Σταματούν να πωλούν πλοία οι γερμανικές τράπεζες, καθώς οι αξίες τους βρίσκονται πλέον σε πολύ χαμηλά επίπεδα και υποχρεώνονται με την πώληση να γράφουν μεγάλες ζημιές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σταματούν να πωλούν πλοία οι γερμανικές τράπεζες, καθώς οι αξίες τους βρίσκονται πλέον σε πολύ χαμηλά επίπεδα και υποχρεώνονται με την πώληση να γράφουν μεγάλες ζημιές.
Οι γερμανικές τράπεζες έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση της ναυτιλίας και την πτώση των αξιών των πλοίων, ενώ έχει καταρρεύσει και το σύστημα χρηματοδότησης των KG (οργανισμοί χρηματοδότησης που στηρίζονται σε ιδιώτες επενδυτές).
Το προηγούμενο διάστημα οι γερμανικές τράπεζες, μεταξύ των οποίων και η HSH Nordbank προχωρούσαν σε πολλές πωλήσεις πλοίων, τα δάνεια των οποίων είχαν «κοκκινίσει», με τους Έλληνες εφοπλιστές να βρίσκονται μεταξύ των αγοραστών. Ιδιαίτερα ξεχώρισε η Αγγελική Φράγκου η οποία απέκτησε πολλά πλοία τόσο από την HSH όσο και από άλλες τράπεζες.
Τις τελευταίες ημέρες, όμως, οι τράπεζες σταμάτησαν τις πωλήσεις πλοίων. Μία από τις τελευταίες πωλήσεις για λογαριασμό της HSH Norbank έφερε σε πέρας η εταιρεία Karatzas Marine Advisors του Βασίλη Καρατζά και αφορούσε την πώληση δύο πλοίων (CPO Japan και CPO Korea) στο fund Tufton Oceanic στο Λονδίνο αντί 36 εκατ. δολ.
Όπως σημειώνει στη «Ν» ο κ. Καρατζάς, η HSH προς το παρόν δίνει προτεραιότητα στην ιδιωτικοποίησή της, η οποία πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 και πουλάει μόνο πλοία τα οποία έχουν νομικές προθεσμίες.
Οι υπόλοιπες τράπεζες έχουν σταματήσει τις πωλήσεις πλοίων, καθώς οι τιμές βρίσκονται και πάλι σε χαμηλά επίπεδα σε όλους σχεδόν τους ναυτιλιακούς κλάδους, με αποτέλεσμα όταν πωλούν πλοία να γράφουν ζημιές, καθώς τα πλοία είναι περασμένα στα βιβλία τους σε πολύ υψηλότερες τιμές. Αντί για πωλήσεις επιλέγουν μία τακτική συνεργασίας με ναυτιλιακές εταιρείες τις οποίες χρηματοδοτούν προκειμένου να απασχολούν τα πλοία και να αποπληρώνουν μέρος των δανείων, προσθέτει ο κ. Καρατζάς.
Η πτώση των τιμών των πλοίων έχει και άλλες παρενέργειες γενικότερα στη ναυτιλιακή αγορά και όχι μόνο στα αποτελέσματα των γερμανικών τραπεζών. Καθιστά πολύ πιο ασύμφορη την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στα χρηματιστήρια για άντληση κεφαλαίων. Έτσι ορισμένα funds προκειμένου να αυξήσουν τις αποδόσεις τους σε μια δύσκολη ναυλαγορά επιλέγουν τις συγχωνεύσεις, ενώ άλλα αποφασίζουν ακόμη και να αποχωρήσουν από τη ναυτιλία με ζημίες, ιδιαίτερα στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων.
Στη βάση των παραπάνω μετά την εξαγορά της Navig8 Product Tankers από την Scorpio Tankers φήμες θέλουν την Diamond S Shipping (η οποία ελέγχεται κατά 32% από τον Αμερικανό υπουργό Εμπορίου Wilbur L Ross, κατά 27,2% από τη First Reserve Corp και 18,33% από την CarVal Investors) να εξετάζει την εξαγορά της Hafnia Tankers of Denmark (η οποία κατά πλειοψηφία ανήκει στην Blackstone Group αλλά υποστηρίζεται και από τις Tufton Oceanic, Lauritzen Foundation, Davidson Kempner, Barclays και Oak Hill). Αν η υπόθεση κλείσει, η νέα εταιρεία θα έχει έναν στόλο από 70 πλοία μεταφοράς χημικών. Η Diamond S Shipping ελέγχει 33 MR product tankers με μέσο όρο ηλικίας τα οκτώ χρόνια και η Hafnia Tankers ελέγχει 37 πλοία.
Να σημειωθεί πάντως ότι οι αξίες των πλοίων κρατούνται σε χαμηλά επίπεδα λόγω και της υπερπροσφοράς χωρητικότητας η οποία πιέζει τους ναύλους. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων η Bimco προειδοποιεί ότι η αύξηση του στόλου είναι αυτό ακριβώς που δεν χρειάζεται ο τομέας αυτή την περίοδο. Ο αναλυτής της οργάνωσης Peter Sand σχολίασε ότι οι ναύλοι στους κλάδους των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου αλλά και του ξηρού χύδην φορτίου πιέζονται και μία μόνιμη αναθέρμανση της ναυπηγικής δραστηριότητας θα βάλει φρένο σε αυτήν την έστω αργή διαδικασία βελτίωσης των ναυτιλιακών αγορών.