Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 26 Ιουνίου 2017 09:51

Τα σχέδια της Ryanair για την Ελλάδα

Απόλυτα συνυφασμένο με το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης και των αρμόδιων αρχών, αλλά και των διοικήσεων των ΔΑΑ και Fraport για μείωση των αερολιμενικών τελών, είναι τα σχέδια της Ryanair για την Ελλάδα, με την ιρλανδική εταιρεία να μετατρέπει σε κόμβο την Ιταλία, συνδέοντας την Αθήνα μέσω Μιλάνου με 17 ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Απόλυτα συνυφασμένο με το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης και των αρμόδιων αρχών, αλλά και των διοικήσεων των ΔΑΑ και Fraport για μείωση των αερολιμενικών τελών, είναι τα σχέδια της Ryanair για την Ελλάδα, με την ιρλανδική εταιρεία να μετατρέπει σε κόμβο την Ιταλία, συνδέοντας την Αθήνα μέσω Μιλάνου με 17 ευρωπαϊκούς προορισμούς.

«Το κέντρο των επιχειρήσεών μας δεν είναι η Ελλάδα, δραστηριοποιούμαστε σε 33 χώρες» σχολίασε μιλώντας στη «Ν» ο Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν, εμπορικός διευθυντής της Ryanair, προσθέτοντας ότι οι αδέξιοι χειρισμοί στο ζήτημα της ανακατασκευής του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης οδήγησαν στη μετατροπή του αεροδρομίου του Μπέργκαμο στην Ιταλία σε κόμβο.

Ως ιδανικό σενάριο για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ο κ. Ο’ Μπράιεν περιγράφει την απεξάρτησή του από την Αθήνα, με την ανάπτυξη των απευθείας πτήσεων προς το διεθνές δίκτυο, δημιουργώντας έναν αεροπορικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σήμερα, ο αερολιμένας εξυπηρετεί 51 διεθνή δρομολόγια, όταν το δεύτερο αεροδρόμιο των Βρυξελλών περισσότερα από 90.

Στην περίπτωση όμως που η νέα διεύθυνση του αερολιμένα, η Fraport Greece δηλαδή, δεν το επιθυμεί, «αυτό που θα κάνουμε είναι να αυξήσουμε απλώς τις τοπικές πτήσεις για Αθήνα και να τροφοδοτούμε το δίκτυό μας από εκεί». Μάλιστα, όπως μας αποκάλυψε, ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα οι πρώτες συζητήσεις με τη Fraport Greece, σημειώνοντας ότι «έχουμε εδραιώσει ισχυρή εργασιακή σχέση με τη Fraport στη Γερμανία και πριν από λίγο καιρό ανακοινώσαμε 24 νέους προορισμούς από το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης και μια επένδυση της τάξης των 700 εκατ. δολαρίων σε αεροπλάνα, ως αποτέλεσμα της νέας πολιτικής ανταγωνισμού τιμών στη Φραγκφούρτη.

Ανυπομονούμε να μάθουμε περισσότερα για τα σχέδια της Fraport στην Ελλάδα και ευελπιστούμε ότι θα εξετάσουν την αλλαγή της πολιτικής τους όσον αφορά τις τιμές».  Η δραστηριότητα της εταιρείας στην Ελλάδα, ανέφερε ο κ. Ο’ Μπράιεν, ξεκίνησε το 2010 πραγματοποιώντας διεθνείς πτήσεις στην Ευρώπη από τους περιφερειακούς αερολιμένες του Βόλου και της Κω. Η μεγάλη όμως είσοδος στην ελληνική αγορά έγινε το 2014 όταν η εταιρεία δημιούργησε 3 βάσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά με συνολικά 6 αεροπλάνα στην Ελλάδα, «μια επένδυση πάνω από 600 εκατ. δολάρια», όπως υποστήριξε. 

Με τη δραστηριοποίηση αυτή το 2014 η Ryanair έσπασε το μονοπώλιο της Aegean/Olympic δημιουργώντας ανταγωνισμό στην Ελλάδα, σημείωσε ο εμπορικός διευθυντής της. «Συνεχίσαμε να επεκτεινόμαστε σε Αθήνα και περιφερειακά αεροδρόμια και προσθέσαμε μια 4η βάση στη Κέρκυρα τον Απρίλιο του 2016. Στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας έχουμε μεταφέρει/εξυπηρετήσει πάνω από 18 εκατ. επιβάτες από/προς τα ελληνικά αεροδρόμια, με τα 7 εκατ. από αυτούς στην Αθήνα από το 2014 μέχρι σήμερα, παίρνοντας το 44% του συνολικού μεριδίου που διακινήθηκε από αυτό το αεροδρόμιο σε αυτή την περίοδο. 

Παρ’ όλα αυτά η Αθήνα δεν έχει εκμεταλλευτεί τα φυσικά πλεονεκτήματά της (αξιοθέατα, ήλιος καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου) αλλά και σύνδεση με τα νησιά. Για παράδειγμα το Δουβλίνο, με 2 εκατομμύρια λιγότερους κατοίκους από την Αθήνα, έχει αεροπορική σύνδεση με 80 περισσότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς από την Αθήνα».  Μάλιστα, χαρακτήρισε μονοπώλιο τους ΔΑΑ & Fraport, εκτιμώντας ότι το σημερινό ιδιωτικό δίπολο που ελέγχει το σύστημα των αεροδρομίων στην Ελλάδα θα περιορίσει τον ανταγωνισμό σε βάρος των επιβατών, τουρισμού και επαγγελματιών.

«Το σχέδιο ανάπτυξής μας για την Ελλάδα, τόνισε, θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από τα τέλη αεροδρομίων και τα αναπτυξιακά κίνητρα που θα υιοθετηθούν από τα αεροδρόμια της Αθήνας, τη Fraport και την ελληνική κυβέρνηση. Όσον αφορά το αεροδρόμιο της Αθήνας, πιστεύουμε ότι η παράταση της συμφωνίας παραχώρησης πρέπει να συνδεθεί με ρήτρα διεύρυνσης εξυπηρέτησης 30 εκατ. επιβατών μέχρι το 2022. Κατά το παρελθόν, η Ryanair είχε προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση διάφορες εναλλακτικές προτάσεις με επακόλουθα πλεονεκτήματα για τον ελληνικό τουρισμό και τη δημιουργία θέσεων εργασίας».

Σε ερώτηση για τo ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το 2018 σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, o εμπορικός διευθυντής της Ryanair ανέφερε ότι «αυτή τη στιγμή φτιάχνουμε το πρόγραμμά μας για το καλοκαίρι του 2018 που θα καθοριστεί από τις τιμές των αεροδρομίων σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά. Στην περίπτωση απουσίας αναπτυξιακών πρωτοβουλιών στην Ελλάδα, είναι πιθανόν η Ryanair να εστιάσει την ανάπτυξή της στην ελληνική αγορά μόνο κατά τους μήνες αιχμής και να εξετάσει την προοπτική πρόσθετων περικοπών κατά την ενδιάμεση περίοδο μεταξύ χαμηλής και υψηλής ζήτησης».

Τέλος, υπενθύμισε ότι το Ryanair.com προσφέρει πλέον και αεροπορικά εισιτήρια προς τις ΗΠΑ και τη Νότια Αμερική. Παράλληλα, η διοίκηση της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας συνεχίζει τις συνομιλίες με την Aer Lingus και τη Norwegian με την προοπτική έναρξης πτήσεων μέσω τρίτων αεροπορικών εταιρειών αργότερα μέσα στο έτος.