Την ολοκλήρωση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για το αεροδρόμιο Καστελίου ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, υπογράφοντας την απόφαση για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού».
Την ολοκλήρωση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για το αεροδρόμιο Καστελίου ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, υπογράφοντας την απόφαση για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού».
Ξεπερνώντας διαχειριστικά λάθη, εμπλοκές και καθυστερήσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και ένα αποτυχημένο διαγωνισμό, που διακινδύνευσαν σοβαρά την υλοποίηση και την τύχη του έργου εδώ και 17 χρόνια, σήμερα, η δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης είναι γεγονός, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο, σημειώνοντας ότι «η νέα αυτή επένδυση ύψους άνω του 850 εκ ευρώ, που θα πραγματοποιηθεί με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, διαψεύδει τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού που τόσους μήνες δίνουν απεγνωσμένες μάχες, για να πείσουν ότι το έργο καθυστερεί και δεν πρόκειται να υλοποιηθεί».
Το υπουργείο επισημαίνει ότι προηγήθηκε από την πολιτική ηγεσία του ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού με βάση τη φιλοσοφία της κυβέρνησης από την οποία θα διαπνέονται εφεξής τα έργα με σύμβασης παραχώρησης. Οι αλλαγές στη δομή του διαγωνισμού έκλεισαν με την απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πριν από ενάμιση χρόνο στην οποία εγκρίθηκαν τα Τεύχη Μεταβολών για τη Σύμβαση Παραχώρησης.
Όπως επισημαίνει, οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και ακολούθως τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται στην Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου καθώς:
Σύμφωνα με το υπουργείο, τα παραπάνω σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για πρώτη φορά ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων τόσο για τον αερολιμένα όσο και για τις οδικές συνδέσεις, αλλά ταυτόχρονα έχει εξασφαλιστεί η εξεύρεση χρηματοδότησης των αρχαιολογικών ερευνών πριν την έναρξη της περιόδου Παραχώρησης, καθιστά πλήρως επιτεύξιμο τον στόχο υλοποίησης του Έργου εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος χωρίς καθυστερήσεις.
Τα επόμενα βήματα μέχρι την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης
Εντός των επομένων δύο μηνών θα πρέπει να ολοκληρωθούν:
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης που συνίσταται σε:
Όλες τις απαραίτητες έρευνες, μελέτες, κατασκευές, συστήματα και εξοπλισμό για τη λειτουργία του Νέου Αερολιμένα, που θα αντικαταστήσει το σημερινό εν λειτουργία αεροδρόμιο Ηρακλείου στην περιοχή της Αλικαρνασσού. Το Νέο Αεροδρόμιο Καστελίου χωροθετείται σε επαφή με το στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Νομού Ηρακλείου και θα λειτουργεί παράλληλα μ’ αυτό. Το Αεροδρόμιο θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ’ ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ’ ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.
Ο νέος αερολιμένας επίσης θα περιλαμβάνει με βάση την Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου:
Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, ο σχεδιασμός του νέου διεθνούς Αερολιμένα, υπερκαλύπτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, τη λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης. Ενδεικτικά αναφέρονται:
Επισημαίνει ακόμη πως με δεδομένο ότι το έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της Σύμβασης Παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και οικονομικές επιπτώσεις.
Χρ. Σπίρτζης: Η χώρα αφήνει πίσω το χρεοκοπημένο πολιτικό κατεστημένο
«Σήμερα γίνεται πραγματικότητα ένα έργο που δοκιμάστηκε από τις πολυετείς εμπλοκές και καθυστερήσεις εξαιτίας των ατελέσφορων σχεδιασμών και της αναποτελεσματικότητας των πολιτικών δυνάμεων που χειρίστηκαν την τύχη του στο παρελθόν, η χώρα γυρίζει σελίδα και μαζί και τα έργα υποδομών που πλέον σχεδιάζονται και υλοποιούνται σε άλλη λογική» δήλωσε ο κ. Σπίρτζης και πρόσθεσε:
«Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι ένα έργο το οποίο δεν θα εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο αυτούς θα το εκτελέσουν και θα το εκμεταλλευτούν. Εάν και στο παρελθόν προγραμματίζονταν σ’ αυτή την κατεύθυνση τα έργα παραχώρησης και σύμπραξης, σήμερα η χώρα θα είχε άλλη εικόνα. Η χώρα γυρίζει σελίδα και αφήνει πίσω της το χρεοκοπημένο πολιτικό κατεστημένο που σχεδίασε έργα για τους λίγους και ισχυρούς και ο ελληνικός λαός τα πλήρωσε χρυσάφι».