Στο μισό δισ. ευρώ ανέρχονται τα έσοδα που θα αποκομίσει η ελληνική οικονομία από τη λειτουργία της κρουαζιέρας και το 2017, παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταφέρει ακόμα να αναπτύξει το home port, ενώ παράλληλα καταγράφει σαφή μείωση στις αφίξεις επιβατών.
Από την έντυπη έκδοση
Στο μισό δισ. ευρώ ανέρχονται τα έσοδα που θα αποκομίσει η ελληνική οικονομία από τη λειτουργία της κρουαζιέρας και το 2017, παρά το γεγονός ότι δεν έχει καταφέρει ακόμα να αναπτύξει το home port, ενώ παράλληλα καταγράφει σαφή μείωση στις αφίξεις επιβατών.
Την επισήμανση αυτή έκανε χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο εκτελεστικός διευθυντής των εκθέσεων Ποσειδώνια Θεόδωρος Βώκος, εν όψει του 4ου Sea Tourism Forum που θα πραγματοποιηθεί στις 23 και 24 Μαΐου στην Αθήνα.
Όπως επισήμανε, μαζί με τέλη, εισφορές και φόρους που ενισχύουν τα κρατικά ταμεία, η κρουαζιέρα αποφέρει οφέλη και σε πληθώρα τοπικών επιχειρήσεων, παρόχων υπηρεσιών, λιμανιών, αεροδρομίων και ξενοδοχείων, ενώ συμβάλλει και στη δημιουργία άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας.
Ειδικότερα για τις τοπικές οικονομίες, σε έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζεται εικόνα αύξησης δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας στη στεριά, που σήμερα κινούνται στα 65 ευρώ κατά άτομο ανά επίσκεψη τράνζιτ και υπερδιπλάσιες, ήτοι 139 ευρώ, στα λιμάνια αφετηρίας (home port).
«Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα της συμβολής της διεθνούς βιομηχανίας κρουαζιέρας στις εθνικές οικονομίες, ενώ στην περίπτωση της Ελλάδας νέα οφέλη θα προκύψουν από τα ολοκληρωμένα ή δρομολογημένα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων σε κρίσιμες υποδομές, όπως λιμάνια, αερολιμένες και μαρίνες», δήλωσε ο κ. Βώκος.
Οι στρατηγικές
Η χάραξη νέων στρατηγικών και κατευθύνσεων για την ανάπτυξη και εμπορική ανασυγκρότηση της περιοχής είναι ένα από τα κεντρικά θέματα που θα συζητηθούν στο συνέδριο μεταξύ στελεχών εταιρειών, όπως είναι οι Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises, MSC Cruises, Pullmantur, Silversea Cruises, Azamara Club Cruises, Celebrity Cruises, Crystal Cruises, Celestyal Cruises και η πολύ ενδιαφέρουσα start up, Virgin Voyages. Τα στελέχη αυτά θα έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν και με τους υπουργούς Ναυτιλίας και Τουρισμού της Ελλάδας, καθώς και με άλλους αξιωματούχους της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και με επικεφαλής μεγάλων λιμενικών ενώσεων και οργανισμών, όπως CLIA Europe, MedCruise, Global Ports Holding, Istanbul Port και Αρχή Λιμένων Κύπρου, προκειμένου να εργαστούν από κοινού πάνω σε στρατηγικές ανάπτυξης του κλάδου της κρουαζιέρας.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής έκανε λόγο για ένα «συνολικό στρατηγικό πλάνο το οποίο έχει καταρτίσει το υπουργείο για τον χώρο της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού και το οποίο φιλοδοξεί, μέσα από διάλογο και συνεργασία με φορείς και πολιτικά κόμματα, να εξελιχθεί σε εθνική πολιτική».
Ο κ. Κουρουμπλής εξέφρασε αισιοδοξία ότι «το αποτέλεσμα της κρουαζιέρας για την Ελλάδα φέτος θα είναι τελικά καλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις και αυτό είναι αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών των φορέων του κλάδου σε συνεργασία με το υπουργείο».
Όπως είπε ο ίδιος, «το υπουργείο στοχεύει σε συνεργασία τόσο με τους ανθρώπους της κρουαζιέρας όσο και με υποψήφιους επενδυτές σε υποδομές για την κρουαζιέρα στα λιμάνια της χώρας». Κλείνοντας, ανακοίνωσε ότι με στόχο να βοηθηθεί ο κλάδος θα πραγματοποιηθεί άμεσα «συνάντηση όλων των συναρμόδιων φορέων με θέμα τη διευκόλυνση της μετάβασης των επιβατών κρουαζιέρας στα αξιοθέατα της Αττικής».
Για το ίδιο θέμα, με επίκεντρο την Ελλάδα, ο πρόεδρος του Ελληνικού Ναυτικού Επιμελητηρίου (HCS) Γιώργος Πατέρας, δήλωσε: «Το ΝΕΕ συμμετέχει ενεργά σε όλες τις ομάδες εργασίας της Εθνικής Επιτροπής Συντονισμού Κρουαζιέρας, ωστόσο πρέπει να επισημάνουμε ότι απαιτείται σοβαρή ερευνητική δουλειά προτού καταρτιστεί μια κεντρική πολιτική κρουαζιέρας. Το ΝΕΕ πιστεύει ότι η κεντρική πολιτική κρουαζιέρας θα πρέπει να στοχεύει στη μεγιστοποίηση των οφελών από την αγορά κρουαζιέρας, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τουριστικού προορισμού.
Μια άλλη θετική εξέλιξη μπορεί να είναι η ανάκαμψη του τομέα επισκευών και ανακαίνισης κρουαζιερόπλοιων, μετά την αλλαγή της διοίκησης του λιμανιού του Πειραιά, την επανενεργοποίηση της ζώνης του Περάματος και την πιθανή άρση των βαρών που αντιμετωπίζουν τα τρία μεγάλα ναυπηγεία μας».
Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) δήλωσε: «Οι πολιτικές αναταραχές, η μεταναστευτική κρίση και οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Τουρκία, σε συνδυασμό με την ασταθή κατάσταση στη Συρία, στην Αίγυπτο, στο Λίβανο και το Ισραήλ, έχουν αναγκάσει τις εταιρείες κρουαζιέρας να μεταφέρουν τα πλοία τους προς άλλους προορισμούς για το 2017. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της κρουαζιέρας στην Ελλάδα κατά περίπου 15% σε σύγκριση με το 2016.
Εντούτοις, νέες αγορές θα ανοίξουν για την Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας. Αυτές οι αγορές αφορούν τη Ρωσία, την Κίνα, την Ινδία και άλλες χώρες της Ασίας. Ήδη έχουν γίνει κρατήσεις γκρουπ από αυτές τις αγορές. Ταυτόχρονα, το 2016 το λιμάνι του Πειραιά ενισχύθηκε ως λιμένας home port και πρέπει να γίνουν περαιτέρω προσπάθειες ώστε η αύξηση που καταγράφηκε να διατηρηθεί ή και να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο.
Η Ελλάδα, με τον Πειραιά κύριο λιμάνι της θα πρέπει να γίνει ο κεντρικός κόμβος της Ανατολικής Μεσογείου. Για τον σκοπό αυτό, βασικά θέματα όπως η διαχείριση των θέσεων ελλιμενισμού (Berth Allocation) και η έκδοση βίζας για επιβάτες εκτός Σένγκεν απαιτούν βελτίωση, όπως άλλωστε και η υποδομή των λιμένων, μέσω της Επιτροπής που συστάθηκε από τη βιομηχανία κρουαζιέρας».