Έπειτα από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα υποτονικών ελέγχων, η πολιτεία δείχνει έτοιμη να κάνει πολύ πιο αισθητή την παρουσία της στην αγορά καυσίμων, με ένα συγκεκριμένο πλάνο συντονισμένων δράσεων για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Έπειτα από ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα υποτονικών ελέγχων, η πολιτεία δείχνει έτοιμη να κάνει πολύ πιο αισθητή την παρουσία της στην αγορά καυσίμων, με ένα συγκεκριμένο πλάνο συντονισμένων δράσεων για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.
Αυτή είναι η αίσθηση που αποκόμισαν οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κατά τη συνάντησή τους την περασμένη εβδομάδα με τον κ. Γιώργο Πιτσιλή, διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Έτσι, με βάση το πλάνο που τους παρουσίασε ο κ. Πιτσιλής, οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΠΕ δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι πως «κάτι αρχίζει να κινείται» προς την κατεύθυνση εντατικοποίησης των ελέγχων και καλύτερης «στόχευσής» τους, ώστε σύντομα να σταλεί στην αγορά το μήνυμα της ενισχυμένης κρατικής εποπτείας.
«Κατ’ αρχάς, όπως ενημερωθήκαμε, έχουν ξεκινήσει ήδη να διασταυρώνονται στοιχεία από το σύστημα εισροών-εκροών, στα τμήματα της αλυσίδας διακίνησης καυσίμων (π.χ., πρατήρια) όπου είναι εγκατεστημένο.
Επίσης, μας έκανε θετική εντύπωση ότι η ΑΑΔΕ έχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για το πώς θα προχωρήσει από εδώ και πέρα. Έτσι, ακόμη κι αν θεωρούμε πως ορισμένα βήματα θα μπορούσαν να γίνουν πιο γρήγορα, όπως για παράδειγμα η επέκταση του συστήματος εισροών-εκροών σε όλη την αλυσίδα, είναι σημαντικό ότι υπάρχει πλέον συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας για την υλοποίησή τους», λέει στη «Ν» ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΪΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Σύμφωνα με τον κ. Ρομπέρτο Καραχάννα, γενικό διευθυντή Εγχώριας & Διεθνούς Εμπορίας του Ομίλου ΕΛΠΕ και αντιπρόεδρο του Συνδέσμου, κατά τη συνάντηση ο επικεφαλής της Αρχής τοποθέτησε στα τέλη του 2018 την ολοκλήρωση της πλήρους επέκτασης του συστήματος. «Αν και το χρονικό διάστημα είναι μεγάλο, από την άλλη πλευρά κατανοώ πως τυχόν επίσπευση θα μπορούσε να αυξήσει το ρίσκο να εμφανιστούν προβλήματα.
Ένα ακόμη γεγονός που αμβλύνει τις ενστάσεις για τη χρονική μετάθεση είναι πως στην πορεία θα αξιοποιούνται όλα τα ενδιάμεσα τμήματα του συστήματος, από τη στιγμή που θα προστίθενται» σημειώνει ο εκπρόσωπος του ΣΕΕΠΕ.
Ο κ. Καραχάννας εκτιμά πως ένα ακόμη αισιόδοξο στοιχείο που προέκυψε από τη συνάντηση είναι πως η Αρχή σχεδιάζει στοχευμένες κινήσεις, για να «απαντήσει» στα πιο συνηθισμένα κρούσματα παραβατικότητας. «Για παράδειγμα, πλέον σχεδιάζεται η εφαρμογή της ιχνηθέτησης στο ναυτιλιακό πετρέλαιο και το πετρέλαιο θέρμανσης, η οποία μάλιστα δρομολογείται να εφαρμοστεί αρκετά γρήγορα. Αντίθετα, μέχρι σήμερα, συζητιόταν η χρήση ιχνηθετών σε όλα τα καύσιμα, κάτι που θα σήμαινε ένα τεράστιο κόστος για τις εταιρείες του κλάδου, με τον κίνδυνο το μέτρο να μείνει αναξιοποίητο για χρόνια, όπως έχει γίνει με το σύστημα εισροών-εκροών», συμπληρώνει.
Παράλληλα, όπως προσθέτει, η Αρχή θα δώσει βάρος και στον έλεγχο του υγραερίου κίνησης, το οποίο πλήττεται επίσης από το λαθρεμπόριο.
Όπως συμπληρώνει ο κ. Αληγιζάκης, ο επικεφαλής της Αρχής ανέφερε επίσης ότι θα ξεκινήσουν άμεσα οι έλεγχοι με τα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα του ΚΕΔΑΚ, οι οποίοι πάντως μειώθηκαν πέρυσι κατά 53%, συγκριτικά με το 2014, όπως ανέφερε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης σε απάντησή του σε ερώτηση του βουλευτή κ. Γιάννη Μανιάτη. Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου δήλωσαν πως ο ΣΕΕΠΕ είναι διατεθειμένος να συμβάλει τόσο οικονομικά όσο και σε τεχνογνωσία, ώστε τα οχήματα να βγουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα ξανά στους δρόμους.