Έλλειψη ρευστότητας και κακή ψυχολογία έφεραν μειωμένες κρατήσεις σε επιχειρήσεις εστίασης τη φετινή Τσικνοπέμπτη, με τους καταναλωτές να πριμοδοτούν κατά βάση σουβλατζίδικα, ψησταριές και μεζεδοπωλεία, τα οποία τη συγκεκριμένη ημέρα εμφάνισαν αυξημένες πωλήσεις 30-40% συγκριτικά με τη μέση ημερίσια ζήτηση.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
Έλλειψη ρευστότητας και κακή ψυχολογία έφεραν μειωμένες κρατήσεις σε επιχειρήσεις εστίασης τη φετινή Τσικνοπέμπτη, με τους καταναλωτές να πριμοδοτούν κατά βάση σουβλατζίδικα, ψησταριές και μεζεδοπωλεία, τα οποία τη συγκεκριμένη ημέρα εμφάνισαν αυξημένες πωλήσεις 30%-40% συγκριτικά με τη μέση ημερήσια ζήτηση.
Διαπιστώνεται ότι καλύτερες επιδόσεις εμφάνισαν καταστήματα ελληνικής κουζίνας με περιορισμένη κατά κεφαλήν δαπάνη, καθώς σε εναλλακτικούς χώρους και gourmet εστιατόρια, όπου οι τιμές είναι υψηλότερες, η κίνηση ήταν πολύ περιορισμένη, τόσο την Τσικνοπέμπτη όσο και δύο ημέρες νωρίτερα, την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου, κατά τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου. Ας σημειωθεί ότι πρόκειται για τις δύο πιο εμπορικές ημέρες του χρόνου για την αγορά της εστίασης.
Τότε καταγράφεται μεγαλύτερη ζήτηση ακόμη και από τα Χριστούγεννα και άλλες γιορτές του έτους, σύμφωνα με στοιχεία του e-table, πλατφόρμας για on line κρατήσεις, με μέλη πάνω από 1.700 εστιατόρια.
Η υπηρεσία αναπτύσσεται με ρυθμό περίπου 150%, αλλά αυτός δεν αντανακλά και την αύξηση της ζήτησης στο σύνολο της αγοράς. Σύμφωνα με τους ιθύνοντες, θα ήταν πιο ασφαλής η εκτίμηση για στασιμότητα της αγοράς, με βάση συγκριτικά στοιχεία.
Εξάλλου, όπως προκύπτει, η εστίαση έχει εποχικότητα. Οι Έλληνες βγαίνουν κυρίως Παρασκευή και Σάββατο και πολύ σπάνια Δευτέρα έως Πέμπτη.
Ειδικότερα, δε, την Τσικνοπέμπτη, βγήκαν λιγότεροι, καθώς οι περισσότεροι γιόρτασαν το έθιμο στο σπίτι.
Αυτό καταδεικνύουν οι αυξημένες παραγγελίες για delivery σε ψησταριές και γυράδικα και η περιορισμένη ζήτηση κρεατικών στην αγορά για κατ’ οίκον κατανάλωση.
Συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές οι Έλληνες ήταν πιο εγκρατείς, αν και οι περισσότεροι τήρησαν την παράδοση καταναλώνοντας κυρίως... χοιρινά καλαμάκια.
Αυτό το προϊόν αναδείχθηκε No1 στις παραγγελίες της Τσικνοπέμπτης στη δημοφιλή πλατφόρμα παραγγελιών e-food που καλύπτει 4.000 καταστήματα εστίασης σε 50 πόλεις της Ελλάδας.
Στελέχη της εταιρείας μας μεταφέρουν ότι την Τσικνοπέμπτη η μέση αξία του καλαθιού αυξήθηκε κατά 20%, λόγω των πολλών παραγγελιών που έγιναν από παρέες αλλά και τη ζήτηση που σημειώθηκε για πιο ακριβά πιάτα.
Είναι ενδεικτικό ότι τη συγκεκριμένη ημέρα το κοκορέτσι κατέγραψε αύξηση 3.000%!
Ανεξάρτητα πάντως από τις πλατφόρμες παραγγελιοληψίας έτοιμου φαγητού, όπου προχθές σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης, οι πωλήσεις της Τσικνοπέμπτης δεν ήταν ικανοποιητικές για τον κλάδο εστίασης συνολικά συγκριτικά με άλλες εποχές.
Προμήθεια κρεάτων
Εξάλλου, μικρότερη σε σχέση με πέρυσι ήταν η κίνηση στην Κεντρική Αγορά Αθηνών (ΟΚΑΑ) την Τσικνοπέμπτη, καθώς ούτε τα κρεοπωλεία ούτε οι ταβέρνες «φρόντισαν» να προμηθευτούν με μεγαλύτερες ποσότητες κρεάτων, αφού έκριναν ότι θα έμεναν αδιάθετες.
Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρος των κρεοπωλών Πολύβιος Καπέτης, υπογραμμίζοντας ότι οι καταναλωτές προτίμησαν φέτος το χοιρινό που είναι φθηνότερο, παρά αρνί το οποίο είναι σαφώς ακριβότερο.
Σύμφωνα με τον κ. Καπέτη, η κίνηση στην αγορά κάθε άλλο παρά με τις τσικνοπέμπτες του παρελθόντος «έμοιαζε», χρησιμοποιώντας κι αυτός την επικρατούσα για το εμπόριο φράση «κάθε πέρυσι και καλύτερα».
Στα super market
Όσο για τα super market, υποτονική ήταν η κατανάλωση των παραδοσιακών εδεσμάτων της Τσικνοπέμπτης και δη του κρέατος και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη του κλάδου στη «Ν», ούτε οι προσφορές αναδείχθηκαν ικανές να τονώσουν τον τζίρο της ημέρας.
«Το διήμερο Τετάρτη - Πέμπτη υπήρξαν έντονες προωθητικές ενέργειες στις αλυσίδες, κυρίως γύρω από τα προϊόντα κρέατος, παρ’ όλα αυτά, όπως και πέρυσι, η κατανάλωση δεν ήταν καλή. Παλιότερα η Τσικνοπέμπτη ήταν μια ημέρα που γινόταν τζίρος στα super market. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η κατανάλωση έχει υποχωρήσει σημαντικά και δη στα κρέατα».
Ακόμα πιο δυσχερή εικόνα παρουσιάζουν οι χονδρέμποροι που συνεργάζονται με τις αλυσίδες, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι φέτος η κίνηση ήταν πολύ μειωμένη, τόσο στο οργανωμένο λιανεμπόριο όσο και στα παραδοσιακά κρεοπωλεία.
Ως εκ τούτου, τα βλέμματα των αλυσίδων στρέφονται στην «αγορά των σαρακοστιανών» με τον πόλεμο τιμών να επικρατεί για όλη την περίοδο έως το Πάσχα σε μια ευρεία γκάμα προϊόντων.
Όμως, σύμφωνα με τα στελέχη των αλυσίδων, «ουσιαστικά ο τζίρος θα κινηθεί την περίοδο της Μ. Εβδομάδας και πάλι οι προσδοκίες είναι πολύ πιο χαμηλές σε σχέση με το παρελθόν, καθώς η τάση για συντηρητικό καλάθι παγιώνεται και στις εορταστικές περιόδους».