Έντονες τρικυμίες σε δύο μέτωπα καταγράφηκαν χθες στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, που αντανακλούν τον έντονο ανταγωνισμό που παρατηρείται μεταξύ των εταιρειών και στις «περιφερειακές» ακτοπλοϊκές γραμμές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έντονες τρικυμίες σε δύο μέτωπα καταγράφηκαν χθες στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, που αντανακλούν τον έντονο ανταγωνισμό που παρατηρείται μεταξύ των εταιρειών και στις «περιφερειακές» ακτοπλοϊκές γραμμές.
Το πρώτο μέτωπο είναι αυτό της Ραφήνας όπου διασταυρώνουν τις ρότες τους τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες, η Fast Ferries της οικογένειας Παναγιωτάκη, η Golden Star ferries της οικογένειας Στεφάνου και η Seajets του Μάριου Ηλιόπουλου. Το δεύτερο αφορά τις γραμμές των Ιονίων Νήσων όπου συγκρούονται από τη μία πλευρά η κοινοπραξία Ιonian Group και από την άλλη η Kefalonian Lines.
Στο χθεσινό ΣΑΣ αρχικά συζητήθηκε το θέμα των γραμμών του Ιονίου, όπου ουσιαστικά κυριάρχησε ένα αίτημα της Kefalonian Lines για ένα τέταρτο καθημερινό δρομολόγιο, με την ανταγωνίστρια εταιρεία Ionian Group να υποστηρίζει ότι επί της ουσίας το αίτημα εφόσον είναι εκπρόθεσμο θα πρέπει να γίνει δεκτό μόνο εφόσον υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες, οι οποίες όμως κατά την άποψη του εκπροσώπου της Ionian δεν υφίστανται. Ο εκπρόσωπος της Kefalonian Lines υποστήριξε ότι έγινε αρχικά ένα λάθος με αποτέλεσμα η εταιρεία να μείνει με τρία δρομολόγια το καλοκαίρι και τέσσερα τον χειμώνα.
Πιο θερμό ήταν το μέτωπο της Ραφήνας όπου διασταύρωσαν τα ξίφη τους οι αδελφοί Στεφάνου της Golden Star ferries με τον κ. Μάριο Ηλιόπουλο, ιδιοκτήτη της Seajets, ενώ στη διελκυστίνδα παρενέβη και ο κ. Δημήτρης Τσούμας, εκπρόσωπος της Fast Ferries, η οποία δεν είχε κάποιο συγκεκριμένο αίτημα αφού έχει σταθερά δρομολόγια εδώ και χρόνια, αλλά επηρεάζεται από τις αλλαγές που ζητούν οι δύο άλλες εταιρείες.
Ο κ. Ηλιόπουλος αφενός απέσυρε ένα πλοίο από τη Ραφήνα, το «Master Jet», το οποίο ναύλωσε στις Αζόρες, αφετέρου ζήτησε μία τροποποίηση στην ώρα αναχώρησης των δρομολογίων του ταχύπλοου «Tera Jet» για Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο από 1/6 μέχρι 30/9. Πιο συγκεκριμένα ζήτησε το πλοίο να αναχωρεί αντί στις 7.10 το πρωί στις 7.40 το πρωί, επικαλούμενος το άρθρο έξι του νόμου 2932 σύμφωνα με το οποίο η μεταβολή δρομολογίων επιτρέπεται ύστερα από γνώμη του ΣΑΣ και με απόφαση του υπουργού εφόσον δεν διαταράσσεται η εξυπηρέτηση της γραμμής ούτε δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος άλλων πλοιοκτητών. Επίσης επικαλέστηκε και την άποψη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) ότι τα δρομολόγια των ταχύπλοων δεν συνεξετάζονται με αυτά των συμβατικών πλοίων, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί στην ίδια γραμμή να έχει σχεδόν ταυτόχρονη αναχώρηση ένα συμβατικό πλοίο με ένα ταχύπλοο.
Αντιθέτως, στην περίπτωση δύο συμβατικών πλοίων θα πρέπει να υπάρχει κατ’ ελάχιστο ειδικά στο λιμάνι της Ραφήνας μία διαφορά 20 λεπτών στις αναχωρήσεις των δύο πλοίων.
Η οικογένεια Στεφάνου από την πλευρά της, εκπροσωπώντας την Golden Star ferries, που ελέγχει τρία πλοία στις γραμμές της Ραφήνας, δύο συμβατικά και ένα ταχύπλοο, ζήτησε να μην υπάρξει κάποια αλλαγή, διαφορετικά υποχρεούνται και οι ίδιοι να ζητήσουν μετά αλλαγές δρομολογίων, αφού το ταχύπλοο «Tera Jet» με πρωτόκολλο 2.100 επιβάτες και 600 Ι.Χ. είναι ευθέως ανταγωνιστικό σε ένα συμβατικό πλοίο. Μάλιστα, κατέθεσαν και σχετικό αίτημα εκτός ημερήσιας διάταξης.
O εκπρόσωπος της Fast ferries, η οποία έχει τρία συμβατικά πλοία στις γραμμές της Ραφήνας για Κυκλάδες, τάχθηκε κατά της οποιασδήποτε αλλαγής δρομολογίων τα οποία, όπως είπε, είχαν ήδη συμφωνηθεί σε προηγούμενα ΣΑΣ, τονίζοντας μάλιστα χαρακτηριστικά ότι δεν μπορούμε κάθε φορά να αφήνουμε τις δουλειές μας να ερχόμαστε στο ΣΑΣ να συζητάμε τροποποιήσεις δρομολογίων. Επίσης, συμφώνησε με τον κ. Ηλιόπουλο ότι δεν πρέπει να συνεξετάζονται τα θέματα που αφορούν ταχύπλοα και συμβατικά πλοία, θέση με την οποία όμως διαφωνούν οι αδελφοί Στεφάνου. Πάντως και ο ΣΕΕΝ έχει δεχθεί να μη συνεξετάζονται τα αιτήματα σε αυτές τις δύο κατηγορίες πλοίων.
Αποφάσεις
Το ΣΑΣ ενέκρινε τόσο το επιπλέον δρομολόγιο της kefalonian Lines (το τέταρτο) όσο και το αίτημα του κ. Ηλιόπουλου για τροποποίηση του δρομολογίου του Tera jet από τις 7.10 στις 7.40, δηλαδή δέκα λεπτά νωρίτερα πριν από την αναχώρηση του συμβατικού Souperferry ΙΙ. Επίσης, παρέπεμψε για το επόμενο ΣΑΣ το αίτημα της Golden Star feriers για αλλαγές στα δικά της δρομολόγια μετά τις αλλαγές στο δρομολόγιο του Tera jet. Tέλος, σημειώνεται ότι οι όποιες αποφάσεις του ΣΑΣ έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα και τις τελικές αποφάσεις λαμβάνει ο υπουργός Ναυτιλίας.