Η Ελλάδα ανήκει στους κερδισμένος της φετινής τουριστικής περιόδου. Ωστόσο, παρά τη θεαματική αύξηση στην αγορά κρατήσεων, παραμένει αβέβαιο κατά πόσο αυτή η πορεία θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.
Με 76 εκθέτες από τον κλάδο του τουρισμού, η ελληνική συμμετοχή στη φετινή «Διεθνή Έκθεση Τουρισμού ITB» του Βερολίνου είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από πέρυσι. Για δεύτερη συνεχή χρονιά, οι εκπρόσωποι των ελληνικών ξενοδοχείων, τουριστικών γραφείων, περιφερειών και ναυτιλιακών εταιρειών έρχονται στην έκθεση με αισιοδοξία. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, η Ελλάδα αναδεικνύεται ως ο δημοφιλέστερος τουριστικός προορισμός των Γερμανών, μετά τις Βαλεαρίδες Νήσους.
Θα πρέπει να περιμένουμε το καλοκαίρι
Σύμφωνα με τον Νόρμπερτ Φίμπιχ, πρόεδρο του Γερμανικού Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων (DRV), ως τα τέλη Ιανουαρίου σχεδόν 70% περισσότεροι Γερμανοί σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, είχαν επιλέξει ελληνικούς προορισμούς. Με 33% αύξηση ακολουθεί η Βουλγαρία, με 26% η Κροατία, ενώ διπλασιάστηκαν οι κρατήσεις για την Κύπρο. Ο μεγάλος χαμένος της φετινής χρονιάς θα είναι η Τουρκία, με σχεδόν 60% μείωση της ζήτησης.
Τα στοιχεία αυτά, τα οποία ανακοίνωσε ο Φίμπιχ στη συνέντευξη τύπου της ΙΤΒ στο Βερολίνο, βασίζονται σε κρατήσεις που έγιναν μέσω ταξιδιωτικών γραφείων. Θα πρέπει να όμως να θεωρηθεί σίγουρο ότι στο τέλος του χρόνου η αύξηση θα είναι μικρότερη.
Οι λόγοι που οδήγησαν πολλούς Γερμανούς να κλείσουν τις φετινές καλοκαιρινές τους διακοπές ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο και Δεκέμβριο σχετίζεται με τις αρνητικές εμπειρίες της προηγούμενης περιόδου. Η πολιτική αστάθεια σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Τυνησία και η Τουρκία είχε αναγκάσει πολλούς Γερμανούς να αναζητήσουν άλλους προορισμούς, εξηγεί η Ντέρτε Νόρντμπεκ από το Ινστιτούτο Έρευνας της Τουριστικής Αγοράς GfK.
Πολλοί από αυτούς δεν κατάφεραν όμως, λόγω της μεγάλης ζήτησης να κλείσουν στην ημερομηνία που ήθελαν και είχαν αναγκασθεί να μεταθέσουν την άδεια τους για το φθινόπωρο. Για να μην επαναληφθεί αυτή η κατάσταση και φέτος, έκαναν έγκαιρα τις κρατήσεις τους. Το ζητούμενο τώρα είναι αν η τάση που διαπιστώνεται στα λεγόμενα «early-bookings» θα κρατήσει ως το καλοκαίρι.
Σύμφωνα με ψύχραιμες εκτιμήσεις ειδικών της γερμανικής αγοράς, το πιθανότερο είναι ο αριθμός των Γερμανών τουριστών που θα επισκεφτούν την Ελλάδα να κυμανθεί στα 3,5 εκατομμύρια. Το 2016 ο αριθμός τους ανήλθε σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας στα 3,2 εκατομμύρια.
Ωφελείται η Ελλάδα από την αύξηση των τιμών;
Ανεξάρτητα από την γενικότερη αβεβαιότητα, γεγονός είναι πάντως, ότι η μεγάλη ζήτηση έχει οδηγήσει πολλούς operator να αυξήσουν τις προσφορές τους για την Ελλάδα. Η TUI για παράδειγμα, προσφέρει για φέτος 40% περισσότερες κλίνες απ' ό,τι το 2016 σε ξενοδοχεία στην Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω και έχει αυξήσει επίσης των αριθμό των πτήσεων. Ανάλογη στάση τηρούν και άλλοι τουριστικοί όμιλοι χωρίς όμως να έχουν δημοσιεύσει μέχρι στιγμής συγκεκριμένα στοιχεία.
Αξιοσημείωτο είναι πάντως το γεγονός ότι η μεγάλη ζήτηση για ελληνικούς προορισμούς δεν παρεμποδίζεται από την αύξηση των τιμών στα ελληνικά πακέτα, η οποία παρατηρείται στις προσφορές των tour operator. Στην περίπτωση των Thomas Cook και Neckermann, οι αυξήσεις των τιμών κυμαίνονται στο 4%.
Αβέβαιο είναι τέλος αν από αυτή την αύξηση τιμών θα επωφεληθεί η Ελλάδα. Σύμφωνα πάντως με στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), παρά την αύξηση των τουριστών πέρυσι, τα έσοδα από τον τουρισμό μειώθηκαν κατά 6,4%, αγγίζοντας τα 13,2 δισ. ευρώ. Για φέτος, ο ΣΕΤΕ αναμένει την αύξηση του αριθμού των τουριστών στα 27 εκατομμύρια από τα 25 εκατομμύρια που ήταν το 2016, ενώ τα έσοδα από τον τουρισμό ενδέχεται να ανέλθουν στα 14,5 δισ. ευρώ.