Μικρές αυξομειώσεις, που θα κυμαίνονται περίπου στο 10% των σημερινών τελών, «κρύβουν» τα νέα τέλη κυκλοφορίας του 2018 που θα κληθούν να πληρώσουν στο τέλος του τρέχοντος έτους οι κάτοχοι επιβατικών Ι.Χ. και μοτοσικλετών. Το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας βρίσκεται στην τελική ευθεία επεξεργασίας του από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, που έχουν στόχο να καταστεί αναλογικότερο και γι’ αυτό οι επικείμενες αλλαγές αναμένεται να είναι περιορισμένης κλίμακας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Μικρές αυξομειώσεις, που θα κυμαίνονται περίπου στο 10% των σημερινών τελών, «κρύβουν» τα νέα τέλη κυκλοφορίας του 2018 που θα κληθούν να πληρώσουν στο τέλος του τρέχοντος έτους οι κάτοχοι επιβατικών Ι.Χ. και μοτοσικλετών. Το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας βρίσκεται στην τελική ευθεία επεξεργασίας του από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, που έχουν στόχο να καταστεί αναλογικότερο και γι’ αυτό οι επικείμενες αλλαγές αναμένεται να είναι περιορισμένης κλίμακας.
Για τον λόγο άλλωστε αυτό, όπως ανέφερε κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου στη «Ν», δεν πρόκειται να θεσπιστεί κριτήριο εμπορικής αξίας του οχήματος για τον υπολογισμό των τελών, αφού προς το παρόν θεωρούν ότι δεν υπάρχει αξιόπιστη βάση δεδομένων για τις αξίες των Ι.Χ.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι παράγοντες του υπουργείου στέλνουν μήνυμα ότι «δεν πρόκειται να υπάρξει κανένας αιφνιδιασμός της αγοράς αυτοκινήτου», αφενός για να μην πληγεί περαιτέρω ο κλάδος, αφετέρου για να μη βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων οι φορολογούμενοι που έχουν προχωρήσει στην αγορά Ι.Χ. με βάση τα όσα προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία τα τελευταία χρόνια.
Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο για τέλη κυκλοφορίας του 2018, που επεξεργάζονται στο υπουργείο Οικονομικών και αναμένεται το επόμενο διάστημα να λάβει την τελική του μορφή, μεταξύ των άλλων, θα προβλέπει τα εξής:
* Αύξηση των κλιμακίων που με βάση τον κυβισμό υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα ισχύοντα, σήμερα υπάρχουν 11 κλιμάκια που διαφοροποιούνται ανά 200 ή ακόμη και 330 κ. εκ. Στο υπουργείο πιστεύουν ότι τα κλιμάκια πρέπει να γίνουν περισσότερα, «να έρθουν πιο κοντά» και οι όποιες αλλαγές να γίνονται ακόμη και ανά 100 κ. εκ.
Μόνο με τον τρόπο αυτό άλλωστε μπορούν να διορθωθούν αδικίες που προκύπτουν από τις απότομες αυξήσεις τελών για διαφορά μερικών κυβικών, όπως για παράδειγμα ένα Ι.Χ. 1.357 κυβικών μοντέλο του 2008 βαρύνεται με τέλη ύψους 135 ευρώ και ένα Ι.Χ. της ίδιας χρονιάς με 1.359 κυβικά βαρύνει τον κάτοχό του με τέλη ύψος 255 ευρώ.
* Αύξηση ταυτόχρονα και του αριθμού των κλιμακίων που ισχύουν για τους ρύπους και φυσικά αφορούν οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά μετά τον Νοέμβριο του 2010. Υπενθυμίζεται ότι η ισχύουσα κλίμακα περιλαμβάνει 9 κλιμάκια, που κάθε κλιμάκιο περιλαμβάνει 20 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Η οδηγία που έχει δοθεί, με βάση και τα όσα εφαρμόζονται στην Ε.Ε., είναι όπως ο αριθμός των κλιμακίων αυξηθεί με κλιμάκωση ανά 10 γραμμάρια ρύπων, με αντίστοιχη φυσικά αλλαγή και στη «χρέωση» ανά γραμμάριο.
* Αλλαγές στα σχετικά κλιμάκια για τον υπολογισμό των τελών ώστε να σταματήσουν οι σημαντικές διαφορές που καταγράφονται μεταξύ των τελών που βαρύνουν ένα όχημα το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από τον Νοέμβριο του 2010 και αυτό που κυκλοφόρησε μετά και τα τέλη του υπολογίζονται με βάση τους ρύπους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένα Ι.Χ. που πήρε για πρώτη φορά πινακίδες τον Αύγουστο του 2010 και είναι 1.600 κυβικών, το οποίο βαρύνεται με τέλη 280 ευρώ. Αν όμως το ίδιο ακριβώς όχημα έπαιρνε πινακίδες τον Νοέμβριο του 2010 βαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ.
Τις ανωτέρω διαφορές που εντοπίζονται σήμερα επιχειρούν να άρουν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών με το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών, ώστε να καταστεί δικαιότερο και αναλογικότερο.
Στο τραπέζι των συζητήσεων πάντως βρίσκεται και το γνωστό πορτογαλικό μοντέλο βάσει του οποίου ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας στα νεότερα αυτοκίνητα, κυρίως σε εκείνα που έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά το 2008 ή το 2007, θα επηρεάζεται από τον κυβισμό του κινητήρα αλλά και από τις εκπομπές CO2.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο κυβισμός του κινητήρα αλλά και οι εκπομπές CO2 τόσο υψηλότερος θα είναι και ο τελικός «λογαριασμός» που θα κληθούν να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως παραδέχονται τα ίδια στελέχη, το σύστημα αναπόφευκτα θα «κρύβει» οριακές επιβαρύνσεις για ορισμένους κατόχους οχημάτων, το πολύ όμως έως και 10%, ποσοστό το οποίο βέβαια θα μειώνει ανάλογα και τα τέλη για άλλους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Το σίγουρο είναι ότι κεντρική επιδίωξη είναι να μην υπάρξει απόκλιση από τον εισπρακτικό στόχο που ισχύει τα τελευταία χρόνια, οπότε τα έσοδα που εισρέουν στα δημόσια ταμεία από τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται σε περίπου 1,1 έως 1,2 δισ. ευρώ.