Σαν προειδοποίηση για μία χειρότερη χρονιά από την περσινή ηχούν στον κλάδο της ακτοπλοΐας τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που ανακοίνωσαν χθες η Minoan Lines και μία ημέρα πριν η Attica Group. Και οι δύο εταιρείες, στις λιτές κατά τα άλλα ανακοινώσεις τους, κάνουν αναφορά στην αρνητική επίδραση που έχει φέτος το κόστος καυσίμων στα λειτουργικά τους αποτελέσματα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σαν προειδοποίηση για μία χειρότερη χρονιά από την περσινή ηχούν στον κλάδο της ακτοπλοΐας τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που ανακοίνωσαν χθες η Minoan Lines και μία ημέρα πριν η Attica Group. Και οι δύο εταιρείες, στις λιτές κατά τα άλλα ανακοινώσεις τους, κάνουν αναφορά στην αρνητική επίδραση που έχει φέτος το κόστος καυσίμων στα λειτουργικά τους αποτελέσματα.
Οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2017 σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και πλησίασαν τα 370 ευρώ ο τόνος (τα καύσιμα για συμβατικά πλοία), αν και παραμένουν σε χαμηλά σχετικά επίπεδα όταν συγκρίνονται με τα ιστορικά υψηλά των 640 ευρώ ο τόνος του Μαρτίου 2012, ή τη μέση τιμή των περίπου 500 ευρώ ο τόνος το 2014.
Με μειωμένα κέρδη οι Μινωικές Γραμμές
Η επίπτωση των υψηλότερων σε σύγκριση με πέρυσι τιμών των διεθνών ναυτιλιακών καυσίμων έγινε αισθητή στα αποτελέσματα της Minoan Lines που ανακοινώθηκαν χθες. Η θυγατρική εταιρεία του ομίλου Grimaldi, με έδρα το Ηράκλειο, ανακοίνωσε μεν κέρδη, αλλά πολύ μειωμένα σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Ειδικότερα, κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2017 τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) της Minoan Lines ανήλθαν σε 4 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 0,2 εκατ. ευρώ.
Όπως τονίζει η εταιρεία, «τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου επηρεάστηκαν σημαντικά από τη μεγάλη αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων που διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016 και όπως εκτιμούμε θα επιδράσουν αρνητικά στο ετήσιο αποτέλεσμα του 2017».
Η Minoan δεν δημοσιοποίησε άλλα στοιχεία για τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου, όπως π.χ. τα έσοδα, τα οποία, όμως, εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένα σε σχέση με πέρυσι και μη συγκρίσιμα, καθώς φέτος δραστηριοποιείται με δύο πλοία στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο, ενώ έχει αναλάβει και τη γενική πρακτόρευση στην Ελλάδα της Grimaldi Euromed SpA. Πέρυσι είχε άλλα δύο πλοία στις γραμμές της Αδριατικής και είχε επίσης ναυλώσει ένα δικό της σε άλλη εταιρεία του ομίλου. Τα έσοδα του πρώτου τριμήνου του 2016 είχαν ανέλθει στα 32,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ήταν 4 εκατ. ευρώ και ήταν η καλύτερη επίδοση των Μινωικών Γραμμών επί των καθαρών κερδών κατά το πρώτο τρίμηνο μετά την είσοδό τους στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Τα EBITDA ήταν στα 8,5 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, με το πρώτο τρίμηνο παραδοσιακά να εμφανίζει το χαμηλότερο επίπεδο κίνησης και εσόδων συγκριτικά με τα άλλα τρίμηνα του έτους.
Ζημίες 4 εκατ. ευρώ για την Attica Group
Τα καύσιμα επηρέασαν και τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου της Attica Group. H εταιρεία ανακοίνωσε αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) με ζημιές ύψους 4 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 5,74 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, γεγονός που σημαίνει και αυξημένες ζημίες μετά φόρων για το πρώτο τρίμηνο του 2017.
«Η απόκλιση στο EBITDA μεταξύ των δύο τριμήνων οφείλεται στον διπλασιασμό περίπου του κόστους καυσίμων και λιπαντικών, λόγω της σημαντικής αύξησης των τιμών των καυσίμων» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Ο όμιλος Attica ανακοίνωσε επίσης ενοποιημένες πωλήσεις ύψους 44,83 εκατ. ευρώ έναντι 43,85 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο 2016 (αύξηση 2,2%). Κατά την περίοδο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2017 διακινήθηκαν με τα πλοία του ομίλου συνολικά 535 χιλ. επιβάτες έναντι 533 χιλ. το πρώτο τρίμηνο του 2016, 79 χιλ. Ι.Χ. οχήματα έναντι 71 χιλ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο και 68 χιλ. φορτηγά οχήματα έναντι 65 χιλ. το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Εκτελέστηκαν συνολικά 6,1% περισσότερα δρομολόγια σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2016. Η αύξηση των δρομολογίων προέρχεται από την αγορά της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η διοίκηση συνεχίζει να εξετάζει σχέδια ενίσχυσης του κύκλου εργασιών του ομίλου με νέους συνδυασμούς δρομολογίων, την περαιτέρω ανάπτυξή του σε νέες διεθνείς αγορές και παράλληλα επεκτείνει τη δραστηριότητα της συγγενούς Africa Morocco Links (AML), υπογραμμίζει η εταιρεία.