Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017 08:43

Εφοπλιστές: Στις 26/6 η απόφαση για την εθελοντική εισφορά και το 2018

Σε έκτακτη γενική συνέλευση στις 26 Ιουνίου καλούνται οι Έλληνες εφοπλιστές από το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), προκειμένου να συζητήσουν και να αποφασίσουν για την επέκταση της εθελοντικής εισφοράς για έναν ακόμη χρόνο.  Στην ίδια συνέλευση θα γίνει και ενημέρωση για το θέμα της διερεύνησης του ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού πλαισίου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Σε έκτακτη γενική συνέλευση στις 26 Ιουνίου καλούνται οι Έλληνες εφοπλιστές από το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), προκειμένου να συζητήσουν και να αποφασίσουν για την επέκταση της εθελοντικής εισφοράς για έναν ακόμη χρόνο.  Στην ίδια συνέλευση θα γίνει και ενημέρωση για το θέμα της διερεύνησης του ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού πλαισίου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε.

Η πρόσκληση της ΕΕΕ

Ειδικότερα, με πρόσκλησή του το διοικητικό συμβούλιο καλεί «τα Μέλη της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών σε Έκτακτη Γενική Συνέλευση η οποία θα γίνει την 26η Ιουνίου 2017 ημέρα Δευτέρα και ώρα 12.00 στο Ίδρυμα Ευγενίδου (Λεωφ. Συγγρού 387, Αμφιθέα 175 64, Αθήνα) με θέματα ημερήσιας διάταξης:  

1. Ενημέρωση για τις εξελίξεις στο θέμα της ανεπίσημης διερεύνησης του ελληνικού θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

2. Συζήτηση και λήψη απόφασης περί της επέκτασης για ένα μόνο έτος, ήτοι το 2018, υπό τις απαιτούμενες διαδικασίες, της Οικειοθελούς Παροχής της Ναυτιλιακής Κοινότητας προς το Ελληνικό Δημόσιο.

Δεδομένου ότι τα μέλη της ΕΕΕ είναι πλοιοκτήτριες εταιρείες, αυτές θα πρέπει να παραστούν διά εκπροσώπου τους νόμιμα εξουσιοδοτημένου με πληρεξούσιο. 

Τα σχετικά πληρεξούσια πρέπει να κατατεθούν στα γραφεία της ΕΕΕ το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017 και ώρα 17.00».

Σημειώνεται ότι από προχθές ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής είχε αναφερθεί στην επέκταση της ισχύος της εθελοντικής εισφοράς για έναν ακόμη χρόνο και η «Ν» είχε επισημαίνει: «Συνεπώς για την επέκταση για έναν χρόνο της εθελοντικής εισφοράς θα πρέπει προφανώς να υπάρξει και η σύμφωνη γνώμη των συμβαλλόμενων Ελλήνων εφοπλιστών, καθήκον που θα αναλάβει να φέρει εις πέρας η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών».

«Η ναυτιλία θα δώσει κατανόηση προκειμένου να διευκολύνει την Ελλάδα. Είναι δεδομένο ότι θα πάνε τα πράγματα εκεί. Έγινε η κουβέντα που έπρεπε να γίνει με τον εφοπλιστικό κόσμο και νομίζω -για να μην πω κάτι παραπάνω- ότι επεδείχθη κατανόηση» δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής. 

Η εθελοντική εισφορά της ναυτιλίας, που θα αποδώσει επιπλέον 420 εκατ. ευρώ στα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου την τετραετία 2014-2017, ισχύει με βάση το συνυποσχετικό που υπεγράφη μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της πολιτείας, εκπροσωπούμενους από τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη και τον τέως πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και λήγει το 2017.

Η εφοπλιστική κοινότητα ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα της ΕΕΕ και σχεδόν στο σύνολό της συνυπέγραψε το συνυποσχετικό, όπως αναμένεται να γίνει και τώρα για την επέκτασή του για έναν ακόμη χρόνο.

Παράλληλα με το μέτρο της εθελοντικής εισφοράς, η ΕΕΕ είχε προτείνει και επιβάλλεται από το 2013 ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (έπειτα από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). 

Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας.  Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους.  

Το φορολογικό πλαίσιο
Σε ό,τι αφορά την υπόθεση της διερεύνησης του ελληνικού φορολογικού ναυτιλιακού συστήματος από την Ευρωπαία επίτροπο Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει φτάσει σε ένα κρίσιμο στάδιο και σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» η επίτροπος αναμένει την κατάθεση ενός νέου φακέλου από το υπουργείο Οικονομικών, φάκελος που καταρτίζεται σε στενή συνεργασία και με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή. Πάντως, όπως όλοι συμφωνούν στην Ακτή Μιαούλη, είναι πολύ δύσκολο να ληφθεί μία απόφαση σε βάρος της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας, καθώς θεωρούν ότι η Επιτροπή είναι πολύ δύσκολο να «πυροβολήσει τα πόδια της».