Έντονο προβληματισμό προκαλεί στην πλοιοκτησία το νέο ρεκόρ παραδόσεων νεότευκτων δεξαμενόπλοιων που σημειώθηκε τον Ιανουάριο του 2017 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα το 2016 και το 2015.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Έντονο προβληματισμό προκαλεί στην πλοιοκτησία το νέο ρεκόρ παραδόσεων νεότευκτων δεξαμενόπλοιων που σημειώθηκε τον Ιανουάριο του 2017 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα το 2016 και το 2015.
Παράλληλα, σαν αποτέλεσμα της αυξανόμενης προσφοράς νεότευκτων, οι ναύλοι στη spot αγορά, στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου πιέζονται.
Ειδικότερα, τον Ιανουάριο του 2017 οι παραλαβές νεότευκτων δεξαμενόπλοιων έφτασαν το 22% του συνόλου των παραλαβών του προηγούμενου έτους ως αποτέλεσμα του σημαντικού αριθμού παραλαβών πλοίων τύπου Very large Crude Carriers (VLCC).
Σε μια πρωτοφανή εξέλιξη, 5,5 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας σε δεξαμενόπλοια, υψηλότερη κατά 220% από ό,τι τον Ιανουάριο του 2016, έχει παραληφθεί ήδη από τα ναυπηγεία τον Ιανουάριο του 2017 σύμφωνα με μια αρχική εκτίμηση της VesselsValue.com.
Οι παραλαβές του Ιανουαρίου του 2017 ανέρχονται ακόμη στο 48% και 51% του συνόλου των παραλαβών δεξαμενόπλοιων των ετών 2015 και 2014, σημειώνει η Bimco σε μια ανάλυσή της.
Τον Ιανουάριο του 2016 είχαν παραληφθεί 2,5 εκατ. dwt, αριθμός ρεκόρ σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, το ρεκόρ αυτό ξεπεράστηκε τον φετινό Ιανουάριο.
Προφανώς αυτή η τρομακτική άνοδος των παραλαβών νεότευκτων δεξαμενόπλοιων προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία στους πλοιοκτήτες και επιδεινώνει την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, λόγω του υποτονικού ρυθμού διάλυσης πλοίων στον συγκεκριμένο τομέα.
Από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι τον Ιανουάριο του 2017 οι διαλύσεις ανέρχονταν σε 8 εκατ. dwt μεταφορική ικανότητα, που αντιπροσωπεύει μόλις το 2,2% του σημερινού στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Η εξέλιξη αυτή του Ιανουαρίου υπογραμμίζει το γεγονός ότι η αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιμετωπίζει ήδη «αντίθετο άνεμο» για το τρέχον έτος, επισημαίνει ο Chief Shipping Analyst της Bimco κ. Peter Sand.
Η μερίδα του λέοντος στα VLCC
Τη μερίδα του λέοντος στις παραδόσεις του Ιανουαρίου είχαν τα VLCC, κατηγορία στην οποία καταγράφηκαν 12 παραδόσεις πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 3,68 εκατ. dwt και αντιπροσωπεύει το 67% του συνόλου του μήνα.
Να σημειωθεί ότι οι συνολικές παραδόσεις VLCC του 2016, του 2015 και του 2014 ήταν 14,4 εκατ. dwt, 6,25 εκατ. dwtΜ και 7,6 εκατ. dwt αντίστοιχα.
Επιπλέον στη διάρκεια του Ιανουαρίου παραλήφθηκαν από τα ναυπηγεία 943.000 dwt Suezmax και 903.500 dwt Aframaxes.
Οι τιμές στη spot αγορά
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Simpson Spence Young (SSY), που έχει έδρα το Λονδίνο, οι ναύλοι παραμένουν υπό πίεση στα δεξαμενόπλοια στις αρχές του νέου έτους.
Οι τιμές στη spot αγορά για τα VLCC βρέθηκαν στα τέλη Ιανουαρίου στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2016, λίγο πάνω από τα 26.000 δολ./ημέρα σε σύγκριση με τα 64.000 δολ./ημέρα στα τέλη Δεκεμβρίου 2016. Κατά την ίδια περίοδο, στην κλίμακα Worldscale οι ναύλοι από Μέση Ανατολή για Ιαπωνία μειώθηκαν από το 89 στο 65.
Η αφθονία νεότευκτων πλοίων είχε σαν αποτέλεσμα πληθώρα προσφορών και την πίεση των ναύλων, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος, ο οποίος αναμένει μείωση της ζήτησης πετρελαίου από την Ασία την άνοιξη λόγω του προγράμματος συντήρησης των δεξαμενόπλοιων στην περιοχή.
Επίσης, να σημειωθεί ότι η ζήτηση πετρελαίου της Δυτικής Αφρικής από την Ασία στηρίζει τη δραστηριότητα των VLCC δεξαμενόπλοιων, όμως υπονομεύει τη ζήτηση για suezmax δεξαμενόπλοια, με αποτέλεσμα την πτώση των ναύλων σε αυτή την κατηγορία πλοίων.
Πτωτικά εξελίσσονται και οι ναύλοι των Aframaxes δεξαμενόπλοιων που κινούνται μεταξύ Ινδονησίας και Ιαπωνίας λόγω μείωσης του αριθμού των ταξιδιών.
Ομοίως, η ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων περιορίστηκε, με τους ναύλους στις τιμές στη spot αγορά να κινούνται καθοδικά.
Τέλος, οι ναύλοι στη spot αγορά στα δεξαμενόπλοια LR που ταξιδεύουν μεταξύ του Περσικού Κόλπου και της Ιαπωνίας ήταν σταθεροί.