Κύμα ξενοδοχειακών επενδύσεων αναμένεται τα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια, σαν αποτέλεσμα των θετικών προσδοκιών για μία σημαντική άνοδο των διεθνών τουριστικών αφίξεων στην πρωτεύουσα. Η κατάρρευση της Κωνσταντινούπολης ως προορισμού, αλλά και η συνεχής βελτίωση της εικόνας της Αθήνας τροφοδοτούν το τουριστικό ρεύμα προς το λεκανοπέδιο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κύμα ξενοδοχειακών επενδύσεων αναμένεται τα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια, σαν αποτέλεσμα των θετικών προσδοκιών για μία σημαντική άνοδο των διεθνών τουριστικών αφίξεων στην πρωτεύουσα. Η κατάρρευση της Κωνσταντινούπολης ως προορισμού, αλλά και η συνεχής βελτίωση της εικόνας της Αθήνας τροφοδοτούν το τουριστικό ρεύμα προς το λεκανοπέδιο.
Παράλληλα, νέες διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες δηλώνουν παρούσες σε μια προσπάθεια να κερδίσουν από την αναμενόμενη αύξηση τουριστικών εισπράξεων, ενώ ώθηση δίνει στα επενδυτικά σχέδια και η προοπτική ανάπτυξης του προγράμματος στο Ελληνικό.
Ήδη στη διάρκεια του 2016 και των πρώτων μηνών του 2017 είναι εμφανής μία αναστροφή της τάσης που έχει παρατηρηθεί την περίοδο 2008-2015, όταν ο αριθμός των ξενοδοχειακών μονάδων της Αθήνας έβαινε μειούμενος. Κάποιες μονάδες επαναλειτούργησαν, ενώ κάποιες άλλες άνοιξαν για πρώτη φορά την πόρτα τους στους τουρίστες.
Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις πραγματοποιήθηκαν όπως στον Αστέρα Βουλιαγμένης και στο Hilton Αθηνών. Η επαναλειτουργία λίγο πριν από τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2018» (4 Ιουνίου-8 Ιουνίου 2018) του Αστέρα Βουλιαγμένης με διαχειρίστρια εταιρεία την Four Seasons, καθώς επίσης και η εγκατάσταση στο Hilton Αθηνών ενός νέου operator, πιθανότατα της Waldorf Astoria της luxury επωνυμίας της Hilton International, σηματοδοτούν την περαιτέρω αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος της Αθήνας, εξέλιξη που θεωρείται σίγουρο ότι θα τραβήξει προς τα πάνω τη μέση τιμή δωματίου σε όλες τις κατηγορίες των ξενοδοχείων.
Επίσης σημαντική εξέλιξη θα είναι η επάνοδος, από το 2018, της Marriott στην πρωτεύουσα σε συνεργασία με το ξενοδοχείο Metropolitan του Ομίλου Χανδρή.
Στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, πάντως, αναμένεται η επαναλειτουργία του Athens Ledra κάτω από νέα επωνυμία. Όπως είναι γνωστό, το ξενοδοχείο αγοράστηκε σε πλειστηριασμό στο μέσον της προηγούμενης εβδομάδας έναντι 33,05 εκατ. ευρώ από την Hines, μία μεγάλη αμερικανική εταιρεία real estate, η οποία θα το επαναλειτουργήσει σαν ξενοδοχείο σε συνεργασία με την εταιρεία του Γιάννη και της Τίνας Δασκαλαντωνάκη και με διεθνή αλυσίδα, η οποία θα επιλεγεί μετά από διαπραγματεύσεις που ήδη πραγματοποιούνται.
Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη είναι η διαγωνιστική διαδικασία για τη μίσθωση του κτηρίου της γωνίας Κριεζώτου και Πανεπιστημίου, για το οποίο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον επτά εταιρείες, μεταξύ των οποίων μία ισραηλινών συμφερόντων, η Λάμψα του ομίλου Λασκαρίδη, ο όμιλος Αφοί Μουσαμά ΑΞΕ και η Hard Rock International σε συνεργασία με τους επιχειρηματίες Π. Κελέση και Γ. Ανδρικόπουλο. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τρεις πρώτες φαίνεται να έχουν και τον πρώτο λόγο για να συνεχίσουν στον διαγωνισμό.
Το τελευταίο διάστημα, πάντως, συνεχίστηκαν οι νέες αφίξεις στο ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης. Πρόσφατα άνοιξε τις πόρτες του το ξενοδοχείο Athenaeum Grand Hotel -επί της λεωφόρου Συγγρού 142, πολύ κοντά στο Πάντειο Πανεπιστήμιο- των επιχειρηματιών Π. Κελέση και Γ. Ανδρικόπουλου, ενώ σύντομα θα ξεκινήσει τη λειτουργία του και το πρώτο full digital ξενοδοχείο της πόλης, το Kubic Athens, τεσσάρων αστέρων σε κτήριο δίπλα στο Εθνικό Θέατρο, επί των οδών Αγίου Κωνσταντίνου 26 και Κουμουνδούρου, πολύ κοντά στην Ομόνοια. Το πολυώροφο κτήριο, συνιδιοκτησίας του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων νοικιάστηκε για 24 χρόνια από την εταιρεία Πυθαγόρειο ΑΕΞΤΕ, που ανήκει στον Γιώργο Τσακίρη, τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ), που διαθέτει άλλα δύο ξενοδοχεία στην Αθήνα.
Πάντως, παρά το άνοιγμα νέων μονάδων, στη δυναμικότητα της Αθήνας είναι εμφανής η μείωση ξενοδοχειακών δωματίων και κλινών. Με βάση στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), ο συνολικός αριθμός των ξενοδοχείων της Αττικής μειώθηκε κατά 3%, σε 649 μονάδες το 2016 από τις 669 το 2005, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των δωματίων μειώθηκε κατά 4,3%. Στον κεντρικό τομέα της Αθήνας ο αριθμός των ξενοδοχείων μειώθηκε σε 226 μονάδες το 2016 από 256 το 2005, αντιπροσωπεύοντας μείωση 11,7%. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των δωματίων μειώθηκε σε 14.985, ήτοι 9,1%.
Να ενισχυθεί το «προϊόν Αθήνα»
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού Αλέξανδρος Βασιλικός, αν και συμμερίζεται τις εκτιμήσεις για αυξημένο ενδιαφέρον των διεθνών τουριστών για την Αθήνα, σπεύδει να τονίσει την ανάγκη να ενισχυθεί το «προϊόν Αθήνα» γιατί διαφορετικά ενυπάρχει ο κίνδυνος της «φούσκας» και η επανάληψη του φαινομένου της μεταολυμπιακής περιόδου. Πολύ λίγα ξενοδοχεία στον κόσμο συνιστούν από μόνα τους προορισμό σημειώνει ο κ. Βασιλικός και προσθέτει ότι πρέπει «να ενισχύουμε τον προορισμό Αθήνα».
Μιλώντας μάλιστα σε εκδήλωση της Περιφέρειας Αττικής που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το πρόγραμμα «Επιχειρηματικότητα: Κοινωνία - Ανάπτυξη - Καινοτομία» τόνισε ότι τα προγράμματα που θα εγκριθούν θα πρέπει να συμβάλουν σε ό,τι αφορά τον τουριστικό τομέα στην εξάπλωση του τουρισμού τόσο χρονικά, δηλαδή στην επιμήκυνση της περιόδου, όσο και γεωγραφικά, όπως π.χ. με την ανάδειξη του παραθαλάσσιου μετώπου της Αθήνας και την παρουσία των νησιών του Αργοσαρωνικού. Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη ενίσχυσης των συνεργειών μεταξύ των διαφόρων φορέων (clusters, ιδιώτες, φορείς Δημοσίου), «ώστε να αποφευχθούν αποσπασματικές ενέργειες» όπως είπε.