Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το πρώτο πεντάμηνο για την εγχώρια αγορά καυσίμων και πιο συγκεκριμένα με πτώση που κινήθηκε στο 3% έως 3,5%, σύμφωνα με ασφαλείς εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς. Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν πως λόγω της φετινής βαρυχειμωνιάς, από τις αρχές του χρόνου κινήθηκαν ανοδικά οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης, με συνέπεια να «γράψουν» αύξηση περίπου 4% για το χρονικό διάστημα της περιόδου διάθεσης μέσα στο 2017. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό δεν φάνηκε αρκετό για να δώσει θετικό πρόσημο στην αγορά καυσίμων συνολικά, αφού δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τη μείωση των πωλήσεων βενζίνης και ντίζελ κίνησης, η οποία άγγιξε το 4% και το 3%-3,5% αντίστοιχα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε το πρώτο πεντάμηνο για την εγχώρια αγορά καυσίμων και πιο συγκεκριμένα με πτώση που κινήθηκε στο 3% έως 3,5%, σύμφωνα με ασφαλείς εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς. Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν πως λόγω της φετινής βαρυχειμωνιάς, από τις αρχές του χρόνου κινήθηκαν ανοδικά οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης, με συνέπεια να «γράψουν» αύξηση περίπου 4% για το χρονικό διάστημα της περιόδου διάθεσης μέσα στο 2017. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό δεν φάνηκε αρκετό για να δώσει θετικό πρόσημο στην αγορά καυσίμων συνολικά, αφού δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τη μείωση των πωλήσεων βενζίνης και ντίζελ κίνησης, η οποία άγγιξε το 4% και το 3%-3,5% αντίστοιχα.
Ειδικά στα καύσιμα κίνησης, στη διαμόρφωση αρνητικών ποσοστών για το διάστημα από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο, σημαντικό ρόλο έπαιξε η μεγάλη «βουτιά» που σημειώθηκε τον Απρίλιο - τη στιγμή μάλιστα που, λόγω του Πάσχα, τουλάχιστον το πρώτο 15νθήμερο του συγκεκριμένου μήνα θα έπρεπε κανονικά να ενισχυθεί η ζήτηση λόγω της αύξησης των μετακινήσεων. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, η εικόνα του Απριλίου ήταν απροσδόκητη και φαίνεται να οφείλεται σε μια σειρά από παράγοντες, όπως για παράδειγμα η ολοκλήρωση των έργων στους οδικούς άξονες.
Ελπίδες από τον τουρισμό
Επίσης, μία ακόμη αρνητική παράμετρος ήταν η μετάθεση για τον Μάιο της έναρξης των αγροτικών εργασιών σε αρκετές περιοχές της χώρας, αντί για τον Απρίλιο που ξεκινούν κανονικά, λόγω της παρατεταμένης κακοκαιρίας. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τον Μάιο υπήρξε ανάκαμψη των πωλήσεων για τα καύσιμα κίνησης, η οποία δεν κατάφερε ωστόσο να ανατρέψει σε μεγάλο βαθμό τα δεδομένα που είχαν διαμορφωθεί τον προηγούμενο μήνα.
Πάντως, οι άνθρωποι του κλάδου εκφράζουν τη συγκρατημένη τους αισιοδοξία για βελτίωση των πωλήσεων τη θερινή περίοδο, με τον «τόνο» να δίνει ο τουρισμός, ο οποίος θα κινηθεί και φέτος σε υψηλά επίπεδα, όπως δείχνουν όλες οι ενδείξεις. Όσον αφορά το τελευταίο τετράμηνο του έτους, σημειώνουν πως η πορεία της αγοράς θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης.
«Τα δύσκολα δεν έχουν περάσει»
Οι ίδιες πηγές εκτιμούν πως το «σοκ» με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, που υπέστησαν πολλά νοικοκυριά φέτος επειδή επέλεξαν ηλεκτρικές συσκευές για να ζεσταθούν, δεν πρόκειται την επόμενη χειμερινή περίοδο να «επαναπατρίσει» μεγάλο αριθμό καταναλωτών στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Αντίθετα, προβλέπουν πως η σημαντικότερη παράμετρος για το ύψος των παραγγελιών θα είναι οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, που με τη σειρά τους θα επηρεάσουν τις τιμές διάθεσης του καυσίμου. Έτσι, εάν οι τιμές είναι χαμηλές, τότε οι πωλήσεις αναμένεται να κυμανθούν στα περσινά επίπεδα.
Όπως προσθέτουν, η πτώση των πωλήσεων του πετρελαίου θέρμανσης των τελευταίων ετών έχει πλήξει ιδιαίτερα τα επαρχιακά πρατήρια, για τα οποία αποτελούσε μία πολύ σημαντική πηγή εσόδων.
Όσον αφορά τον κλάδο συνολικά, εκτιμούν πως η υπερφορολόγηση των καυσίμων και η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, προσθέτοντας ότι τα δύσκολα δεν έχουν περάσει για τον κλάδο.