Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 22 Μαΐου 2017 08:13

Με αιγυπτιακή συμμαχία η ενίσχυση του home port στο λιμάνι Πειραιά

Επιχείρηση κρουαζιέρα με τον «κωδικό Αίγυπτος» θα τρέξει όλη την εβδομάδα στην Αθήνα, με αφορμή την πραγματοποίηση του Posidonia Sea Tourism Forum.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

 Επιχείρηση κρουαζιέρα με τον «κωδικό Αίγυπτος» θα τρέξει όλη την εβδομάδα στην Αθήνα, με αφορμή την πραγματοποίηση του Posidonia Sea Tourism Forum. Η ελληνική κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να ενισχύσει άμεσα τις κρουαζιέρες με βάση το λιμάνι του Πειραιά και σε συνεργασία με τις αιγυπτιακές αρχές αναμένεται ότι θα έχουν εκτεταμένες συζητήσεις με τις εταιρείες προκειμένου να γίνουν πραγματικότητα από το 2018 οι επταήμερες κρουαζιέρες από τον Πειραιά με προορισμούς τόσο την Αίγυπτο όσο και την Κύπρο.  

Στελέχη με πολύ μεγάλη εμπειρία στην κρουαζιέρα, πάντως, τόνισαν στη «Ν» ότι οι πιθανότητες να «ανοίξει» η Αίγυπτος από την επόμενη χρονιά είναι περιορισμένες, αλλά οι συζητήσεις αυτές είναι πολύ πιθανό να δώσουν στον Πειραιά αλλά και σε ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας το «πλεονέκτημα» σε σχέση με τον ανταγωνισμό για το 2019.

Οι εξελίξεις των τελευταίων δύο ετών τόσο στην Αίγυπτο όσο και στην Τουρκία, αλλά και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου έχουν απομακρύνει τα κρουαζιερόπλοια από την περιοχή, αφού ο μοναδικός ασφαλής προορισμός θεωρείται η χώρα μας.

Ωστόσο, η Αίγυπτος προσφέρει φέτος «γη και ύδωρ» προκειμένου να επιστρέψουν τα κρουαζιερόπλοια στα λιμάνια της. Τις προθέσεις της γειτονικής χώρας «διάβασαν» στην κυβέρνηση (υπουργεία Τουρισμού και Ναυτιλίας) και ανέλαβαν πρωτοβουλία προκειμένου να επωφεληθεί η χώρα μας και το λιμάνι του Πειραιά από μια τέτοια εξέλιξη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», ήδη έχουν ενημερωθεί τουλάχιστον δύο εταιρείες κρουαζιέρας, η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο Royal Caribbean, αλλά και η Celestyal Cruises, η μοναδική εταιρεία που εδρεύει στην Ελλάδα.

Στο τραπέζι των συζητήσεων αναμένεται να καθίσει και ο ΟΛΠ, ο οποίος θα ήθελε πολύ να εξελιχθούν θετικά οι συζητήσεις για να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του.
 
Τι προσφέρουν

Οι αιγυπτιακές αρχές έχουν αποδεχθεί ένα σχέδιο για επταήμερες κρουαζιέρες με βάση τον Πειραιά που θα περιλαμβάνουν κατά 60% Ελλάδα και το υπόλοιπο να είναι προορισμοί στην Αίγυπτο και την Κύπρο. Και προσφέρουν σειρά ισχυρών κινήτρων στις εταιρείες προκειμένου να πείσουν τις εταιρείες να τολμήσουν.

Ωστόσο οι δυσκολίες που έχει αυτό το εγχείρημα θεωρούνται τεράστιες από την αγορά, αφού οι εταιρείες θα πρέπει πρώτα να κάνουν κάποια «δοκιμαστικά» στην Αίγυπτο προτού αποδεχθούν ένα εκτεταμένο σχέδιο. Αλλά ακόμα πιο βασικό είναι η αντίδραση του κόσμου.

«Θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα να υπάρξει επιβατικό κοινό που θα θελήσει να επισκεφτεί την Αίγυπτο. Και η Τουρκία αυτή την περίοδο επιδοτεί τις εταιρείες με 30 ευρώ τον επιβάτη, αλλά η ανταπόκριση είναι εξαιρετικά μικρή. Ωστόσο οι συζητήσεις αυτές μπορεί να ανοίξουν τον δρόμο για το 2019, ώστε να γίνουν κρουαζιέρες με βάση το μεγάλο ελληνικό λιμάνι σε δύο χρόνια από τώρα».
 
Η περιγραφή

Η πολιτική αστάθεια, η μεταναστευτική κρίση και η τρομοκρατία από τους γείτονές μας, αλλά και η σύρραξη στη Συρία και η αστάθεια σε Αίγυπτο, Λίβανο και Ισραήλ έχουν αναγκάσει εταιρείες κρουαζιέρας και tour operators να αλλάξουν προορισμούς για το 2017, σημειώνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Κρουαζιέρας Θεόδωρος Κόντες.

«Η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο δείχνει μία αρνητική τάση, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδος, με πρόβλεψη μείωσης περίπου 15% συγκριτικά με το 2016. Προσπάθεια γίνεται να περιοριστούν οι απώλειες από τις συνήθεις αγορές, αλλά και εντείνονται οι προσπάθειες να προωθηθούν νέες αγορές όπως Ρωσία, Κίνα, Ινδία και άλλες ασιατικές χώρες οι οποίες δείχνουν έντονο ενδιαφέρον και προωθούν group για την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης και κρουαζιέρας» επισημαίνει μεταξύ άλλων και προσθέτει:

«Το λιμάνι του Πειραιά είχε αύξηση σημαντική στο home porting το 2016 μετά την αποχώρηση των operators από την Κωνσταντινούπολη για λόγους ασφαλείας μετά τα γεγονότα που έλαβαν χώρα. Πρέπει να γίνουν προσπάθειες να διατηρηθεί και ει δυνατόν να αυξηθεί επιπλέον η κίνηση αυτή, ιδιαίτερα στο home porting με τα ανάλογα οφέλη για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αλλά και την οικονομία της πατρίδας μας γενικότερα. Η καθιέρωση του Πειραιά ως κέντρο κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο είναι καθήκον όλων μας και πρέπει να πετύχουμε τον στόχο αυτό βελτιώνοντας περαιτέρω τις υποδομές και προσφέροντας εξαιρετικές υπηρεσίες σε μία τόσο ανταγωνιστική αγορά».
 
Στον ΟΛΠ

Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά όπου έχουν ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο για ανάπτυξη της νέας βάσης κρουαζιέρας που θα μπορεί να υποδέχεται μέχρι έξι νέα σύγχρονα mega κρουαζιερόπλοια, έχουν βάλει πρωταρχικό σκοπό να προσελκύσουν κόσμο από το εξωτερικό προκειμένου να ξεκινά κρουαζιέρες από την Ελλάδα.

Κάτι που θεωρείται το μειονέκτημα της χώρα μας, αφού δεν έχουμε εσωτερική αγορά, όπως συμβαίνει στην Ιταλία ή την Ισπανία, που έχουν υψηλές επιδόσεις στην κρουαζιέρα.  

Μέσω της κινεζικής Cosco, που είναι πλέον ο μεγαλομέτοχος της εταιρείας, έχει υπογραφεί συμφωνία με τις Κινεζικές Ανατολικές Αερογραμμές, που είναι η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Κίνας, για απευθείας ναυλωμένες πτήσεις που θα φέρνουν γκρουπ Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα, τα οποία θα επιβιβάζονται στα κρουαζιερόπλοια που ξεκινούν το ταξίδι από τον Πειραιά στη Μεσόγειο, στην Αδριατική και το Αιγαίο.

Αυτό θα αυξήσει τις αφίξεις Κινέζων τουριστών και θα ενισχύσει τα έσοδα από τον τουρισμό, την ευημερία του λιμανιού, την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, ακόμη και την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Μάλιστα η Celestyal Cruises έχει ξεκινήσει ήδη να παραλαμβάνει από φέτος Κινέζους επιβάτες. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα της εταιρείας Κυριάκο Αναστασιάδη, «το σχέδιό μας είναι να χτίσουμε συστηματικά τη ζήτηση για κρουαζιέρες μας και να επιτύχουμε επιπλέον 50.000 άτομα ετησίως μέχρι το 2021. Για το 2017, που είναι η πρώτη μας χρονιά αναμένουμε να φτάσει τους 2.000 Κινέζους επιβάτες για όλη την τουριστική περίοδο».

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Capt. Fu Chengqiu έχει επισημάνει ότι «η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας του λιμανιού τώρα είναι περίπου 1 εκατ. τον χρόνο, ενώ ο βραχυπρόθεσμος στόχος είναι 1,5 εκατ. και ο μακροπρόθεσμος 3 εκατ. επιβάτες».