Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 03 Μαΐου 2017 08:05

Τις 100 άγγιξαν οι παραγγελίες για τάνκερ VLCC

Συνεχίζονται οι παραγγελίες σε Very Large Crude Carriers (VLCC), ενώ την ίδια στιγμή -σύμφωνα με έρευνα της McQuilling Services- μόλις 10 σούπερ δεξαμενόπλοια θα φύγουν από την αγορά το 2017.
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Συνεχίζονται οι παραγγελίες σε Very Large Crude Carriers (VLCC), ενώ την ίδια στιγμή -σύμφωνα με έρευνα της McQuilling Services- μόλις 10 σούπερ δεξαμενόπλοια θα φύγουν από την αγορά το 2017. Ο ρυθμός διάλυσης των VLCC παραμένει υποτονικός παρά τη μεταβλητότητα που παρουσιάζουν οι ναύλοι αυτών των πλοίων στη spot αγορά.

O κ. Paddy Rodger, διευθύνων σύμβουλος της Euronav, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης δεξαμενόπλοιων, εκτιμά ότι οι ναύλοι των VLCC θα παραμείνουν ευμετάβλητοι λόγω της αυξημένης δραστηριότητας σε νέες ναυπηγήσεις, ωστόσο η ζήτηση θα εξακολουθήσει να είναι ικανοποιητική λόγω της διατήρησης των χαμηλών σχετικά τιμών του πετρελαίου και της αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας από τις ΗΠΑ. Τις τελευταίες ημέρες πάντως προστέθηκαν τέσσερα νέα VLCC στο βιβλίο παραγγελιών, καθώς -σύμφωνα με ανακοίνωση των ναυπηγείων της Samsung Heavy Industries- Ασιάτης πλοιοκτήτης τοποθέτησε παραγγελία για τέσσερα στο ναυπηγείο, με ημερομηνία παραλαβής το 2019 και συνολική αξία 334,79 εκατ. δολαρίων.

Το τίμημα των 83,74 εκατ. δολαρίων ανά πλοίο δείχνε μία ενδυνάμωση των τιμών ναυπήγησης σε σύγκριση με τα 79 εκατ. δολάρια που ήταν η τελευταία τιμή που είχε καταγραφεί πριν από μερικούς μήνες πάλι από κορεατικό ναυπηγείο. Το νέο συμβόλαιο φέρνει το orderbook των VLCC στα 99 δεξαμενόπλοια. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το τελευταίο VLCC που κατασκεύασε η Samsung παραδόθηκε στον ιδιοκτήτη του το 2012. Σύμφωνα με τους Clarksons, οι παραγγελίες VLCC ανέρχονταν σε 95 πριν από την τελευταία που ανακοίνωσε η Samsung, ανεβάζοντας έτσι τον συνολικό αριθμό στα 99 πλοία.

Ελληνική κινητικότητα Η νέα παραγγελία έρχεται ως συνέχεια μιας αυξημένης δραστηριότητας που κατεγράφη το τελευταίο διάστημα από ναυτιλιακές εταιρείες. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται και Έλληνες εφοπλιστές, όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν». Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, τρεις παραγγελίες σε VLCC έχει τοποθετήσει η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση, τέσσερα των 300.000 dwt η TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου, τέσσερα ακόμη (δύο συν δύο οψιόν) η Enesel κ.ά. 

Πολύ πρόσφατα έγινε γνωστό ότι σε τοποθέτηση παραγγελίας για VLCC προχώρησε και η Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, ενώ και η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου φέρεται να έχει συμφωνήσει για τέσσερα συν τέσσερα VLCC. Επίσης η εταιρεία συμβούλων McQuilling αναφέρει ότι η υπερπροσφορά χωρητικότητας θα συνεχίσει να είναι αιτία ανησυχίας για την αγορά των VLCC κατά το δεύτερο τρίμηνο, αλλά και το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους δεδομένου ότι αναμένεται επιπλέον 25-30 δεξαμενόπλοια να ενταχθούν στον στόλο πριν από τις αρχές του 2018. Η ίδια θεωρεί ότι τα 10 πλοία που εκτιμάται ότι θα αποχωρήσουν για τα διαλυτήρια από την αγορά το 2017 δεν επαρκούν και θα πρέπει να ενισχυθεί η τάση διάλυσης για τους υπόλοιπους μήνες του έτους. 

Ο παράγοντας Βραζιλία
Επίσης η McQuilling διαβλέπει πρόσθετες πιέσεις στον κλάδο δεξαμενόπλοιων, πιθανότατα από τη Βραζιλία καθώς οι προσδοκίες για αύξηση της παραγωγής από τη χώρα αυτή δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα αφού καθυστερεί η εγκατάσταση πλωτών δεξαμενών αποθήκευσης (Floating Production Storage and Offloading- FPSO), δημιουργώντας μικρότερη από την αναμενόμενη αρχικά ζήτηση για πλοία Επίσης οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ μπορεί να επηρεαστούν από τη μείωση των περιθωρίων στο brent, ενώ τέλος και η πτώση των αποθεμάτων αργού μπορεί να επηρεάσει τη ζήτηση.

Πάντως η McQuilling εκτιμά ότι η εικόνα σε ό,τι αφορά τις διαλύσεις VLCC μπορεί να διαφοροποιηθεί στο μέλλον λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, που καθιστούν ασύμφορες τις επενδύσεις προσαρμογής σε γηραιότερα πλοία. Ήδη για το 2018 αναμένει να οδηγηθούν στη διάλυση 28 VLCC αντί των δέκα φέτος.