν θέλουν. Ανέφερε όμως ότι θα πρέπει να υπάρξει μια σχετική ισορροπία μεταξύ των 3,5 εκατ. Ευρωπαίων που διαμένουν στην Αγγλία και του 1 εκατ. Βρετανών που βρίσκονται σε χώρες της Ε.Ε.
Στις ομιλίες έδωσαν ιδιαίτερη σημασία στις συμφωνίες που θα υπογραφούν μεταξύ της Βρετανίας και της Ε.Ε. προκειμένου να μη διαταραχθούν οι οικονομικές σχέσεις μεταξύ των δύο πλευρών. Στην εκδήλωση με θέμα «UK capabilities in maritime sector», μια πιο σαφή εικόνα έδωσαν οι εκπρόσωποι της αγοράς, οι οποίοι υπογράμμισαν ότι οι σχέσεις μεταξύ του κέντρου υπηρεσιών προς τη ναυτιλία και του ελληνικού εφοπλισμού, ο οποίος αντιπροσωπεύει τη μισή ευρωπαϊκή ναυτιλία, θα εξακολουθήσουν να είναι ισχυρές.
Ο επικεφαλής του βρετανικού νηολογίου Doug Barrow παρουσίασε αναλυτικά το project της χώρας του για την ενίσχυση της σημαίας, που φιλοδοξεί να διπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια, ενώ σήμερα είναι στη 17η θέση στον κόσμο. Η πορεία πάντως και του νηολογίου εξαρτάται άμεσα από τις διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. και το Brexit, ειδικά στα θέματα της ελεύθερης διακίνησης ναυτικών αλλά και στελεχών.
Κάθετος ήταν και ο Bruse Harris του London Maritime Arbitrators Association ο οποίος υπογράμμισε ότι το Λονδίνο είναι το μεγαλύτερο κέντρο διαιτησίας στον κόσμο, καθώς και ότι το 75% των υποθέσεων στη ναυτιλία επιλύεται στο City. Έθεσε ερωτηματικά για το κατά πόσο τελικά το Brexit θα σημαίνει ουσιαστικά Brexit και εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι η κατάσταση δεν θα αλλάξει.
Τέλος, ο επικεφαλής του Apollo Syndicate της αγοράς των Lloyd’s, επεσήμανε τη στενή σχέση των ασφαλιστών με τους Έλληνες εφοπλιστές εδώ και δεκαετίες, ενώ αναφέρθηκε και στην εμπλοκή των ασφαλιστών σε όλες τις εξελίξεις της σύγχρονης ναυτιλίας, από τα eco πλοία μέχρι το Polar Code του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Στη Βρετανία
Ήδη το Maritime London, που εκπροσωπεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία της Αγγλίας, έχει καλέσει τη βρετανική κυβέρνηση να συνεχίσει να αναγνωρίζει τα ιδιαίτερα συμφέροντα του ναυτιλιακού κλάδου του Ην. Βασιλείου. Τονίζει ότι θα πρέπει να συνεχιστεί η αναγνώριση των συμφερόντων της ευρύτερης ναυτιλιακής δραστηριότητας στις επικείμενες διαπραγματεύσεις για το Brexit και να συνεχίσει η κυβέρνηση να εργάζεται μαζί με τη ναυτιλιακή βιομηχανία για την υλοποίηση μιας αναπτυξιακής ναυτιλιακής πολιτικής. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει μελέτη του Maritime London, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι σε θέση να προσφέρει ένα «one-stop shop» στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, δεδομένου ότι ήδη ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων της ναυτιλίας αλλά και ασφαλιστικές εταιρείες και δικηγορικά γραφεία εδρεύουν στο Λονδίνο. Το Maritime London δεσμεύεται να συνεργαστεί στενά με τη νέα κυβέρνηση και το νέο κοινοβούλιο με κάθε τρόπο που μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την προσπάθεια, πρόσθεσε ο Lord Mountevans.