Αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων για τα αυτοκίνητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα ισχύουν από το 2009 με την εφαρμογή του Κανονισμού Euro 5 που ψηφίστηκε χθες στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό Euro 5, το όριο εκπομπής αζωτοξειδίων για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα ορίσθηκε στα 180 mg/km. Ο ευρωβουλευτής Νίκος Βακάλης (ΝΔ) πρότεινε δραστική μείωση αυτού του ορίου στα 80 mg/km για την περίοδο του Euro 6, που θα ισχύσει από το 2014, και η πρόταση υιοθετήθηκε από την Ολομέλεια.
«Αυτήν τη στιγμή, στην ανταγωνιστική αγορά των ΗΠΑ, οι προδιαγραφές "Tier 2" θέτουν ως όριο για τα ΝΟx τα 44 mg/km, με εφαρμογή που ξεκίνησε σταδιακά το 2004 και ολοκληρώνεται το 2007 για τα επιβατικά και τα ελαφρά φορτηγά οχήματα. Παρόλο που το όριο αυτό των ΗΠΑ έμοιαζε μέχρι πρόσφατα υπερβολικά φιλόδοξο για να μπορεί να επιτευχθεί, ήδη μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά μοντέλο που πληροί τις αυστηρές αυτές προδιαγραφές, ενώ και άλλες εταιρείες ανακοίνωσαν ότι εντός του 2007/2008 θα έχουν πετύχει τον ίδιο στόχο», δήλωσε ο κ. Βακάλης.
Στόχοι του Euro 5 με ισχύ από 1 Σεπτεμβρίου 2009
- Mείωση των επιτρεπτών ορίων εκπομπών για τα αέρια που επιβαρύνουν το όζον αλλά και για τα πολύ μικρά σωματίδια (μείωση του ορίου στα 5 mg/km για όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων, βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα). Τα όρια για τα αζωτοξείδια μειώνονται στα 60 mg/km για τα βενζινοκίνητα και στα 180 mg/km για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα
- Tα μέτρα για τη συμμόρφωση κατά τη χρήση θα ελέγχονται για διάστημα 5 ετών ή 100.000 km, όποιο από τα δύο συμβεί πρώτο. Η δε δοκιμή των συστημάτων ελέγχου της ρύπανσης θα πρέπει να καλύπτει 160.000 km (αντί των 80.000 σήμερα)
- Tα SUV οχήματα (τύπου τζιπ) παύουν να θεωρούνται ως ελαφρά εμπορικά και άρα ισχύουν και γι' αυτά οι ίδιες προδιαγραφές εκπομπών με τα επιβατηγά, με εξαίρεση τα οχήματα που θα προορίζονται για την εξυπηρέτηση ειδικών κοινωνικών αναγκών (ανάπηροι, πολυμελείς οικογένειες)
- Nα κάνει διαθέσιμες όλες τις πληροφορίες κατασκευής και επισκευής των οχημάτων με τυποποιημένο τρόπο και μέσω Διαδικτύου σε όλους τους εμπόρους και στους σταθμούς επισκευής αυτοκινήτων. Αυτό, εκτός του ότι θα εξασφαλίσει σωστή συντήρηση και λειτουργία των αυτοκινήτων, θα δώσει και μια μεγάλη ώθηση στις πολυπληθείς μικρομεσαίες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις επισκευής οχημάτων.