Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2017 07:00

Εθνικό κεφάλαιο με υπερκομματικό χαρακτήρα ο εφοπλισμός

Η ναυτιλία των Ελλήνων αποτελεί εθνικό κεφάλαιο με υπερκομματικό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα η εφοπλιστική κοινότητα και η πολιτεία να μοιράζονται τον κοινό στόχο: να διατηρηθούν, αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο μας, τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας χθες στο 3ο ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ της «Ναυτεμπορικής» με θέμα «Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία, Ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας».

Από την έντυπη έκδοση

Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη

Η ναυτιλία των Ελλήνων αποτελεί εθνικό κεφάλαιο με υπερκομματικό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα η εφοπλιστική κοινότητα και η πολιτεία να μοιράζονται τον κοινό στόχο: να διατηρηθούν, αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο μας, τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας χθες στο 3ο ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ της «Ναυτεμπορικής» με θέμα «Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ναυτιλία, Ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας».

Η εκτίμηση αυτή του κ. Βενιάμη επιβεβαιώθηκε και από την ομιλία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή, αλλά και του εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιάννη Πλακιωτάκη, τέως προέδρου της Ν.Δ. και τομεάρχη Ναυτιλίας του κόμματος.

Ο κ. Βενιάμης στην ομιλία του, αφού συνεχάρη τη «Ναυτεμπορική» για την επιτυχή διοργάνωση για τρίτη συνεχή χρονιά του ναυτιλιακού της συνεδρίου, τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία καλά κρατεί, σημειώνοντας υψηλές επιδόσεις παρά τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή.

«Η ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια», συνέχισε ο κ. Βενιάμης, «έχοντας στη φαρέτρα της το ένδοξο παρελθόν της και το ισχυρό παρόν, θα αγωνιστεί με σθένος να διατηρήσει αλώβητο το υψηλό προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς» και τόνισε ότι νιώθει ιδιαίτερα ικανοποιημένος και λόγω του θεσμικού του ρόλου ως προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από το γεγονός ότι έχει γίνει επιτέλους ευρέως αντιληπτό ότι «η ναυτιλία των Ελλήνων αποτελεί εθνικό κεφάλαιο με υπερκομματικό χαρακτήρα, με αποτέλεσμα η ναυτιλιακή κοινότητα και η πολιτεία να μοιράζονται τον κοινό στόχο: να διατηρηθούν, αλλά κυρίως να ενισχυθούν περαιτέρω οι δεσμοί της ναυτιλίας με τον τόπο μας».

Καθαρό θεσμικό πλαίσιο

Στη συνέχεια ο πρόεδρος της ΕΕΕ επεσήμανε ότι «καθοριστικός συντελεστής για να επιτευχθεί ο αμοιβαίος στόχος είναι να διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας. Αυτό σημαίνει σταθερότητα στο θεσμικό μας ναυτιλιακό πλαίσιο, θεραπεία των διοικητικών και γραφειοκρατικών κωλυμάτων που δυσχεραίνουν την καθημερινή ομαλότητα στη λειτουργία της ναυτιλιακής επιχείρησης και τέλος αναζωπύρωση της ναυτοσύνης των Ελλήνων».

Ως προς το τελευταίο, ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι η ΕΕΕ από την πλευρά της καταβάλλει κάθε προσπάθεια τόσο ως προς τη βελτίωση των συνθηκών παροχής της ναυτικής εκπαίδευσης, ανακατασκευάζοντας τις κτηριακές εγκαταστάσεις των ναυτικών Ακαδημιών, όσο και ως προς το ναυτεργατικό δυναμικό.

«Έχουμε προσκαλέσει πολιτεία και ναυτεργασία να ξεπεράσουν συνδικαλιστικά κωλύματα και να αφήσουν τη ναυτιλιακή αγορά εργασίας να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας με διεθνείς σύννομους όρους στους νέους άνεργους, δυστυχώς, συμπολίτες μας.

Μια ανταγωνιστική ελληνική ναυτιλία συνδεδεμένη στενά με τον τόπο της σημαίνει και περαιτέρω ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster, του οποίου, υπενθυμίζω για άλλη μια φορά, η ποντοπόρος ναυτιλία και η διαχείρισή της αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για την υπόστασή του» τόνισε ο κ. Βενιάμης.

Ο ανταγωνισμός

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έκανε ειδική αναφορά και στη στάση της Ε.Ε. έναντι της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και εκτίμησε αναφερόμενος στα θέματα φορολογίας ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία δεν κινδυνεύει από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των εταίρων της, αλλά από τον ανταγωνισμό με χώρες της Άπω Ανατολής και με τα ναυτιλιακά Clusters που έχουν αναπτυχθεί εκεί και γιγαντώνονται με γρήγορους ρυθμούς.

«Αυτό είναι και το κύριο πολιτικό επιχείρημά μας, πέρα από τη σωρεία των νομικών ερεισμάτων που έχουμε αναπτύξει προς τις Υπηρεσίες της Επιτρόπου Ανταγωνισμού της κας Vestagker, στα πλαίσια της υπό εξέλιξη διεύρυνσης του ελληνικού θεσμικού πλαισίου», συμπλήρωσε ο κ. Βενιάμης. Ο ίδιος εξέφρασε την αισιοδοξία ότι «το αποτέλεσμα του εποικοδομητικού διαλόγου που είχαμε τους τελευταίους μήνες, θα είναι συνακόλουθο με το θεμελιώδες ευρωπαϊκό εγχείρημα της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της κοινοτικής ναυτιλίας, το 50% της οποίας εκπροσωπεί η ελληνόκτητη».

Οι δεσμοί με τη ναυτιλία

Τις εργασίες του 3ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ν» άνοιξε ο κ. Γιάννης Περλεπές, γενικός διευθυντής της «Ναυτεμπορικής». Στη συνέχεια η κα Ειρήνη Αθανασιάδου, πρόεδρος της «Ναυτεμπορικής» καλωσόρισε τους συνέδρους, αναφέρθηκε στους στενούς δεσμούς της εφημερίδας με τη ναυτιλία και τόνισε την προσπάθεια της «Ναυτεμπορικής» να προάγει και μέσα από τα συνέδρια την υγιή επιχειρηματικότητα σε μία περίοδο που η ελληνική οικονομία το έχει αυτό ιδιαίτερη ανάγκη.

Ο γενικός διευθυντής και επικεφαλής Τραπεζικής Επιχειρήσεων και Επενδυτικής Τραπεζικής του ομίλου Eurobank, Κωνσταντίνος Βασιλείου, στο δικό του χαιρετισμό σημείωσε ότι η στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας αποτελεί βασική προτεραιότητα της Eurobank και πρόσθεσε ότι η εξωστρέφεια είναι απολύτως απαραίτητη εάν θέλουμε να παραμείνει ανταγωνιστική η ελληνική ναυτιλία. Σημείωσε ότι η Eurobank έχει χορηγήσει 237 εκατ. δολάρια για την αγορά 31 πλοίων, ενώ διαθέτει χαρτοφυλάκιο ύψους 1,2 δισ. δολαρίων στον ναυτιλιακό τομέα.

Ο δήμαρχος του Πειραιά Γιάννης Μώραλης τόνισε μεταξύ άλλων: «Σκοπός μας είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας κι εμβέλειας, με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζομένους αλλά και τους επισκέπτες». Επίσης ανέφερε ότι η δημιουργία ενός σύγχρονου ναυτιλιακού cluster θα είναι σε θέση να αντλήσει πόρους για την ανάδειξη δράσεων.

Μίλησαν ακόμη ο κ. Γρηγόρης Γιοβανώφ, καθηγητής / επικεφαλής Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας του Athens Information Technology, ο κ. Λυκούργος Αντωνόπουλος, ICT Director Ομίλου ΟΤΕ, ο κ. Γεώργιος Χριστόπουλος, αντιναύαρχος μηχανικός Πολεμικού Ναυτικού εν αποστρατεία, Marine Operations, LAROS - Prisma Electronics, ο κ. Ευθύμιος Χαλδεάκης, Sr. Strategic Accounts Manager, SetelHellas, και ο κ. Βαγγέλης Γκορίλας, Enterprise Solutions Manager, Vodafone.

Τριμερής συνάντηση με στόχο την αύξηση της απασχόλησης στην ελληνόκτητη ναυτιλία

Ο κ. Κουρουμπλής στην ομιλία του προανήγγειλε πρωτοβουλία για τριμερή συνάντηση, υπουργείου, εφοπλισμού και ναυτεργασίας, με στόχο να βρεθεί κοινός τόπος στο θέμα της ενίσχυσης της απασχόλησης στην ελληνόκτητη ναυτιλία. «Θα είναι πολύ σημαντική κατάκτηση να κατανοήσουμε όλοι τη συγκυρία και να απελευθερώσουμε αυτή τη σχέση» υπογράμμισε ο κ. Κουρουμπλής.

Ο κ. Πλακιωτάκης από την πλευρά του τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία διαχρονικά αποτελεί εθνικό κεφάλαιο και έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της χώρας και υπογράμμισε την ανάγκη να διαμορφωθεί ένα κοινό όραμα για τη ναυτιλία που θα γίνει αποδεκτό από όλους μας και θα λάβει την κοινή στήριξη στα επόμενα χρόνια.

Αναλυτικότερα, ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλής στην ομιλία του σημείωσε ότι επεξεργάστηκε μία σειρά στόχων τους οποίους βάζει παράλληλα σε κινητοποίηση, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η ενίσχυση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.

«Τα επόμενα δέκα χρόνια, οι αναλυτές εκτιμούν ότι θα ελλείψουν ή θα υπάρξει ανάγκη για 150.000 στελέχη πρώτης γραμμής για τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας και η Ελλάδα οφείλει να απαντήσει σ’ αυτή την πρόκληση. Έτσι, λοιπόν, σε μια εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία με τον πρόεδρο και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, επιχειρούμε την ανακατασκευή κυρίως του Ασπροπύργου και της Μηχανιώνας που είναι και οι μεγαλύτερες ακαδημίες μας, αλλά και αλλού υπάρχει το ενδιαφέρον όταν προκύψουν τέτοιου είδους ανάγκες, ώστε να εξασφαλίσουμε σύγχρονες υποδομές», είπε ο κ. Κουρουμπλής.

Επίσης το υπουργείο στηρίζει την ποντοπόρο ναυτιλία και όπως προαναφέρθηκε αναλαμβάνει πρωτοβουλία ενίσχυσης της απασχόλησης στο ελληνόκτητο πλοίο γιατί, όπως είπε, «θέλουμε η ναυτοσύνη και πάλι να πλαισιώσει τα ελληνικά πλοία και τα ελληνόκτητα πλοία. Και επειδή διαπιστώνω διάθεση θετική, το υπουργείο θα αναλάβει συγκεκριμένη πρωτοβουλία, το ίδιο το υπουργείο σε μια τριμερή προσπάθεια να βρούμε κοινό τόπο. Θα είναι πολύ σημαντική κατάκτηση να κατανοήσουμε όλοι τη συγκυρία και να απελευθερώσουμε αυτή τη σχέση».

Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε ακόμη στο θέμα της διελκυστίνδας μεταξύ Ε.Ε. και Ελλάδας για το φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, επισημαίνοντας ότι το θέμα αυτό θα απαντηθεί «στο υψηλότερο πολιτικό επίπεδο, γιατί πρέπει να καταλάβουν και οι Ευρωπαίοι ότι η ελληνική ναυτιλία δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, είναι δύναμη και για την ίδια την Ευρώπη. Και αυτό θα προσπαθήσουμε με κάθε τρόπο να το εμπεδώσουμε».

Επίσης, αναφέρθηκε και σε μία σειρά ακόμη πρωτοβουλιών, όπως την κατάργηση γραφειοκρατικών εμποδίων στο ελληνικό νηολόγιο, την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και την περαιτέρω αξιοποίηση των λιμένων. «Προχωρούμε και ήδη είμαστε στην 3η ανάρτηση του διαγωνισμού για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» είπε χαρακτηριστικά και ανέφερε ότι ένας ακόμη στόχος είναι η αξιοποίηση των 400 εκατομμυρίων από ευρωπαϊκά προγράμματα για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος κ.λπ.

Ο κ. Πλακιωτάκης στην ομιλία του, αφού εξήρε το έργο της «Ν» στην ενημέρωση, σημείωσε: «Οι προκλήσεις για την πατρίδα μας και ιδιαίτερα για την ελληνική ναυτιλία είναι μεγάλες. Βρισκόμαστε σε μια ιστορική καμπή που πρέπει να λάβουμε σημαντικές αποφάσεις. Πρέπει να αποφασίσουμε πώς θα πάμε στη νέα εποχή. Όλοι οι πολιτειακοί παράγοντες θα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρος όλες τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και σκοπιμότητες και να χαράξουμε μια εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη της ναυτιλίας μας».

Επίσης, υπογράμμισε ότι «θα πρέπει να σταθούμε αρωγοί στους φορείς της ελληνικής ναυτιλίας. Μόνο έτσι θα καταστεί εφικτή η εξασφάλιση των συμφερόντων της ελληνικής ναυτιλίας και η διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας της στα παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα» και αναφέρθηκε στη διατύπωση ενός οράματος για τη ναυτιλία «που θα γίνει αποδεκτό από όλους μας και θα λάβει την κοινή στήριξη τα επόμενα χρόνια.

Συγκεκριμένα, προτείνουμε και αυτές είναι και ένα πλαίσιο αρχών και προτάσεων της Ν.Δ, με πρώτο στόχο να διαφυλάξουμε το υπάρχον νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο που αφορά την ελληνική εμπορική ναυτιλία, ώστε να εξασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητά της και ο ρόλος της ως ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας».

Βράβευση του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου

Η «Ναυτεμπορική» αποφάσισε σε κάθε ναυτιλιακό συνέδριο να τιμά και μία προσωπικότητα της ναυτιλίας. Στο 3ο ναυτιλιακό συνέδριο βράβευσε για την προσφορά του τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο.

«Θέλουμε Έλληνες ναυτικούς και αξιωματικούς, θέλουμε Έλληνες και Ελληνίδες στα πλοία μας. Τα τελευταία χρόνια γίναμε όλοι κρατικοδίαιτοι και δεν μπορούμε να βρούμε ελληνικά πληρώματα. Ο ναυτικός είναι το ωραιότερο επάγγελμα του κόσμου», είπε μεταξύ άλλων ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, σε συνομιλία που είχε με τον γενικό διευθυντή της «Ν», Γιάννη Περλεπέ.

«Το ταξίδι είναι το καλύτερο μάθημα για όλους, ακόμη και για τους υπουργούς. Πρέπει να ταξιδεύουμε γιατί βλέπουμε τι συμβαίνει στον κόσμο», είπε ο κ. Τσάκος και κάλεσε τις αρχές και τα θεσμικά μας όργανα να βρούνε λύσεις για να αυξηθούν τα ελληνικά πληρώματα.

Κίνδυνος να φύγει η ναυτιλία από την Ευρώπη

Αποκαλυπτικός για το τι θα συμβεί από άστοχες πολιτικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ο κ. Philippe Louis-Dreyfus, President & Chairperson of the Board της BIMCO και Chairman της Louis Dreyfus Armateurs S.A.S.

Ο κ. Louis-Dreyfus, στην αρχή εξήρε τον ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας και τις ηγετικές ικανότητες των Ελλήνων εφοπλιστών, ενώ, όπως είπε χαρακτηριστικά, ζηλεύει που η χώρα μας έχει ειδικό υπουργό και υπουργείο για τη ναυτιλία. Υπογράμμισε ότι προκειμένου η ναυτιλία να ξεπεράσει την κρίση πρέπει να μπει φρένο στις νέες ναυπηγήσεις και να αυξηθεί η τάση διάλυσης πλοίων.

Μιλώντας για τα γενικότερα διεθνή ναυτιλιακά θέματα, υπογράμμισε αναφορικά με το περιβάλλον ότι η ναυτιλία θα πρέπει να αναλάβει το μερίδιό της στη μείωση των αερίων ρύπων.  Υπογράμμισε όμως ότι απαιτούνται παγκόσμιοι κανονισμοί και διεθνείς κανόνες για την αντιμετώπιση όλων των ναυπλιακών θεμάτων. Η Ε.Ε. δεν αρκεί μόνο να υποστηρίξει απλά τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό αλλά να υπάρξει αλληλοϋποστήριξη, διαφορετικά οι περιφερειακοί κανονισμοί θα φέρουν χειρότερο αποτέλεσμα και θα οδηγήσουν τους Ευρωπαίους εφοπλιστές έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός καταστροφικό για την Ευρώπη.

Ο πρόεδρος της Bimco είπε ακόμη ότι οι νέοι τραπεζικοί κανονισμοί κάνουν ακόμη πιο σπάνια και πιο ακριβή τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Τέλος ο Philippe Louis-Dreyfus υπογράμμισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν δεν θέλει να χάσει και άλλο έδαφος στον διεθνή ανταγωνισμό, θα πρέπει να στηριχθεί σε πρωτοπόρους κλάδους, όπως η ναυτιλία, που έχουν ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομική σκηνή.