Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 09 Φεβρουαρίου 2017 07:55

Βυθίζονται οι τιμές ναυπηγήσεων λόγω ανταγωνισμού Κίνας-Κορέας

«Ρίχνουν» περαιτέρω τις τιμές για τις νέες παραγγελίες τα κινεζικά ναυπηγεία, με τον γενικό δείκτη τιμών νεότευκτων (China Newbuilding Price Index) να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο στις 769 μονάδες, από 775 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2016 και 785 μονάδες τον περασμένο Νοέμβριο. Την αρνητική τάση στις τιμές διαμορφώνουν τα δεξαμενόπλοια, ενώ σε ό,τι αφορά τα bulk carriers και τα containerships καταγράφεται μια σταθεροποίηση.

Από την έντυπη έκδοση 

«Ρίχνουν» περαιτέρω τις τιμές για τις νέες παραγγελίες τα κινεζικά ναυπηγεία, με τον γενικό δείκτη τιμών νεότευκτων (China Newbuilding Price Index) να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο στις 769 μονάδες, από 775 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2016 και 785 μονάδες τον περασμένο Νοέμβριο. Την αρνητική τάση στις τιμές διαμορφώνουν τα δεξαμενόπλοια, ενώ σε ό,τι αφορά τα bulk carriers και τα containerships καταγράφεται μια σταθεροποίηση.

Ειδικότερα, τα δεξαμενόπλοια έπεσαν κατά 1,3% τον Ιανουάριο έναντι του Δεκεμβρίου και ο δείκτης των τάνκερ διαμορφώθηκε στις 833 μονάδες. Η μείωση αυτή επήλθε παρά το γεγονός ότι οι νέες παραγγελίες για δεξαμενόπλοια συνεχίζονται στους ίδιους ρυθμούς. Σύμφωνα με την China New Shipbuilding Price Index (CNPI), βασική αιτία της πτώσης είναι η ανησυχία που έχει εκφραστεί για την πίεση που ασκούν στην αγορά τα ανταγωνιστικά ναυπηγεία της Ν. Κορέας.

Ανά κατηγορία πλοίου η τιμή των suezmaz έπεσε κατά 1,7% στα 53,1 εκατ. δολάρια, ενώ στα VLCC’s κατά 1,4% στα 77,7 εκατ. δολάρια. Επίσης και στα LR2 product tankers η αξία έπεσε κατά 1,2% στα 40,9 εκατ. δολάρια.

Για να εξηγήσουν τα στελέχη της CNPI την αντίδραση των κινεζικών ναυπηγείων έδωσαν ένα παράδειγμα παραγγελίας στα ναυπηγεία της Hanjin τον περασμένο Σεπτέμβριο. Πρόκειται για ένα aframax τύπου eco το οποίο θα κοστίσει 41 εκατ. δολάρια, τιμή που είναι κατά 2 εκατ. δολάρια χαμηλότερα από την αξιολόγηση της Vessels Value. Προσέθεσαν επίσης ότι τα κορεατικά ναυπηγεία εξαιτίας των περισσότερων διαθέσιμων slot, των καλών τιμών αλλά και της αξιοπιστίας που έχουν γενικότερα (έγκαιρη παράδοση πλοίων) αναμένεται να κερδίσουν το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραγγελιών φέτος.

Στο ξηρό φορτίο η πτώση των τιμών είναι μικρότερη του γενικού δείκτη και έκλεισε στο -0,7% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2016. Όπως αναφέρουν από το CNPI υπάρχουν σαφή δείγματα ότι ο ρυθμός της πτώσης αμβλύνεται σταδιακά για τα bulk carriers. Σύμφωνα με τις πληροφορίες κινεζικό ναυπηγείο κρατικών συμφερόντων υπέγραψε συμφωνία προθέσεων με ναυτιλιακή εταιρεία προκειμένου να κατασκευαστεί μια σειρά από kasmarmaxes έναντι 22 εκατ. δολαρίων το καθένα.

Εφόσον η συμφωνία τελικά υλοποιηθεί, σημειώνουν χαρακτηριστικά, αυτό θα σημαίνει ότι ο τομέας δείχνει «σημάδια ζωής». Επισημαίνεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια οι παραγγελίες bulk carriers έχουν πέσει στο ναδίρ, αφού οι μόνες αξιοσημείωτες είναι αυτές που κατέθεσαν μεγάλοι εξορυκτικοί όμιλοι και αφορούσαν πλοία 300.000 τόνων το καθένα (Ore carriers).

Το μέγεθος της διαφοράς στον όγκο νέων παραγγελιών φαίνεται στα στοιχεία των Clarksons που δείχνουν ότι στα κινεζικά ναυπηγεία το 2014 είχαν δοθεί παραγγελίες για ξηρό χύδην φορτίο ύψους 2,4 δισ. δολαρίων, ενώ το 2015 έπεσαν στα 9,3 δισ. δολάρια και το 2016 στα 3 δισ. δολάρια.

Για το 2017 και παρά τη γενικότερη θέση από εφοπλιστικούς φορείς και εκπροσώπους του κλάδου, ο αναλυτής της Bimco Peter Sand σημείωσε πρόσφατα ότι είναι ανοικτό το ενδεχόμενο φέτος να καταγραφούν περισσότερες νέες παραγγελίες για bulk carriers εξαιτίας της πολύ μεγάλης πτώσης των τιμών για ναυπηγήσεις.

Στα containerships

Οι μικρότερες απώλειες κατεγράφησαν στη διάρκεια του Ιανουαρίου στην αγορά νεότευκτων containerships, με τον δείκτη να καταγράφει πτώση 0,4% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2016 και να κλείνει στις 804 μονάδες.

Πάντως, οι αναλυτές εκτιμούν ότι δεν αναμένεται να αυξηθεί ιδιαίτερα ο ρυθμός νέων ναυπηγήσεων στα containerships με το σκεπτικό ότι οι εταιρείες έχουν σαν πρώτη προτεραιότητα να πετύχουν την ανάκαμψη των ναύλων και όχι την επέκταση των service που διαθέτουν, ακόμα και αν αυτό είναι αναγκαίο.

Σημειώνουν επίσης ότι αρνητικό ρόλο για τον κλάδο μπορεί να διαδραματίσει και η στάση που κρατά ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κατά της παγκοσμιοποίησης.

Όσον αφορά τις νέες παραγγελίες, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η πλειοψηφία φέτος θα αφορά πλοία feeder.

Στην Ιαπωνία

Στην Ιαπωνία πάντως ακούγονται όλο δυνατότερα οι φωνές που επισημαίνουν ότι τα ιαπωνικά ναυπηγεία είτε θα προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις είτε θα αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της κρίσης. Ο κ. Shinjiro Mishima, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Japan Marine United, ανέφερε ότι ο κλάδος αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να βγει εκτός αγοράς, αφού δεν θα μπορεί να αντιμετωπίσει τις χαμηλές τιμές που προσφέρουν τα κινεζικά και νοτιοκορεατικά ναυπηγεία.