Την αντίθεσή τους στη λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές τονίζουν τόσο η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) όσο και η ΓΣΕΒΕΕ, με αφορμή τις πιέσεις των δανειστών στην κυβέρνηση για πλήρη απελευθέρωση και των 52 Κυριακών του έτους.
Την αντίθεσή της στη λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές τονίζει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), με τον πρόεδρό της Βασίλη Κορκίδη να σημειώνει ότι «έχουμε κουραστεί να είμαστε θεατές στο ίδιο θέατρο του παραλόγου». Κάνει λόγο για την εντύπωση που δημιουργείται ότι πρόκειται «για πρωτοβουλία επιχειρηματικών και διαπλεκόμενων συμφερόντων του εσωτερικού, παρά σχεδιασμένη απαίτηση των δανειστών».
Όπως σχολιάζει ο κ. Κορκίδης τα τελευταία τουλάχιστον επτά χρόνια το ζήτημα «μπαίνει» εμβόλιμα, περίπου στο τέλος κάθε διαπραγμάτευσης, «όταν οι ανοχές και οι δυνάμεις έχουν πλέον εξαντληθεί και βρισκόμαστε προ των πυλών του κλεισίματος της συμφωνίας».
Θεωρεί ότι αν επρόκειτο για σχεδιασμένη απαίτηση των δανειστών τότε θα το ζητούσαν και θα επέμεναν φορτικά επάνω σε αυτό, όπως ακριβώς κάνουν σε άλλα, περισσότερο σημαντικά γι’ αυτούς, θέματα.
Προειδοποιεί ότι αν ποτέ απελευθερωθεί η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές το αποτέλεσμα θα είναι προφανές και άμεσο: Ακόμη περισσότερα λουκέτα, ακόμη μεγαλύτερη ανεργία, ακόμη εντονότερη ύφεση, ακόμη οξύτερη κρίση.
Θέτει έναν πρόσθετο προβληματισμό υπενθυμίζοντας την υπ’ αριθμ. 100/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία όρισε κατά λέξη τα εξής:
«Το Σύνταγμα κατοχυρώνει για τους πάσης φύσεως εργαζομένους και απασχολούμενους (ελεύθερους επαγγελματίες, κ.λπ.) το δικαίωμα ελεύθερου χρόνου και της απόλαυσης του ατομικού και τους από κοινού με την οικογένεια τους, ως τακτικό διάλειμμα της εβδομαδιαίας εργασίας. Το διάλειμμα αυτό υπηρετεί την υγεία και την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου με τη φυσική και ψυχική ανανέωση που προσφέρει η τακτική αργία στον εργαζόμενο άνθρωπο εντός της κάθε εβδομάδας (άρθρο 5 και 21 Συντάγματος).
Συναφώς, προσφέρει και την δυνατότητα οργάνωσης της κοινωνικής και οικογενειακής ζωής του, θέματα για τα οποία μεριμνά επίσης το Σύνταγμα (άρθρο 21). Περαιτέρω το ως άνω δικαίωμα προσλαμβάνει πρακτική αξία για τους εργαζόμενους όταν αυτοί δύνανται μόνοι ή από κοινού με την οικογένεια τους να μετέχουν στην συλλογική ανάπαυλα μιας κοινής αργίας ανά εβδομάδα, ως τέτοια ημέρα έχει επιλεγεί κατά μακρά παράδοση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στα λοιπά κράτη της Ευρώπης, η σχετιζόμενη με την Χριστιανική θρησκεία.»
Μετά από αυτό η ΕΣΕΕ έχει την βεβαιότητα ότι, η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου επέλυσε το θέμα δια παντός. «Η Κυριακή αντιμετωπίζεται πλέον ως αυτό που είναι, δηλαδή μία ημέρα αναντικατάστατη για την ίδια την ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου και του οικογενειακού και κοινωνικού δεσμού τόσο των εμπόρων που λειτουργούν τα καταστήματά τους, όσο και των εργαζομένων σε αυτά. Ως τέτοια δεν μπορεί να υποκατασταθεί από κανένα «κλείσιμο» ή «ρεπό» Τρίτης, Τετάρτης ή οποιασδήποτε άλλης ημέρας, είτε για τον εργοδότη, είτε για τον εργαζόμενο» σημειώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη η απόφαση του ΣτΕ κάνει και κάτι ακόμα, «στην ουσία απαγορεύει στον οποιονδήποτε, είτε λέγεται Κυβέρνηση, είτε Θεσμοί να αντιμετωπίζουν την ξεχωριστή ημέρα που είναι η Κυριακή, ως μια κοινή «καθημερινή». Στο πλαίσιο αυτό, οποιοσδήποτε νόμος απελευθερώσει τις Κυριακές θα είναι εξ ορισμού αντισυνταγματικός και μάλιστα με την βούλα του Ανωτάτου Δικαστηρίου της χώρας που είναι επιφορτισμένο με την ερμηνεία των νόμων».
ΓΣΕΒΕΕ: Νέες παράλογες αξιώσεις με στόχο την περαιτέρω μείωση των ΜμΕ
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι «ενώ βρισκόμαστε στη τελευταία φάση της διαπραγμάτευσης και λίγο πριν την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, κύκλοι των θεσμών επανέρχονται με νέες παράλογες αξιώσεις και ανακινούν πάλι το θέμα της απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων την ημέρα της Κυριακής θέτοντάς το ως προαπαιτούμενο για να κλείσει η συμφωνία».
Η ΓΣΕΒΕΕ προσθέτει πως έχει την υποχρέωση για ακόμη μια φορά να ενημερώσει τους πολίτες της χώρας, τα κόμματα, τις επιχειρήσεις, τους παραγωγικούς φορείς, τα μέσα ενημέρωσης, τους υπόλοιπους κοινωνικούς εταίρους και να προειδοποιήσει τους θεσμούς για τις αρνητικές επιδράσεις που θα έχει μια τέτοια ρύθμιση στην αγορά και τις εγχώριες επιχειρήσεις, ενώ παράλληλα κάνει λόγο για θεσμική παρέκκλιση που θα σημειωθεί αν επικρατήσει αυτή η πρόταση.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, τη στιγμή που είναι νωπή ακόμη η απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ (100/2017) για την αντισυνταγματικότητα της ΥΑ του Υφ. Ανάπτυξης Γερ. Γιακουμάτου (Κ1/1119/7-7-2014) για την πιλοτική απελευθέρωση λειτουργίας καταστημάτων τις 52 Κυριακές σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές, είναι πρόκληση να επανέρχεται εκβιαστικά από την πίσω πόρτα μια ρύθμιση που αποδεδειγμένα είναι κενή περιεχομένου και οδηγεί σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.
Εξάλλου, προσθέτει, δεν υφίσταται καμιά διεθνώς εμπεριστατωμένη μελέτη ή έρευνα που να τεκμηριώνει την αναγκαιότητα μιας τέτοιας ρύθμισης, καθώς επίσης δεν υπάρχουν ευρήματα για θετικές επιπτώσεις στην οικονομία ούτε σχετικά με το επίπεδο τιμών, ούτε με το επίπεδο απασχόλησης, πολύ περισσότερο ούτε με τον κύκλο εργασιών και τον αριθμό των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία, «αποτελεί αναμφίβολα παγκόσμια πατέντα η ιδέα που διακινείται, ότι με δεδομένο το χαμηλότερο εισόδημα των πολιτών- άλλωστε ήδη έχουν συμφωνήσει σε μείωση του αφορολόγητου ορίου για τα επόμενα έτη- θα υπάρξει αύξηση κατανάλωσης και εξ αυτού αύξηση θέσεων εργασίας».
Η ΓΣΕΒΕΕ σημειώνει ακόμη πως και στη δεύτερη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ για τον Ανταγωνισμό δεν υπάρχει ξεκάθαρη διατύπωση για τα πιθανά οφέλη της απελευθέρωσης της λειτουργίας των καταστημάτων, ενώ υπάρχει πλήθος μελετών που επισημαίνει τους κινδύνους για την ομαλή οικονομική και κοινωνική ζωή, αλλά και την επίδραση που θα έχει ένα τέτοιο μέτρο στον οικογενειακό προγραμματισμό και τη διαχείριση ελεύθερου χρόνου.
Σε εμπειρικό επίπεδο, επισημαίνει ότι τα οικονομικά αποτελέσματα στην αγορά από τη λειτουργία των οκτώ Κυριακών το έτος καταδεικνύουν σημαντική κάμψη του κύκλου εργασιών τα χρόνια εφαρμογής του μέτρου, ενώ τονίζει ότι δεν υπάρχει ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που να ισχύει η καθολική λειτουργία όλων των καταστημάτων όλες τις ημέρες της εβδομάδας (από Μαδρίτη, Λισαβόνα, Παρίσι μέχρι Άμστερνταμ, Βρυξέλες, Λουξεμβούργο, Βιέννη).
Η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά πως «η στοχοθεσία εκείνων που εισηγούνται ένα τέτοιο μέτρο είναι να μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, εις όφελος των ολιγοπωλιακών πολυεθνικών ομίλων, εκείνων των ομίλων, οι οποίοι μάλιστα προκλητικά απαιτούν ευνοϊκότερη μεταχείριση και στο ζήτημα της αναδιάρθρωσης των δανείων, με εξαίρεση των μικρών επιχειρήσεων από την υπαγωγή τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμιση χρέους».
Στο πλαίσιο αυτό, καλεί την κυβέρνηση «να δώσει αυτή τη μάχη χωρίς αστερίσκους και να ην κρυφτεί πίσω από άλλες ενδόμυχες διαπραγματευτικές προθέσεις», ενώ αύριο Πέμπτη συγκαλεί έκτακτο Προεδρείο προκειμένου να λάβει αποφάσεις και να συντονίσει τις ενέργειές της.