Η εκτίμηση ότι θα επανέλθουν τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου στην κερδοφορία το 2019 ενισχύεται από την τελευταία εικόνα που εμφανίζει ο κλάδος στην πλευρά τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Bimco.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η εκτίμηση ότι θα επανέλθουν τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου στην κερδοφορία το 2019 ενισχύεται από την τελευταία εικόνα που εμφανίζει ο κλάδος στην πλευρά τόσο της προσφοράς όσο και της ζήτησης, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Bimco.
Υπό την προϋπόθεση ότι το ποσοστό αύξησης του στόλου θα συνεχίσει να παραμένει κοντά στο 0% σε όλη τη διάρκεια του 2017, η ναυλαγορά μπορεί να μπει σε μία υγιή αναπτυξιακή ρότα που θα φέρει χαμόγελα κερδοφορίας στον κλάδο το 2019, αναφέρει η Bimco.
Ήδη τον τελευταίο μήνα οι ναύλοι χύδην ξηρού φορτίου κινούνται ανοδικά και ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς από τις αρχές Μαρτίου έχει σημειώσει άνοδο κατά 38,8%! Από τις 871 μονάδες την 1η Μαρτίου έκλεισε χθες πάνω από τις 1.200 μονάδες, στις 1.209.
Στο επίπεδο των 1.200-1.250 μονάδων είχε βρεθεί και πάλι ο BDI το διάστημα 17-24 Νοεμβρίου, για να κατρακυλήσει ξανά μέχρι τις 688 μονάδες (χαμηλότερο έτους μέχρι στιγμής) πριν ξεπεράσει χθες Δευτέρα και πάλι τις 1.200 μονάδες.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει μέσα στον στόχο για κερδοφορία το 2019 τονίζει ο αναλυτής της Bimco Peter Sand και προσθέτει ότι ειδικά ο τομέας των πλοίων Handymax μπορεί να γίνει κερδοφόρος νωρίτερα από το 2018, καθώς η ζήτηση για πλοία αυτού του τύπου θα υπερβεί τα επίπεδα του 2% το 2017, πριν επανέλθει κοντά στο 2% το 2018 και τα επόμενα χρόνια.
Το 2016, η πλευρά της προσφοράς αυξήθηκε κατά 3% και η πλευρά της ζήτησης αυξήθηκε κατά 2,4%, όπως υπολογίζεται με βάση και τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της θεμελιώδους ισορροπίας της αγοράς, σημειώνει η Bimco, αλλά σπεύδει να προσθέσει ότι τελικά βρέθηκε σε καλύτερα επίπεδα από ό,τι η ίδια είχε προβλέψει από τον προηγούμενο Μάιο με την έκθεση «Road to Recovery».
Όπως σχολιάζει ο Peter Sand, ο στόχος για κερδοφορία είναι διαφορετικός από εταιρεία σε εταιρεία, ωστόσο αυτές οι εκτιμήσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν σημεία αναφοράς.
Το γεγονός ότι το πρώτο μισό του Φεβρουαρίου ήταν μία πολύ άσχημη περίοδος κάνει ακόμη πιο αξιοσημείωτη τη θετική αντίδραση του τέλους Φεβρουαρίου και των αρχών του Μαρτίου, που έφερε τον BDI από τις 688 μονάδες στα τωρινά επίπεδα.
Σύμφωνα με τον Peter Sand, αυτή η ανοδική κίνηση της ναυλαγοράς είναι σίγουρα πολύ θετικό στοιχείο, ωστόσο πρέπει «να γίνει αρκετή δουλειά ακόμη από την πλευρά της προσφοράς».
Όπως υπογραμμίζει, είναι αναγκαίο να διατηρηθεί ένα υψηλό επίπεδο δραστηριοποίησης στις διαλύσεις πλοίων, ενώ θα πρέπει αν διατηρηθούν και οι χαμηλές ταχύτητες στα πλοία.
Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτός από την άνοδο των ναύλων, μια βελτίωση παρουσιάζουν και τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων.
Γενικότερα, όπως τονίζει, οι ναύλοι θα είναι ελαφρώς υψηλότεροι από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί για τα επόμενα χρόνια.
Συνδυαζόμενη η εικόνα αυτή με τα χαμηλά λειτουργικά έξοδα (το 2016 σημειώθηκε χαμηλό δεκαετίας) διατηρεί τον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου σε ρότα ανάκαμψης.
Ο κ. Sand εκτιμά ότι μία περαιτέρω πτώση των OPEX κατά 5% σε συνδυασμό με μία καλή αγορά στους ναύλους θα έχει σαν αποτέλεσμα η κερδοφορία στα πλοία handysize να καταγραφεί και το 2018, ενώ θα παραμείνουν στο κόκκινο για το 2019 τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων, όπως είναι τα Panamax και τα Capesize.