Όσοι περίμεναν αναδίπλωση του Ντόναλντ Τραμπ στο μέτωπο του εμπορίου και της οικονομίας, μάλλον θα διαψευστούν. Από τις αλλαγές στην επίσημη ιστοσελίδα του Λευκού Οίκου έως τα πρώτα διατάγματα, που υπέγραψε, αλλά και τις διαβουλεύσεις του με εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου, όλα επιβεβαιώνουν ότι θα κινηθεί με οδηγό του το «πρώτα η Αμερική», ότι θα επιδιώξει τόσο τη στροφή στον οικονομικό προστατευτισμό όσο και την επιστροφή σε ένα μοντέλο ανάπτυξης, στο οποίο δεν «χωρούν» στόχοι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Από την έντυπη έκδοση
Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Όσοι περίμεναν αναδίπλωση του Ντόναλντ Τραμπ στο μέτωπο του εμπορίου και της οικονομίας, μάλλον θα διαψευστούν. Από τις αλλαγές στην επίσημη ιστοσελίδα του Λευκού Οίκου έως τα πρώτα διατάγματα, που υπέγραψε, αλλά και τις διαβουλεύσεις του με εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου, όλα επιβεβαιώνουν ότι θα κινηθεί με οδηγό του το «πρώτα η Αμερική», ότι θα επιδιώξει τόσο τη στροφή στον οικονομικό προστατευτισμό όσο και την επιστροφή σε ένα μοντέλο ανάπτυξης, στο οποίο δεν «χωρούν» στόχοι για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Η χθεσινή συνάντησή του με τους επικεφαλής των μεγάλων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών ήταν ενδεικτική. Ο νέος πρόεδρος τους κάλεσε να αυξήσουν παραγωγή και θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, δεσμευόμενος ο ίδιος από την πλευρά του να μειώσει τα φορολογικά βάρη τους, αλλά και να χαλαρώσει αισθητά το πλαίσιο για τις εκπομπές ρύπων. Ως αντάλλαγμα για τα «δώρα» αυτά, ορισμένοι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας έσπευσαν να επικροτήσουν την απόφασή του να εγκαταλείψει τη συμφωνία ελευθέρου εμπορίου με τις χώρες του Ειρηνικού TΡP.
«Θέλω να δω μία μεγάλη ώθηση στη δημιουργία νέων εργοστασίων αυτοκινήτων. Θέλουμε και άλλα εργοστάσια, πολλά εργοστάσια ακόμη» δήλωσε χαρακτηριστικά στους δημοσιογράφους μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης με τη διευθύνουσα σύμβουλο της General Motors Μέρι Μπάρα και τους διευθύνοντες συμβούλους των Ford Μαρκ Φιλντς και Fiat Chrysler Σέρτζιο Μαρτσιόνε.
Παράλληλα αποκάλυψε ότι δεσμεύτηκε να καταστήσει πιο «ελκυστικό» το φορολογικό περιβάλλον για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και να περιορίσει τους περιβαλλοντικούς κανόνες, που είχαν υποχρεώσει τα τελευταία χρόνια τη βιομηχανία αυτοκινήτου σε στροφή σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας.
«Είμαι και εγώ υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος» είπε, για να αναιρέσει άμεσα τη δήλωση, συμπληρώνοντας: «Πιστεύω ωστόσο ότι όλο αυτό με τους περιβαλλοντολόγους έχει βγει εκτός ελέγχου». Εμμέσως πλην σαφώς ο Τραμπ επιβεβαίωσε ότι η προεκλογική του δήλωση πως η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή είναι «απάτη», μία θεωρία «που επινόησαν οι Κινέζοι για να καταστρέψουν την αμερικανική μεταποίηση», δεν ήταν ακόμη μία κορόνα, αλλά κάτι που θα καθοδηγήσει την πολιτική του.
Το τελευταίο διάστημα και οι τρεις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως και η ιαπωνική Toyota, έχουν ανακοινώσει σχέδια για σημαντικές επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ, απαντώντας ουσιαστικά στην κριτική που είχαν δεχτεί από τον νέο πρόεδρο. Αυτό που θέλουν τώρα είναι η σχέση τους με τον Λευκό Οίκο να εξελιχθεί όσο καλύτερα γίνεται. Δεν εκπλήσσει επομένως το γεγονός ότι ο επικεφαλής της Ford έσπευσε χθες να δηλώσει «πολύ ενθαρρυμένος» από τα οικονομικά σχέδια του Τραμπ, να του δώσει τα εύσημα για την έμφαση που δίνει στις επενδύσεις και την απασχόληση, αλλά και να επικροτήσει ως «σωστή κίνηση» την απόσυρση από την TΡP.
Oι συνεργασίες
Την ώρα που οι ΗΠΑ εγκαταλείπουν τα σχέδια για απελευθέρωση του εμπορίου με τις χώρες του Ειρηνικού, τα υπόλοιπα μέλη της TΡP σπεύδουν να επισημάνουν ότι η συμφωνία δεν έχει «πεθάνει». Την πρόθεσή τους να προχωρήσει κανονικά η συμφωνία, ακόμη και χωρίς τη συμμετοχή των Αμερικάνων, εξέφρασαν ήδη οι κυβερνήσεις της Αυστραλίας, της Νέας Ζηλανδίας και της Ιαπωνίας. Ο Ιάπωνας υπουργός Οικονομικών Τάρο Άσο σημείωσε, πάντως, ότι ο πρωθυπουργός Σίντζο Άμπε θα επισκεφθεί σύντομα τις ΗΠΑ και θα προσπαθήσει να εξηγήσει στη νέα κυβέρνηση τα αμοιβαία οφέλη της συμφωνίας.
Όσον αφορά την άλλη μεγάλη εμπορική συμφωνία, που έχει μπει στο στόχαστρο του Τραμπ, τη NAFTΑ, στην οποία συμμετέχουν Καναδάς και Μεξικό, ο Λευκός Οίκος επιβεβαίωσε χθες ότι θα αρχίσει το συντομότερο δυνατόν η επαναδιαπραγμάτευσή της, με στόχο αλλαγές και όχι την κατάργησή της. Ο Ντόναλντ Τραμπ, που αναμένεται να συναντηθεί μέσα στο επόμενο τρίμηνο με τον Καναδό πρωθυπουργό Τζάστιν Τριντό, έχει αφήσει ανοιχτό το παράθυρο και για μία διμερή εμπορική συμφωνία με τον Καναδά. Από την πλευρά του, το Μεξικό ξεκαθάρισε χθες πως εάν η επαναδιαπραγμάτευση οδηγήσει σε μία συμφωνία χωρίς «προφανή οφέλη» για το ίδιο, δεν θα διστάσει να αποσυρθεί. «Εάν καταλήξουμε σε κάτι που μας αφήνει με λιγότερα απ’ όσα ήδη έχουμε, δεν θα έχουμε άλλη επιλογή από το να φύγουμε» διεμήνυσε ο υπουργός Οικονομικών της χώρας Ιδελφόνσο Γκουαχάρδο.
Έμφαση στα ορυκτά καύσιμα
Στις προτεραιότητες του Ντόναλντ Τραμπ περιλαμβάνονται και μέτρα για την τόνωση του ενεργειακού κλάδου, με έμφαση στα ορυκτά καύσιμα και ειδικότερα στο σχιστολιθικό πετρέλαιο. Στόχος είναι να αυξηθεί η παραγωγή σε επίπεδα που να καλύπτουν τις ανάγκες της χώρας, ώστε να απεξαρτηθούν οι ΗΠΑ από τον ΟΠΕΚ. Το καρτέλ των πετρελαιοπαραγωγών δεν δείχνει, πάντως, να ανησυχεί προς το παρόν.
Ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας Χαλίντ αλ Φαλίχ σχολίασε χθες πως η πλήρης απεξάρτηση δεν είναι εφικτή, καθώς οι ΗΠΑ «είναι στενά συνδεδεμένες με την παγκόσμια αγορά ενέργειας», ενώ ο υπουργός Πετρελαίου της Βενεζουέλας Νέλσον Μαρτίνεθ εκτίμησε ότι οι εξαγωγές αργού της χώρας του προς τις ΗΠΑ θα παραμείνουν σταθερές. Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, οι ΗΠΑ εισήγαγαν περίπου 3 εκατ. βαρέλια αργού ημερησίως από χώρες του ΟΠΕΚ, με τη Σ. Αραβία και τη Βενεζουέλα να έχουν τη μερίδα του λέοντος (1,81 εκατ. βαρέλια ημερησίως).