Έντονη μείωση στις αξίες των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου καταγράφουν οι ναυλομεσιτικοί οίκοι για το τελευταίο διάστημα, γεγονός που οφείλεται, σύμφωνα με τους ίδιους, στην πτωτική τάση της ναυλαγοράς.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έντονη μείωση στις αξίες των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου καταγράφουν οι ναυλομεσιτικοί οίκοι για το τελευταίο διάστημα, γεγονός που οφείλεται, σύμφωνα με τους ίδιους, στην πτωτική τάση της ναυλαγοράς.
Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων παρουσιάζεται μια πτωτική τάση σε όλες τις κατηγορίες πλοίων η οποία αποτυπώνεται και στις τιμές τους, σημειώνει η Σοφία Κοκκίνη του τμήματος αναλύσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny.
Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί η κατακόρυφη πτώση στην εκτιμώμενη τιμή ενός δεξαμενόπλοιου VLCC (Very Large Crude Carrier) 5ετίας, που από περίπου 80 εκατ. δολάρια τον Δεκέμβριο του 2015 σήμερα αποτιμάται σε περίπου 60 εκατ. δολάρια.
Η καθίζηση στην αγορά των δεξαμενόπλοιων έχει σαν αποτέλεσμα τη μειωμένη κίνηση σε αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς είναι αρκετά δύσκολο σε πολλές περιπτώσεις να «συναντηθούν» οι ιδέες των πωλητών και των αγοραστών σε ό,τι αφορά στις τιμές των πλοίων, συμπληρώνει η κα Κοκκίνη.
Ενδεικτικό του ανωτέρω είναι η μείωση στις αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων κατά 21% σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2016 και κατά 43% με τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους.
Πάντως, γενικότερα στις αγοραπωλησίες πλοίων κατά τον μήνα Φεβρουάριο οι Έλληνες εφοπλιστές κατείχαν για μία ακόμη φορά τη μερίδα του λέοντος.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συμμετείχαν σε ποσοστό 23% στο σύνολο των καταγεγραμμένων αγοραπωλησιών.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ήταν πάλι τα πλοία ξηρού φορτίου και ηλικίας κατά μέσο όρο περίπου 10 ετών. Άξιο αναφοράς είναι η στροφή από πολλούς σε πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα, τα οποία θεωρούνται ως καλή ευκαιρία για αγορά ενός πιο μοντέρνου (σε σχέση με την 10ετία) πλοίου σε πιο χαμηλή τιμή από κάποιο αντίστοιχο πλοίο κατασκευασμένο στην Ιαπωνία ή την Κορέα.
Συνολικά τον Φεβρουάριο άλλαξαν διεθνώς χέρια 115 πλοία έναντι 154 πλοίων τον προηγούμενο μήνα (Ιανουάριο) και 101 πλοίων τον Φεβρουάριο του 2016, ενώ επενδύθηκε περίπου 1,5 δισ. δολ. για την αγορά second hand πλοίων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν 483,5 εκατ. δολ. για την αγορά 27 πλοίων, εκ των οποίων τα 20 ήταν bulk carriers.
Πιο έντονη ήταν η κινητικότητα στην αγορά διάλυσης πλοίων κατά τον μήνα Φεβρουάριο, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.
Υπολογίζεται ότι 72 πλοία έκαναν το τελευταίο τους ταξίδι προς διαλυτήρια (αύξηση 22% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα).
Παρ’ όλα αυτά η κίνηση στις διαλύσεις παραμένει μειωμένη σε σχέση με πέρυσι τέτοια εποχή όπου είχαν καταγραφεί 35% περισσότερες πωλήσεις στα πλοία προς διάλυση.
Σε κάθε περίπτωση οι επόμενοι μήνες αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από όλους τους παίκτες (πλοιοκτήτες, ναυλωτές κ.λπ.) ως προς τη διαμόρφωση των τιμών των πλοίων σε κάθε κατηγορία, ωστόσο δεν αποκλείεται ο Φεβρουάριος να είναι ο μήνας τον οποίο θα σχολιάζουμε στο τέλος του έτους ως ο μήνας που σήμανε την αλλαγή προς μια καλύτερη αγορά για τα πλοία ξηρού φορτίου, αναφέρει η αναλύτρια της Golden Destiny Σοφία Κοκκίνη.
Παρ’ όλη τη διστακτική δυναμική κατά το πρώτο μισό του μήνα, ο γενικός δείκτης BDI έκλεισε με άνοδο της τάξης του 10% περίπου.
Η γενικότερα θετική προσέγγιση της αγοράς πλοίων ξηρού φορτίου αποτυπώθηκε μέσα στον μήνα κυρίως με την τοποθέτηση από πλευράς των ιδιοκτητών τους αρκετών πλοίων στην αγορά προς πώληση (σε υψηλότερες τιμές) αλλά και με την ταυτόχρονη εκδήλωση ενδιαφέροντος από πολλούς αγοραστές για επιθεώρηση και προσφορά αυτών.