Με ραγδαίους ρυθμούς επεκτείνεται ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, ο οποίος φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στο διεθνή λιμενικό ανταγωνισμό. Η τελευταία κίνηση στη σκακιέρα είναι οι κινήσεις που κάνει για να εξαγοράσει το 15% της Shanghai International Port Group (SIPG).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με ραγδαίους ρυθμούς επεκτείνεται ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, ο οποίος φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στο διεθνή λιμενικό ανταγωνισμό. Η τελευταία κίνηση στη σκακιέρα είναι οι κινήσεις που κάνει για να εξαγοράσει το 15% της Shanghai International Port Group (SIPG).
Για να αποκτήσει 3,48 δισ. μετοχές του μεγαλύτερου λιμανιού της Κίνας, θα καταβάλει 3 δισ. δολάρια περίπου. Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο εταιρειών, χθες υπογράφηκαν στο λιμάνι του Πειραιά δύο μνημόνια συνεργασίας. Το πρώτο υπεγράφη ανάμεσα στην Cosco Shipping Group και τη Shanghai International Port Group και το δεύτερο ανάμεσα στην SIPG και τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά. Το ΜΟU υπεγράφη από τον Αθανάσιο Λιάγκο, σύμβουλο διοίκησης και μέλος του δ.σ. της ΟΛΠ Α.Ε. και τον πρόεδρο του Shanghai International Port Group Chen Xuyuan, παρουσία του Han Zheng, μέλος του πολιτικού γραφείου της κεντρικής επιτροπής του κομμουνιστικού κόμματος Κίνας και γραμματέα της δημοτικής επιτροπής Σαγκάη του κομμουνιστικού κόμματος Κίνας και του προέδρου της China Cosco Shipping Captain Xu Lirong.
Η κίνηση αυτή αναδεικνύει ακόμη περισσότερο τη στρατηγική θέση του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη και ιδιαίτερα στο θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού. Οι τομείς συνεργασίας που αναφέρονται στο μνημόνιο είναι οι εξής: μελέτες έργων, εκπαίδευση προσωπικού, ανταλλαγή πληροφοριών, τεχνική βοήθεια. Ο βασικός στόχος που επιδιώκεται μέσα από τη στενή συνεργασία στους παραπάνω τομείς είναι η ανάπτυξη συνεργειών που θα βελτιώσουν τις εμπορικές συναλλαγές και θα δημιουργήσουν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα για από κοινού συζητήσεις των δύο λιμένων με τις ναυτιλιακές εταιρείες με στόχο την περαιτέρω βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Σύμφωνα με δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα, το λιμάνι της Σαγκάης είναι το μεγαλύτερο της Κίνας και με το μνημόνιο που υπέγραψαν οι δύο εταιρείες θα ενισχυθεί περαιτέρω η θέση του ΟΛΠ στις συνδυασμένες μεταφορές.
Στη Μεσόγειο
Ταυτόχρονα ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Κίνας «απλώνεται» και στη Μεσόγειο κάνοντας «είσοδο» στην αγορά της Ισπανίας. Πιο συγκεκριμένα εξαγόρασε έναντι 224 εκατ. δολαρίων το 51% των μετοχών της Noatum Ports, που διαχειρίζεται λιμενικές εγκαταστάσεις στη Βαλένθια και το Μπιλμπάο, καθώς και σιδηροδρομικούς σταθμούς στη Μαδρίτη και τη Σαραγόσα. Επίσης το 2015 η Cosco είχε καταβάλει 918,8 εκατομμύρια δολάρια για την εξαγορά του 64,5% του μεγαλύτερου ιδιωτικού λιμανιού της Τουρκίας, Kumport Terminal, στον κόλπο του Μαρμαρά. Το λιμάνι έχει δυνατότητα διακίνησης περίπου 2,5 εκατ. teu ετησίως.
Ο κινεζικός όμιλος διαθέτει επίσης συμφέροντα τόσο στο Port Said όσο και στην Αμβέρσα.
Τα τελευταία τρία χρόνια πραγματοποιεί ένα ράλι νέων επενδύσεων σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να συνεισφέρει στην υλοποίηση του σχεδίου της κινεζικής κυβέρνησης, το «One Belt One Road», που θα ενώνει εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη τόσο από ξηράς όσο και από τη θάλασσα.
Για τον λόγο αυτό έχει λάβει πίστωση ύψους 26 δισ. δολ. από την China Development Bank. Η χρηματοδότηση επεκτείνεται μέχρι και το 2021 και παρέχεται, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, για να υποστηριχθεί η ανάπτυξη των επιχειρήσεων της κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας. Η χρηματοδότηση θα δίδεται μέσω διαφόρων χρηματοοικονομικών προϊόντων, με στόχο την εξυπηρέτηση της στρατηγικής της Κίνας «One Belt, One Road», αλλά και την ενίσχυση των προσπαθειών για εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων στην κρατική επιχείρηση.
Η συμφωνία χρηματοδότησης μεταξύ Cosco Shipping και CDB για το διάστημα 2017-2021 έχει ως στόχο την υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων και την προώθηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων της Cosco Shipping, σύμφωνα με τον Hu Huaibang, πρόεδρο της CDB.
Στον Πειραιά
Το λιμάνι του Πειραιά είναι το κέντρο γύρω από το οποίο εξαπλώνεται ο κινεζικός όμιλος στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο. Μάλιστα ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ φιλοδοξεί μέχρι το 2019 να έχει περάσει στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο από την τρίτη που είναι τώρα. Το 2016 έκλεισε με 3,67 εκατ. teu, πίσω από το λιμάνι του Αλχεθίρας που είναι το πρώτο container terminal με 4,76 εκατ. teu, ενώ δεύτερο είναι αυτό της Βαλένθια με 4,72 εκατ. teu.
Το 2018 ο στόχος είναι να φτάσει στη δεύτερη θέση και το 2019 να ανέβει στην πρώτη ανάμεσα στα μεσογειακά λιμάνια. Την επισήμανση αυτή έκανε πρόσφατα ο εμπορικός διευθυντής της ΣΕΠ Α.Ε. Αναστάσιος Βαμβακίδης. Οι εκτιμήσεις για το 2017 κάνουν λόγο για διακίνηση περισσότερων από 4 εκατ. teu στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Τους προβλήτες διαχειρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της Cosco, ενώ το μεγάλο στοίχημα είναι ο προβλήτας Ι που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ, αφού κινείται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς.
Το μεγάλο λιμάνι της χώρας έχει κερδίσει τα φορτία της νεοσυσταθείσας συμμαχίας «The Alliance», που αποτελείται από τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών NYK Line, MOL, «K» Line, Hapag-Lloyd, Yang Ming Line και United Arab Shipping Company.
Παράλληλα, η PCT φαίνεται ότι καταφέρνει να μαζέψει τα φορτία των εταιρειών που βρίσκονται στη συμμαχία της Cosco στο μεγάλο λιμάνι. Η «Ocean Alliance», που αποτελείται από τις China Cosco Shipping, Evergreen Line, CMA CGM και την OOCL, έχει ενισχύσει ιδιαίτερα τα φορτία της στην Ελλάδα. Εκτός από τη ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου Cosco, βάση για τα φορτία της στην Ανατολική Μεσόγειο έχει κάνει το λιμάνι του Πειραιά και η Evergreen, ενώ και η OOCL αναμένεται να φέρει φορτία στο Πειραιά, ειδικά αν εξαγοραστεί τελικά από τον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα.
Ναυπήγηση VLCC
Η Cosco έχει λάβει δάνειο 4,2 δισ. δολ. προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη ναυπήγηση 59 υπό κατασκευή πλοίων από την Export-Import Bank of China. Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος μέσω της πίστωσης που έλαβε θα χρηματοδοτήσει τη ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων VLCC, valemax bulkers, αλλά και containerships άνω των 14.000 teu. Επιπλέον η Cosco λαμβάνει και επιδότηση από το κράτος για τα πλοία αυτά, με την προϋπόθεση ότι πουλάει παλαιότερα πλοία του στόλου της για scrap. Η συγχώνευση Cosco Group με το δεύτερο μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο της χώρας, τη China Shiping Group, δημιούργησε έναν τεράστιο όμιλο, που στο orderbook διαθέτει 10 valemax, 9 VLCC, και 25 containerships άνω των 14.000 teu, εκ των οποίων τα 17 είναι πάνω από 19.000 teu.