Σε «κυνηγούς» μόνο των προσφορών αναδεικνύονται οι Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι προχωρούν σε περαιτέρω περιορισμό των δαπανών τους, με έναν στους τέσσερις να εκτιμά ότι η οικονομία δεν θα βγει ποτέ από την κρίση και να δηλώνει ότι προτίθεται να βάλει άμεσα «μαχαίρι» και στις αγορές τροφίμων.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Σε «κυνηγούς» μόνο των προσφορών αναδεικνύονται οι Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι προχωρούν σε περαιτέρω περιορισμό των δαπανών τους, με έναν στους τέσσερις να εκτιμά ότι η οικονομία δεν θα βγει ποτέ από την κρίση και να δηλώνει ότι προτίθεται να βάλει άμεσα «μαχαίρι» και στις αγορές τροφίμων.
Το γενικό αυτό συμπέρασμα για το προφίλ που εμφανίζει σήμερα ο Έλληνας καταναλωτής προκύπτει από τα πορίσματα της δεύτερης έρευνας της MRB, με τίτλο «ShopperHood Study- Η διεισδυτική ματιά στη ζωή & στην εξέλιξη της συμπεριφοράς και των εκφάνσεων του Έλληνα shopper μέσα στο super market», την οποία παρουσίασε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Μαύρος στο πλαίσιο του 12ου συνεδρίου ECR Hellas, με τίτλο «Ακροβατώντας προς την Ανάπτυξη». Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Μαύρος «οι καταναλωτές έχουν μετατραπεί σε αγοραστές, οι οποίοι μάλιστα στρέφονται αποκλειστικά στην αναζήτηση προσφορών».
Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα ευρήματα της έρευνας της MRB -που διεξήχθη το δίμηνο Ιανουαρίου/Φεβρουαρίου 2017 και περιλάμβανε 701 συνεντεύξεις πελατών σούπερ μάρκετ- σε σχέση με το 2015 σήμερα οι καταναλωτές εκφράζουν μεγαλύτερη απαισιοδοξία για το μέλλον της οικονομίας, με το ποσοστό αυτών που υποστηρίζουν ότι «σύντομα θα βγούμε από την κρίση» να μειώνεται στο 5%, έναντι 9% δύο χρόνια πριν.
Αντίθετα, το 52% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι η «έξοδος» από την κρίση τοποθετείται σε οχτώ χρόνια, ενώ σχεδόν 1 στους 4 υποστηρίζει ότι «δεν θα βγούμε ποτέ από την κρίση».
Σχεδόν ένας στους δύο (47%) δηλώνει ότι θα διατηρήσει τις ίδιες καταναλωτικές συνήθειες στον βαθμό που υπάρξει ανάκαμψη της οικονομίας, ενώ το 42% προσανατολίζεται σε περαιτέρω μείωση δαπανών σε προϊόντα που διατίθενται στο σούπερ μάρκετ (εκτός τροφίμων).
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 25% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε περικοπές και στα τρόφιμα. Σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, στην κατηγορία των καταναλωτών που προτίθεται να «κόψει» ακόμα και από τα τρόφιμα βρίσκονται κυρίως: συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι και άνεργοι σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Θράκη και νησιά Ιονίου-Αιγαίου.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, «μαχαίρι» έχει ήδη πέσει στο κόστος στο τυπικό καλάθι, με τις μετρήσεις της MRB να καταγράφουν συνολική υποχώρηση 15% στη μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών στο σούπερ μάρκετ.
Συγκεκριμένα, από 280 ευρώ το 2015, το μέσο μηνιαίο καλάθι διαμορφώνεται στο πρώτο δίμηνο του έτους σε 239 ευρώ. Haircut 10% έχει υποστεί και η επισκεψιμότητα στα καταστήματα, με τις επισκέψεις να ανέρχονται πλέον στις 9 μηνιαίως, ενώ το μέσο ημερήσιο καλάθι υποχωρεί στα 26,5 ευρώ, καταγράφοντας πτώση 5,5% έναντι του 2015. Ιδιαίτερα ανησυχητικές διαστάσεις, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, λαμβάνει η στροφή των καταναλωτών στις προσφορές, με το 51% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι «για να αγοράσει ένα προϊόν περιμένει να μπει σε προσφορά», ενώ το 59% υποστηρίζει ότι «συγκρίνει τις τιμές πριν προχωρήσει σε αγορές».
Η εικόνα των επιχειρήσεων
Πάντως και από πλευράς εικόνας επιχειρήσεων τα μηνύματα δεν είναι θετικά, καθώς από τη χαρτογράφηση της εγχώριας επιχειρηματικότητας (όχι μόνο του κλάδου τροφίμων-ποτών) που πραγματοποίησε η Grant Thorton, στοιχεία της οποίας παρουσίασε χθες ο Assurance Partner της εταιρείας Θανάσης Ξύνας, προκύπτει ότι μια στις τέσσερις επιχειρήσεις εμφανίζει έλλειμμα στο κεφάλαιο κίνησης, ενώ αντίστοιχα το 25% των εταιρειών δεν μπορεί να καλύψει δανειακές υποχρεώσεις. Όπως επισήμανε ο κ. Ξύνας «οι ανάγκες χρηματοδότησης των επιχειρήσεων υπολογίζεται ότι ανέρχονται στα 25 δισ. ευρώ και 12 δισ. υπολογίζεται το έλλειμμα κεφαλαίου κίνησης».