Τα δύο τρίτα από τους 352 ιστότοπους σύγκρισης τιμών και ταξιδιωτικών κρατήσεων στην Ε.Ε. προσέφεραν τιμές που δεν ήταν αξιόπιστες σύμφωνα με έρευνα της Κομισιόν που ζήτησε την ευθυγράμμισή τους με τη νομοθεσία που ισχύει στην Ε.Ε. για τους καταναλωτές και υποχρεώνει σε πλήρη διαφάνεια.
Τα δύο τρίτα από τους 352 ιστότοπους σύγκρισης τιμών και ταξιδιωτικών κρατήσεων στην Ε.Ε. προσέφεραν τιμές που δεν ήταν αξιόπιστες σύμφωνα με έρευνα της Κομισιόν που ζήτησε την ευθυγράμμισή τους με τη νομοθεσία που ισχύει στην Ε.Ε. για τους καταναλωτές και υποχρεώνει σε πλήρη διαφάνεια.
Όπως αναφέρει η Κομισιόν, σήμερα που οι κρατήσεις ξενοδοχείων και πτήσεων στο διαδίκτυο γίνονται όλο και πιο συχνές, οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερα προβλήματα σχετικά με τις διαδικτυακές ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες αυτές είναι πλέον ένας από τους τομείς στους οποίους οι καταναλωτές υποβάλλουν τις περισσότερες καταγγελίες, σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών.
Σε συντονισμένο έλεγχο 352 ιστοτόπων σύγκρισης τιμών και ταξιδιωτικών κρατήσεων σε ολόκληρη την Ε.Ε. τον Οκτώβριο του 2016 διαπιστώθηκε ότι οι τιμές δεν ήταν αξιόπιστες σε 235 ιστοτόπους, δηλαδή στα δύο τρίτα των ιστοτόπων που ελέγχθηκαν.
Για παράδειγμα, επιπλέον στοιχεία τιμής είχαν προστεθεί σε μεταγενέστερο στάδιο της διαδικασίας κράτησης χωρίς να ενημερώνεται σαφώς ο καταναλωτής ή οι τιμές των προσφορών δεν αντιστοιχούσαν σε καμία διαθέσιμη υπηρεσία.
Οι αρχές ζήτησαν από τους σχετικούς ιστοτόπους να ευθυγραμμίσουν τις πρακτικές τους με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές, η οποία τους υποχρεώνει σε πλήρη διαφάνεια σχετικά με τις τιμές, και να παρουσιάζουν τις προσφορές τους κατά τρόπο σαφή, σε αρχικό στάδιο της διαδικασίας κράτησης.
Κύριες διαπιστώσεις
Οι κύριες διαπιστώσεις της έρευνας είναι:
Το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (ΣΠΚ) θα έλθει σε επαφή με τους 235 ιστοτόπους στους οποίους διαπιστώθηκαν παρατυπίες και θα τους ζητήσει να τις διορθώσουν. Αν δεν συμμορφωθούν, οι εθνικές αρχές μπορούν να κινήσουν διοικητικές ή νομικές διαδικασίες είτε απευθείας είτε μέσω των εθνικών δικαστηρίων, ανάλογα με την ισχύουσα εθνική νομοθεσία.
Τα αποτελέσματα του ελέγχου
Οι αρχές ΣΠΚ των 28 χωρών (26 κράτη μέλη, Νορβηγία και Ισλανδία) έλεγξαν συνολικά 352 ιστοτόπους σύγκρισης προσφορών και τιμών, κυρίως στον ταξιδιωτικό τομέα.
Από τον συνολικό αριθμό των ιστοτόπων, το 23,6 % πραγματοποιούσαν συγκρίσεις τιμών διαμονής, το 21,3 % συγκρίσεις τιμών εισιτηρίων (με αεροπλάνο, πλοίο, τρένο, λεωφορείο), το 5,1 % συγκρίσεις τιμών ενοικίασης αυτοκινήτων, ενώ το 44,6 % προσέφεραν συνδυασμένη σύγκριση προϊόντων και υπηρεσιών (εισιτήρια, καταλύματα, πακέτα διακοπών, κ.λπ.).
Ο συντονισμένος έλεγχος αποκάλυψε σειρά παρατυπιών στα διαδικτυακά εργαλεία σύγκρισης. Οι κύριες παρατυπίες αφορούσαν την τιμή και τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζεται και παρουσιάζεται:
Άλλες παρατυπίες που προσδιορίστηκαν από τις αρχές του δικτύου ΣΠΚ είχαν σχέση με τα εξής:
Το λιγότερο προβληματικό θέμα ήταν η παρουσίαση των διαφημίσεων και των καταχωρίσεων εμπορικής προώθησης. Μόνο το 2,8 % των ιστοτόπων περιείχαν τέτοιου είδους παρατυπίες.