Στον «μεγεθυντικό φακό» βάζει τα σκάφη αναψυχής το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να σταματήσει το φαινόμενο των παράνομων ναύλων στις ελληνικές θάλασσες, που τα τελευταία χρόνια έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στον «μεγεθυντικό φακό» βάζει τα σκάφη αναψυχής το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να σταματήσει το φαινόμενο των παράνομων ναύλων στις ελληνικές θάλασσες, που τα τελευταία χρόνια έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις.
Με αφορμή τις τελευταίες επιτυχίες του Λιμενικού Σώματος, που σταμάτησαν τις τελευταίες ημέρες τρία σκάφη τα οποία έκαναν μη νόμιμες κρουαζιέρες στην Ελλάδα, ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής επισημαίνει στη «Ν»: «Η πάταξη του φαινομένου των παράνομων ναυλώσεων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Είναι συντονισμός δράσεων και απαιτεί μεθοδικότητα και συνέργειες πολλών Αρχών του Δημοσίου. Κάθε μέρα επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες και πάντα αναλαμβάνεται η ενδεδειγμένη κάθε φορά δράση. Είμαστε αποφασισμένοι να τσακίσουμε το φαινόμενο αυτό, να τερματίσουμε τη φοροδιαφυγή που προκαλείται και να φέρουμε νέα έσοδα στα δημόσια ταμεία».
Σύμφωνα με τον κ. υπουργό, «υπάρχει ένα οργανωμένο δίκτυο που δραστηριοποιείται στις παράνομες ναυλώσεις τα τελευταία πέντε χρόνια. Κυρίως είναι ναυτικοί πράκτορες και ναυλομεσίτες, που συντονίζονται μέσω του Ίντερνετ. Το Διαδίκτυο είναι ο χώρος δράσης. Τα μεγαλύτερα πακέτα κλείνονται ηλεκτρονικά. Η κατάργηση, με τον προηγούμενο νόμο, της διάταξης που απαγόρευε τη διαφήμιση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής για εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής με καταβολή ναύλου, στέρησε από τις Αρχές τη δυνατότητα να επιβάλουν κυρώσεις και πρόστιμα που θα λειτουργούσαν αποτρεπτικά σε κάποιο βαθμό. Τώρα στο νομοσχέδιο του υπουργείου η διάταξη αυτή επανέρχεται βελτιωμένη και πιστεύουμε, με τη συνδρομή των υπηρεσιών δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος, ότι θα υπάρξουν σημαντικά αποτελέσματα και προληπτικά αλλά και κατασταλτικά. Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει διάταξη για απαγόρευση απόπλου πλοίου που έχει εντοπιστεί και βεβαιωθεί ότι ενεργεί παράνομη ναύλωση».
Λειτουργία μητρώου
Τις ηλεκτρονικές εφαρμογές, το μέσο δηλαδή το οποίο, σύμφωνα με τον κ. υπουργό, χρησιμοποιήθηκε από τα κυκλώματα, προκειμένου να πάρει διαστάσεις το φαινόμενο των παράνομων ναύλων στη χώρα μας, θα χρησιμοποιήσει το υπουργείο προκειμένου να βάλει σε τάξη το κλάδο. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Κουρουμπλή, είναι θέμα ημερών να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό μητρώο σκαφών αναψυχής, ιδιωτικών και επαγγελματικών.
«Όλα τα πλοία του είδους πρέπει να καταχωρηθούν με τα πλήρη στοιχεία τους, την ιδιότητά τους, την ιδιοκτησία τους και τα ειδικά χαρακτηριστικά τους. Το μητρώο θα είναι η πλήρης εικόνα κάθε σκάφους. Είναι εργαλείο ουσιαστικού ελέγχου, προστασίας του κατόχου του σκάφους και μηχανισμός της δημόσιας αρχής για λήψη αποφάσεων. Κυρίως όμως είναι πάταξη της γραφειοκρατίας, που απαιτούσε πλήθος εμπλεκομένων με τον θαλάσσιο τουρισμό ατόμων να συνωστίζονται στα λιμεναρχεία, στα τελωνεία, τις ΔΟΥ και στο ΥΝΑΝΠ για ένα χαρτί. Με το μητρώο τα πλοία με σημαία Ελλάδας, Ε.Ε. και τρίτων χωρών, που κυκλοφορούν στα χωρικά μας ύδατα, πρέπει να καταχωρηθούν σε ηλεκτρονική πλατφόρμα στο ΤΑΧΙSnet» σημειώνει ο υπουργός και προσθέτει: «Εκτός από το μητρώο σχεδιάζουμε την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής, με σκοπό ένα πλοίο που εισέρχεται σε οποιοδήποτε λιμάνι της χώρας, να ειδοποιεί τη Λιμενική Αρχή για την είσοδό του. Να δηλώνει το είδος του, να αιτείται ηλεκτρονικά χώρο ελλιμενισμού ή προσόρμησης από τον φορέα διοίκησης του λιμένα, να καταβάλει με ηλεκτρονική πληρωμή, κάθε τέλος, φόρο ή απαίτηση, έτσι ώστε όταν αποπλέει να είναι ελεύθερο από κάθε απαίτηση και αυτό να φαίνεται με ειδικό χρώμα στην εφαρμογή».
Επίσης, στο υπουργείο Ναυτιλίας έχει οργανωθεί και λειτουργεί ειδικό παρατηρητήριο για καταγγελίες, ακόμα και ανώνυμες, κάθε μη νόμιμης δραστηριότητας στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού. Όλες οι καταγγελίες ελέγχονται και κινούνται οι αντίστοιχες διαδικασίες ελέγχου και κυρώσεων.
Οι επαγγελματίες στη μάχη για την φοροαποφυγή
Για εκατοντάδες σκάφη που πλέουν στα ελληνικά πελάγη με σημαίες διάφορων χωρών και τα οποία δραστηριοποιούνται ανεξέλεγκτα για εμπορικούς σκοπούς στερώντας έσοδα από το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και τους επαγγελματίες του χώρου, κάνει λόγο σε δηλώσεις του στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού Αντώνης Στελλιάτος (φωτογραφία). Όσον αφορά τις τελευταίες εξελίξεις, ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ επισημαίνει στη «Ν»: «Μετά από τέσσερα χρόνια που έχει ξεσπάσει αυτό το φαινόμενο, επιτέλους κάτι γίνεται. Θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο το 90% των επαγγελματικών σκαφών με ελληνική σημαία να είναι δεμένα στις μαρίνες χωρίς αντικείμενο, αφού δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα άλλα σκάφη που λειτουργούν παράνομα». «Αυτά τα σκάφη δεν πληρώνουν ΦΠΑ, δεν κάνουν ναυλοσύμφωνα, δεν καταβάλλουν εισφορές και δεν πληρώνουν φόρους» σημειώνει ο κ. Στελλιάτος και προσθέτει ότι σε αυτή τη χώρα υπάρχουν νόμοι και πρέπει να τηρούνται.
Αφού εξέφρασε την εμπιστοσύνη του προς το πρόσωπο του κ. Κουρουμπλή ότι θα περιορίσει τις παράνομες δραστηριότητες, δήλωσε ότι στις εποχές που ζούμε χρειάζονται συνέργειες. Για τον λόγο αυτό όταν κατά τη διάρκεια του Posidonia Sea Tourism Forum ετέθη το ζήτημα των παράνομων ναυλώσεων σε σχέση με τα ζητήματα του καμποτάζ δεσμεύτηκε ο ίδιος ως πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ, αλλά και η MYBA (Mediterranean Yachting Brokers Association) ότι θα υπάρξει στο εγγύς μέλλον μια συνάντηση ώστε να βρεθεί τρόπος όλα τα σκάφη να μπορούν να λειτουργήσουν επαγγελματικά στην Ελλάδα, με τους ίδιους όρους. «Όρους που να διασφαλίζουν ότι θα υπάρξει ένα φιλικό περιβάλλον για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα, ώστε να μετατραπούμε σταδιακά σε κέντρο του παγκόσμιου yachting».
Σύμφωνα με τον κ. Στελλιάτο, σε μια τέτοια περίπτωση η ΕΠΕΣΤ θα γίνει αρωγός ώστε να διευκολυνθεί οποιαδήποτε εταιρεία επιθυμεί να λειτουργήσει τα σκάφη της νόμιμα στην Ελλάδα και να εκδίδονται επαγγελματικές άδειες εντός 15 ημερών. «Έτσι πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να γίνουμε το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού όχι μόνο για τη Μεσόγειο, αλλά για όλο τον κόσμο» τόνισε.