Το «come back» των Κινέζων και η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών από 120 σε 50 ευρώ δίνουν νέα ώθηση στην εγχώρια αγορά tax free shopping (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ), η οποία αναπτύσσεται με ρυθμό 20% - πριν καν κορυφωθεί η τουριστική περίοδος του 2017.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
Το «come back» των Κινέζων και η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών από 120 σε 50 ευρώ δίνουν νέα ώθηση στην εγχώρια αγορά tax free shopping (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ), η οποία αναπτύσσεται με ρυθμό 20% - πριν καν κορυφωθεί η τουριστική περίοδος του 2017.
Η αγορά φαίνεται να έχει αφήσει πίσω τη δύσκολη συγκυρία του 2016, που αποτυπώθηκε σε πτώση πωλήσεων κατά 3,93% στο κλείσιμο της χρονιάς.
Πρόκειται για μια σαφώς βελτιωμένη επίδοση, καθώς μετά την απόφαση αποκλιμάκωσης του κατώτατου ορίου συναλλαγών από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, τον περασμένο Οκτώβριο, η διψήφια πτώση προηγούμενων μηνών μετριάστηκε αισθητά, ενώ το θετικό momentum συνεχίζεται το 2017, με πρωταγωνιστές επισκέπτες της χώρας μας από Κίνα, Ρωσία, Μέση Ανατολή και Ισραήλ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, εταιρείας με ηγετική θέση στην παγκόσμια αλλά και στην εγχώρια αγορά tax free shopping, οι πωλήσεις το τετράμηνο Ιανουάριος - Απρίλιος 2017 αναπτύσσονται με ρυθμό 20%, ενώ πολλαπλασιάστηκαν οι επισκέψεις τουριστών στα καταστήματα, με τις συναλλαγές να καταγράφουν αύξηση πάνω από 60%. Ακόμη κι αν εξαιρεθούν οι αποδείξεις μεταξύ 120 ευρώ και 50 ευρώ, για λόγους συγκρισιμότητας, η αύξηση των πωλήσεων υπολογίζεται περίπου 10%.
Οι Κινέζοι ηγούνται της «κούρσας», με τις πωλήσεις tax free προς πελάτες της συγκεκριμένης εθνικότητας (με βάση συγκρίσιμα στοιχεία) να καταγράφουν αύξηση 78,4% στο τετράμηνο. Η δεύτερη σε δυναμική πωλήσεων εθνικότητα έρχεται από το Λίβανο. Οι πωλήσεις προς τους συγκεκριμένους ταξιδιώτες εμφάνισαν αύξηση 64,9%, ενώ ακολουθεί το Ισραήλ με αύξηση 46,3% και η Αλβανία με 9,2%.
Επιβράδυνση σημείωσε η αξία των πωλήσεων προς τις άλλες εθνικότητες, με τους Αιγύπτιους να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου της τάξης του 39,4% και τους Σέρβους να ακολουθούν με πτώση 35,5%, ενώ πάνω από 20% είναι η πτώση πωλήσεων προς ταξιδιώτες από Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και FYROM. Οι πωλήσεις tax free προς Αμερικανούς επιβραδύνθηκαν κατά 13,2%, ενώ το μερίδιό τους στη συνολική πίτα αγγίζει το 5% και είναι στην 4η θέση της συνολικής κατάταξης, πίσω από τους ταξιδιώτες από τη FYROM, με μερίδιο 6,8%, των οποίων οι πωλήσεις επιβραδύνθηκαν κατά 17,2%.
Εάν συμπεριληφθούν όλες οι συναλλαγές και αυτές κάτω από 120 ευρώ μέχρι 50 ευρώ, που αποκλείστηκαν παραπάνω για λόγους συγκρισιμότητας, διαπιστώνεται ότι οι πωλήσεις που αντιστοιχούν σε όλες τις εθνικότητας αυξήθηκαν και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις με τριψήφιο ρυθμό, όπως στην περίπτωση των Κινέζων (133,71%), των Λιβανέζων (103,58%) και των Ισραηλινών (264,96%) πελατών, αλλά και των Ρώσων (100%).
Στην Ευρώπη...
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των συνολικών δαπανών στην αγορά Tax Free Shopping είναι μια τάση που παρατηρείται και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές το 2017. Είναι ενδεικτικό ότι στο τέλος Απριλίου η αύξηση που καταγράφει η Global Blue πανευρωπαϊκά διαμορφωνόταν σε 18% σε ετήσια βάση.
Μάλιστα, η αύξηση αυτή αποδίδεται τόσο στις αυξήσεις των μέσων δαπανών (+6%) όσο και στον αριθμό των συναλλαγών (+12%).
Και στην Ευρώπη, όπως και στην Ελλάδα, οι Κινέζοι ήταν η βασική κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης της αγοράς, ενώ ακολούθησαν οι Ρώσοι κι οι Αμερικανοί, με την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας να ευνοείται λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ έναντι της βρετανικής λίρας.
...και την Ελλάδα
Το αυξημένο κύμα τουριστικών εισροών που παρατηρείται φέτος στη χώρα μας έχει ευνοήσει τους retailers τόσο στην Αττική όσο και στη συμπρωτεύουσα, αλλά και πόλεις σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Μύκονος, η Σαντορίνη, τα νησιά του Ιονίου κ.ά.
Οι πωλήσεις tax free, που αποτελούν βαρόμετρο δίνοντας το στίγμα για την επισκεψιμότητα καταναλωτών που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε., πριμοδοτούν τους τζίρους των καταστημάτων μετά από μια κακή εκκίνηση το 2017, όπου οι περισσότερες εταιρείες του λιανεμπορίου εμφάνισαν επιβράδυνση οικονομικών επιδόσεων. Είναι ενδεικτικό ότι τα πολυκαταστήματα attica, με ηγετική θέση στην αγορά, φέρονται να συγκράτησαν τις πωλήσεις τους στα περσινά επίπεδα, εν πολλοίς και χάρη στη διψήφια αύξηση των πωλήσεων tax free στο επίμαχο διάστημα.
Οι πωλήσεις tax free αποτελούν εργαλείο πωλήσεων όχι μόνο για τα μεγάλα πολυκαταστήματα όπως attica, Notos Galleries, Hondos Center, αλλά και για τα καταστήματα πολυτελών ειδών, τις boutique και τις επιχειρήσεις μεσαίου και μικρότερου μεγέθους που προσελκύουν το ενδιαφέρον των ξένων καταναλωτών.
Πώς μοιράζεται η πίτα
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις προς τουρίστες εκτός Ε.Ε., σχεδόν το ήμισυ της συνολικής αξίας της αγοράς αντιστοιχεί σε Κινέζους και Ρώσους πελάτες. Τη μερίδα του λέοντος ελέγχουν οι Κινέζοι με 38,9%, ενώ οι Ρώσοι έχουν ένα ποσοστό περίπου 7%.
Αυτές οι δύο κατηγορίες πελατών τείνουν να αυξάνουν τα μερίδιά τους, όπως φαίνεται από την αύξηση των αποδείξεων, που διαμορφώθηκε σε 78,8% και 44,1% αντίστοιχα στο πρώτο τετράμηνο του 2017.
Εντυπωσιακή αύξηση βέβαια σημείωσαν και οι αποδείξεις Ιραηλινών (+83%) και Λιβανέζων (+36,5%) πελατών. Όσο για τη μέση δαπάνη ανά συναλλαγή, όπως εξηγεί στη «N» ο Μάνθος Δημόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Global Blue Hellas, «σε συγκρίσιμα στοιχεία δεν διαφοροποιήθηκε αισθητά σε σχέση με το 2016, αν και η σύγκριση είναι ανοίκεια λόγω της θέσπισης νέου κατώτατου ορίου για αγορές tax free».
Υπενθυμίζεται ότι το 2016 η μέση δαπάνη ανά συναλλαγή στην αγορά tax free shopping υποχώρησε σχεδόν κατά 100 ευρώ συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά και διαμορφώθηκε σε 579 ευρώ από 669 ευρώ αντίστοιχα, κυρίως λόγω της μείωσης των δαπανών των Κινέζων στα 843 ευρώ από 944 ευρώ αντίστοιχα.
Επένδυση σε εργαλεία
Τα στοιχεία για το 2017 δείχνουν ότι η μείωση του κατώτατου ορίου συναλλαγών ενίσχυσε την ανταγωνιστικότητα της αγοράς, η οποία με τη σειρά της για να επωφεληθεί από την αυξημένη επισκεψιμότητα ξένων καταναλωτών θα πρέπει να επενδύσει σε καλύτερου επιπέδου υπηρεσίες. Αυτό κάνουν συστηματικά μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου, οι οποίοι έχοντας επίγνωση της δυνατότητας του συγκεκριμένου καταναλωτικού κοινού να συγκρίνει τιμές και ποιότητα υπηρεσιών σε πολλούς προορισμούς του κόσμου, επενδύουν συστηματικά σε εκπαίδευση του προσωπικού τους και νέες υπηρεσίες.
Αυτό κάνει και η Global Blue στην Ελλάδα, η οποία ενισχύει την ομάδα της δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Global Blue Hellas Μάνθος Δημόπουλος, τονίζοντας ότι το Tax Free είναι εργαλείο πώλησης και προσέλκυσης πελατών-τουριστών που λειτουργεί συνδυαστικά με θεσμικές πρακτικές που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, τις υπηρεσίες υγείας, τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, καθώς και την ποιότητα των παρεχόμενων δημόσιων υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο των επενδύσεων που έχει προωθήσει το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά η Global Blue Greece περιλαμβάνεται επίσης, σύμφωνα με τον κ. Δημόπουλο, η δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε πάνω από 20 σημεία σε όλη την Ελλάδα, η συντόμευση της διαδικασίας μέσω της on-line έκδοσης αποδείξεων, καθώς και ειδικές υπηρεσίες επιστροφής για τους Κινέζους τουρίστες όπως: επιστροφή χρημάτων σε Alipay λογαριασμούς σε πραγματικό χρόνο, δυνατότητα πρόωρης επιστροφής (early refund) σε κάρτες union pay και επιστροφή χρημάτων από την Bank of China στην Κίνα.
Επίσης, προσφέρει δυνατότητα παρακολούθησης περιοδικών στοιχείων αγοράς και απόδοσης μαζί με προβλέψεις για το επόμενο τρίμηνο, σεμινάρια και εκπαίδευση σε τεχνικές πωλήσεων για διαφορετικές εθνικότητες και vip&gold υπηρεσίες επιστροφής χρημάτων στο αεροδρόμιο της Αθήνας για μεγάλους πελάτες.