Xωρίς να ανακοινωθεί ημερομηνία για την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα, προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση, ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ η συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας (ΕWG) του Eurogroup.
Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Xωρίς να ανακοινωθεί ημερομηνία για την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα, προκειμένου να κλείσει η αξιολόγηση, ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ η συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας (ΕWG) του Eurogroup.
Πάντως, κανένας στις Βρυξέλλες δεν μιλάει για αδιέξοδο, το αντίθετο η εκτίμηση είναι ότι η σχετική ανακοίνωση για την επιστροφή των θεσμών θα γίνει πολύ σύντομα.
Άλλωστε η σύσταση που έκανε η Ομάδας Εργασίας είναι να επιστρέψουν οι θεσμοί στην Αθήνα, αφήνοντας τον καθορισμό ημερομηνίας στους άμεσα εμπλεκόμενους, δηλαδή την κυβέρνηση και τους επικεφαλής των θεσμών.
H επιστροφή των επικεφαλής στην Αθήνα πρέπει να γίνει το αργότερο στις αρχές της επόμενης εβδομάδας ώστε σε 2-3 ημέρες να επιτευχθεί καταρχήν συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί σε πολιτικό επίπεδο στη συνεδρίαση του Eurogroup στις 7 Απριλίου στη Μάλτα.
Από εκεί και πέρα, η καταρχήν συμφωνία θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους να ξεκινήσουν τις συζητήσεις με το ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του χρέους, στο περιθώριο της εαρινής συνόδου του διεθνούς οργανισμού, στις 21-23 Απριλίου στην Ουάσιγκτον και να τις ολοκληρώσουν πριν από το μεθεπόμενο Εurogroup της 22ας Μαΐου.
Στις 22 Μαΐου και εφόσον προηγουμένως θα έχουν υλοποιηθεί όλα τα προαπαιτούμενα από την Ελλάδα (νομοθέτηση όλων των μέτρων της δεύτερης αξιολόγησης, δηλαδή δημοσιονομικών, εργασιακών, αγορά ενέργειας), θα υπάρξει η λεγόμενη συνολική συμφωνία, η οποία θα περιλαμβάνει την δεύτερη αξιολόγηση, την εκταμίευση της δόσης, το χρέος και τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα.
Στη διάρκεια της χθεσινής ημέρας το ζήτημα που απασχόλησε περισσότερο τους διαπραγματευτές ήταν το σκέλος των συντάξεων στα δημοσιονομικά μέτρα. Η διαφωνία δεν έχει να κάνει επί του μεγέθους των περικοπών, που θα ανέρχονται στο 1% του ΑΕΠ, αλλά στο πώς αυτά θα κατανεμηθούν τη διετία 2019-2020. Η κυβέρνηση ζητάει το μεγαλύτερο μέρος να μεταφερθεί στο 2020 για ευνόητους λόγους, ενώ το ΔΝΤ, πάλι για τους δικούς του ευνόητους λόγους, ζητούσε το 2019.
Πάντως, χθες φάνηκε πολύ ξεκάθαρα ότι η Αθήνα έχει τις τελευταίες μέρες την επικοινωνιακή διαχείριση της πορείας της διαπραγμάτευσης, προφανώς γιατί έχει φτάσει στην τελική ευθεία και οι εταίροι τής αφήνουν την πρωτοβουλία των κινήσεων στο θέμα αυτό, γιατί δεν ανησυχούν ως προς την τελική έκβαση.
Είναι προφανές ότι όσο τα μέτρα δεν έχουν νομοθετηθεί η συμφωνία αυτή θα είναι προκαταρκτική και θα πρέπει να επικυρωθεί σε πολιτικό επίπεδο, στο Εurogroup, της 7ης Απριλίου.
7 - 10 δισ. η δόση
Για το ύψος της δόσης ο πρόεδρος του Εurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ ανέφερε χθες το ποσό των 7 δισ. ευρώ, ωστόσο στις Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι θα είναι υψηλότερο, κοντά στα 10 δισ. ευρώ μαζί με τα χρήματα που θα δοθούν για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
Σύγκλιση στα φορολογικά - Εκκρεμούν τα εργασιακά
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Τις πρώτες πληροφορίες για το περιεχόμενο του πακέτου με τα «αντίμετρα» άρχισε να φέρνει στην επιφάνεια ο υπουργός Οικονομικών προκειμένου να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από την επικείμενη περικοπή των συντάξεων και του αφορολογήτου. Πτυχές των δύο «πακέτων» -τόσο των μέτρων όσο και των αντίμετρων- αποκάλυψε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος κατά τη χθεσινή ενημέρωση της κοινοβουλευτικής ομάδας των ΑΝΕΛ, παρουσία και της υπουργού Εργασίας Έφης Αχτσιόγλου.
Με βάση τις πληροφορίες για τα όσα ελέχθησαν στη συνάντηση, επιβεβαιώνεται η μείωση του αφορολόγητου στα 5.900 ευρώ, αλλά στο πακέτο των αντίμετρων προωθείται η μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20%. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη -γίνεται λόγος για ένα ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ τη στιγμή που η συνολική βεβαίωση του ΕΝΦΙΑ ανέρχεται στα 3,25 δισ. ευρώ-, ενώ το «καλό πακέτο» αναμένεται να περιλαμβάνει τελικώς και τη μείωση του συντελεστή των επιχειρήσεων από το 29% που είναι σήμερα, στο 26%, δηλαδή στο επίπεδο που βρισκόταν μέχρι και το 2015. Τη μείωση του συντελεστή των επιχειρήσεων απαιτεί το ΔΝΤ και σε αυτή του τη θέση φέρεται να επιμένει μέχρι τέλους.
Πολλά από τα επιμέρους «κομμάτια» της συμφωνίας έχουν κλείσει, ωστόσο η κυβέρνηση επιμένει στη γραμμή της πληροφόρησης με το σταγονόμετρο. Είναι ενδεικτικό ότι κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του λογισμικού αυτόματης διασταύρωσης των καταθέσεων με τα εισοδήματα, ο ΥΠΟΙΚ αρνήθηκε να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση σχετικά με τη διαπραγμάτευση. Και χθες κατέστη σαφές ότι η συμφωνία δεν έχει κλείσει ακόμη, αν και η ελληνική πλευρά επιμένει να εμφανίζεται αισιόδοξη ότι μέχρι το Eurogroup της Μάλτας, την επόμενη Παρασκευή, θα έχουμε φτάσει σε τεχνική συμφωνία. Αντίστοιχη εικόνα μετέφερε και ο επικεφαλής του Eurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ. Όσον αφορά τις πληροφορίες που μεταφέρθηκαν χθες -κυρίως προς τους βουλευτές των ΑΝΕΛ-, η εικόνα διαμορφώνεται ως εξής:
1. Ο στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα φαίνεται να κλείνει στο 3,5% για τρία χρόνια, δηλαδή μέχρι και το 2021. Με δεδομένο ότι το ΑΕΠ του 2019 θα κυμαίνεται περίπου στα 200 δισ. ευρώ, το πλεόνασμα θα πρέπει να φτάσει σε απόλυτο αριθμό στα 7,5 δισ. ευρώ.
2. Το ΔΝΤ εξακολουθεί να πιέζει ώστε η μείωση των συντάξεων να ισχύσει από το 2019 και όχι από το 2020. Δεν αποσαφηνίζεται ακόμη ούτε το ποια θα είναι η έκταση της περικοπής της συνταξιοδοτικής δαπάνης από το 2019 (δηλαδή, αν γίνει 0,5% το 2019 και 0,5% το 2020), ούτε ο τρόπος που θα γίνει η περικοπή. Εφόσον η συμφωνία καταλήξει στη μείωση της λεγόμενης «προσωπικής διαφοράς», οι μεγάλες περικοπές (άνω του 20%) θα ισχύσουν για σημαντικό αριθμό των συνταξιούχων του πρώην ΤΕΒΕ και δευτερευόντως για τους συνταξιούχους του ΙΚΑ.
3. Στα εργασιακά, ακόμη υπάρχουν ανοικτά ζητήματα. Μάλιστα, χθες, κυβερνητικό στέλεχος έλεγε ότι το ΔΝΤ επανήλθε εκ νέου με «σκληρές θέσεις». Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η ελληνική πλευρά δηλώνει ότι δεν θα αλλάξει το όριο των ομαδικών απολύσεων, αλλά και θα διατηρηθεί η απαγόρευση του δικαιώματος ανταπεργίας (lock out). Από την άλλη, φαίνεται να περνάει η απαίτηση των δανειστών να κηρύσσονται απεργίες μόνο με την ψήφο του 51% των μελών του σωματείου, ενώ οι όποιες αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετατίθενται για τον Αύγουστο του 2018.
4. Στο αφορολόγητο, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για μείωσή του στα 5.910 ευρώ (σ.σ.: έκπτωση 1.300 ευρώ από 1.900 ευρώ που είναι σήμερα), ενώ μένει να φανεί αν η μείωση θα γίνει εφάπαξ το 2019 ή σε δύο ετήσιες δόσεις.
Στο πακέτο των αντίμετρων, προωθείται η ενσωμάτωση των ακόλουθων μέτρων:
1. Μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% που είναι σήμερα, στο 20%. Η μείωση του συντελεστή δεν θα προστατέψει ουσιαστικά τους έχοντες εισοδήματα έως και 8.800 ευρώ (απλώς θα περιορίσει την αύξηση του φόρου από τα 600 ευρώ στα 460 ευρώ), θα ωφελήσει όμως τα «μεσαία εισοδήματα» τα οποία βρίσκονται υπό πίεση, όπως παραδέχτηκε και ο ΥΠΟΙΚ από το βήμα της Βουλής.
2. Μείωση του ΕΝΦΙΑ, αλλά μόλις κατά 200 εκατ. ευρώ. Μένει να φανεί αν το ποσό θα κοπεί από τον συμπληρωματικό φόρο ή από τον κανονικό.
3. Μείωση του συντελεστή των επιχειρήσεων από το 29% στο 26%. Αυτό το μέτρο φέρεται να έχει δημοσιονομικό αντίκτυπο της τάξεως των 350-400 εκατ. ευρώ.
Προς πώληση το 40% των μονάδων της ΔΕΗ
Καθαρά τυπική θεωρείται, πια, η ανακοίνωση της πώλησης του 40% των μονάδων της ΔΕΗ. Το μόνο που απομένει να ξεκαθαρίσει το αν θα βγουν προς πώληση λιγντικές μονάδες σε πρώτη φάση και θα ακολουθήσουν, αργότερα, τα υδροηλεκτρικά. Από το ΥΠΕΝ προήλθε πληροφορία ότι η Κομισιόν σε συνεργασία με τη ΔΕΗ θα αποφασίσουν ποιες θα είναι οι λιγνιτικές μονάδες που θα βγουν στο σφυρί και όπως φαίνεται όλη η φασαρία γίνεται για να πάρει η Αθήνα εξάμηνη προθεσμία μέχρι τον Σεπτέμβριο, οπότε αν το «μάρκετ τεστ» δείξει ότι δεν υπάρχει επαρκές ενδιαφέρον, τότε θα πάρουν την άγουσα και υδροηλεκτρικές μονάδες.
Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Μανόλης Παναγιωτάκης, χαρακτήρισε ανυπόστατες τις εκτιμήσεις ότι η εταιρεία χρεοκοπεί. «Σ’ αυτή τη φάση, που η διαπραγμάτευση φαίνεται ότι βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο, δηλώσεις ή κριτικές, και μάλιστα από υπεύθυνους παράγοντες, κάθε άλλο παρά στη θετική έκβαση συμβάλλουν. Ευελπιστούμε ότι η συμφωνία που φαίνεται πιθανή θα δημιουργεί συνθήκες ώστε σε συνδυασμό με τις αναγκαίες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες η ΔΕΗ να καταστεί ισχυρότερη», είπε.
Ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννης Τσιρώνης, υποστήριξε, εξ άλλου, ότι «με ένα στρατηγικό σχέδιο απανθρακοποίησης μπορούμε να δούμε ποιες μονάδες δεν έχουμε ανάγκη στο σύστημα», προσθέτοντας ότι «θα ήταν μεγάλο στρατηγικό λάθος η εκποίηση μονάδων υδροηλεκτρικών».
«Θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι η ΔΕΗ πρέπει να διατηρεί τον ισχυρό δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα της, διότι το ρεύμα είναι ένα κοινωνικό αγαθό, και θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα το κράτος να παρεμβαίνει καθοριστικά είτε με τη μετοχική του σύνθεση είτε με τις ρυθμιστικές αρχές», δήλωσε ο διευθυντής της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Ζαχαριάδης.